مرصع پلو

مرصع پلو

مرصع پلو یا جواهر پلو یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که معمولا برای مراسم و مجالس مهم تهیه می شود. این غذا را می توان هم با مرغ و هم با گوشت تهیه کرد. مرصع پلو عطر و طعم فوق العاده ای داشته و رنگ زیبایی به سفره غذای شما می دهد. ...

به این غذا امتیاز دهید

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه:

۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت:

۱۵۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای:

۴ نفر

اطلاعات کامل ارزش غذایی مرصع پلو

مراحل آماده‌سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه مرصع پلو رستورانی ابتدا پوست پرتقال ها (فقط قسمت نارنجی) را می گیریم و داخل لیوانی از آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۱ ساعت خیس بخورند و بعد داخل شیرجوش می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب داخل پوست پرتقال ها به جوش بیاید و آب آن را عوض می کنیم.

مرحله 2

جالا مجددا آنرا روی حرارت قرار می دهیم. این کار را ۳ الی ۴ مرتبه انجام می دهیم تا کاملا تلخی پوست پرتقال از بین برود.دفعه آخر که آب جوشیده را بیرون می ریزیم به جای آب ۲ قاشق غذاخوری روغن روی پوست ها می ریزیم و تفت می دهیم.

مرحله 3

سپس ۱ قاشق غذاخوری شکر نیز اضافه می کنیم و تفت می دهیم مداوم تا شکر حل شود و پوست پرتقال ها شیشه ای شوند.سینه مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم به صورت مکعبی خرد می کنیم و داخل کاسه ای می ریزیم.یک عدد از پیازها را پوست می گیریم.

مرحله 4

سپس می شوییم و حلقه حلقه می کنیم وداخل کاسه محتوی مرغ های خرد شده می ریزیم و کمی آبلیمو و نمک روی مواد می ریزیم و همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا گوشت مرغ کاملا به مواد آغشته شود و روی کاسه را سلفون می کشیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا مزه دار شوند.

مرحله 5

سپس برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.پیازهای باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم و داخل تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم.

مرحله 6

حالا پیازهای خرد شده را داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و مرغ های خرد شده را از یخچال بیرون می آوریم و داخل تابه می ریزیم و با پیاز تفت می دهیم و کمی زردچوبه و فلفل روی مواد می ریزیم و در تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت مرغ های تکه شده با آب پیاز پخته شوند.

مرحله 7

حدودا ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا با حرارت کم کاملا بپزد.بعد مقدار کمی زعفران دم کرده و نمک به غذا اضافه می کنیم و تفت می دهیم و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و کمی دارچین روی مواد می ریزیم و همگی مواد را مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله 8

داخل قابلمه ای ۶ لیوان آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید و برنج را تمیز ندین مرتبه می شوییم تا آب داخل آن زلال شود و در آخر آب داخل قابلمه که به جوش آمد آب برنج را بیرون می ریزیم و برنج را داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم تا بجوشد.

مرحله 9

برنج را پس از ۷ دقیقه تست می کنیم اگر اطراف آن نرم و مغز برنج کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم و قابلمه را می شوییم و روی حرارت قرار می دهیم تا خشک شود و کف آن روغن می ریزیم و برنج را با کفگیر داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله 10

سپس با دسته قاشق یا کفگیر وسط برنج یک حفره ایجاد می کنیم و در قابلمه را می گذاریم و زیر قابلمه شعله پخش کن قرار می دهیم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد از تغریبا ۴ الی ۵ دقیقه حرارت را کم می کنیم تا پلو دم بکشد و بپزد.

مرحله 11

در آخر پلو که پخته شد روی خلال بادام ها گلاب می ریزیم تا خیس بخورند و روی زرشک ها را نیز آب می ریزیم تا خیس بخورند.۱۰ دقیقه که گذشت خلال بادام ها و زرشک ها را داخل آبکش می ریزیم و کشمش ها را نیز داخل آبکش می ریزیم.

مرحله 12

سپس روی آن ها آب می گیریم و کنار می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود.نصف گنجایش دیس را پلو داغ می ریزیم و تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن کمی روغن می ریزیم و هر گوشه تابه یک چیز می ریزیم.

مرحله 13

یک گوشه خلال بادام ها را می ریزیم و ۲ الی ۳ دقیقه تفت می دهیم و بعد یک گوشه زرشک را می ریزیم و ۱ قاشق غذاخوری شکر روی آن می ریزیم و ۱ دقیقه تفت می دهیم و در یک گوشه نیز کشمش ها را می ریزیم.

مرحله 14

سپس تفت ۳۰ ثانیه ای می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و تکه مرغ های پخته شده را روی برنج داخل دیس می چینیم و روی آن ها مجددا برنج می ریزیم و کمی از برنج را زعفرانی می کنیم و روی برنج می ریزیم.

مرحله 15

سپس زرشک و کشمش و خلال بادام و پوست پرتقال های تفت داده را روی برنج به هر مدلی که تمایل داریم می ریزیم و خلال پسته را به همان صورت بدون تفت دادن روی برنج می ریزیم.مرصع پلو آماده شده را نوش جان کنید.