طرز تهیه مرصع پلو


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


زهرا ساعدی

زهرا ساعدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

clapping

۰

cooking

۰

مرصع پلو

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


مرصع پلو یا جواهر پلو یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که معمولا برای مراسم و مجالس مهم تهیه می شود. این غذا را می توان هم با مرغ و هم با گوشت تهیه کرد. مرصع پلو عطر و طعم فوق العاده ای داشته و رنگ زیبایی به سفره غذای شما می دهد.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۵۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه مرصع پلو رستورانی ابتدا پوست پرتقال ها (فقط قسمت نارنجی) را می گیریم و داخل لیوانی از آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۱ ساعت خیس بخورند و بعد داخل شیرجوش می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب داخل پوست پرتقال ها به جوش بیاید و آب آن را عوض می کنیم.

مرحله 2

جالا مجددا آنرا روی حرارت قرار می دهیم. این کار را ۳ الی ۴ مرتبه انجام می دهیم تا کاملا تلخی پوست پرتقال از بین برود.دفعه آخر که آب جوشیده را بیرون می ریزیم به جای آب ۲ قاشق غذاخوری روغن روی پوست ها می ریزیم و تفت می دهیم.

مرحله 3

سپس ۱ قاشق غذاخوری شکر نیز اضافه می کنیم و تفت می دهیم مداوم تا شکر حل شود و پوست پرتقال ها شیشه ای شوند.سینه مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم به صورت مکعبی خرد می کنیم و داخل کاسه ای می ریزیم.یک عدد از پیازها را پوست می گیریم.

مرحله 4

سپس می شوییم و حلقه حلقه می کنیم وداخل کاسه محتوی مرغ های خرد شده می ریزیم و کمی آبلیمو و نمک روی مواد می ریزیم و همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا گوشت مرغ کاملا به مواد آغشته شود و روی کاسه را سلفون می کشیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا مزه دار شوند.

مرحله 5

سپس برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.پیازهای باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم و داخل تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم.

مرحله 6

حالا پیازهای خرد شده را داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و مرغ های خرد شده را از یخچال بیرون می آوریم و داخل تابه می ریزیم و با پیاز تفت می دهیم و کمی زردچوبه و فلفل روی مواد می ریزیم و در تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت مرغ های تکه شده با آب پیاز پخته شوند.

مرحله 7

حدودا ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا با حرارت کم کاملا بپزد.بعد مقدار کمی زعفران دم کرده و نمک به غذا اضافه می کنیم و تفت می دهیم و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و کمی دارچین روی مواد می ریزیم و همگی مواد را مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله 8

داخل قابلمه ای ۶ لیوان آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید و برنج را تمیز ندین مرتبه می شوییم تا آب داخل آن زلال شود و در آخر آب داخل قابلمه که به جوش آمد آب برنج را بیرون می ریزیم و برنج را داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم تا بجوشد.

مرحله 9

برنج را پس از ۷ دقیقه تست می کنیم اگر اطراف آن نرم و مغز برنج کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم و قابلمه را می شوییم و روی حرارت قرار می دهیم تا خشک شود و کف آن روغن می ریزیم و برنج را با کفگیر داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله 10

سپس با دسته قاشق یا کفگیر وسط برنج یک حفره ایجاد می کنیم و در قابلمه را می گذاریم و زیر قابلمه شعله پخش کن قرار می دهیم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد از تغریبا ۴ الی ۵ دقیقه حرارت را کم می کنیم تا پلو دم بکشد و بپزد.

مرحله 11

در آخر پلو که پخته شد روی خلال بادام ها گلاب می ریزیم تا خیس بخورند و روی زرشک ها را نیز آب می ریزیم تا خیس بخورند.۱۰ دقیقه که گذشت خلال بادام ها و زرشک ها را داخل آبکش می ریزیم و کشمش ها را نیز داخل آبکش می ریزیم.

مرحله 12

سپس روی آن ها آب می گیریم و کنار می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود.نصف گنجایش دیس را پلو داغ می ریزیم و تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن کمی روغن می ریزیم و هر گوشه تابه یک چیز می ریزیم.

مرحله 13

یک گوشه خلال بادام ها را می ریزیم و ۲ الی ۳ دقیقه تفت می دهیم و بعد یک گوشه زرشک را می ریزیم و ۱ قاشق غذاخوری شکر روی آن می ریزیم و ۱ دقیقه تفت می دهیم و در یک گوشه نیز کشمش ها را می ریزیم.

مرحله 14

سپس تفت ۳۰ ثانیه ای می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و تکه مرغ های پخته شده را روی برنج داخل دیس می چینیم و روی آن ها مجددا برنج می ریزیم و کمی از برنج را زعفرانی می کنیم و روی برنج می ریزیم.

مرحله 15

سپس زرشک و کشمش و خلال بادام و پوست پرتقال های تفت داده را روی برنج به هر مدلی که تمایل داریم می ریزیم و خلال پسته را به همان صورت بدون تفت دادن روی برنج می ریزیم.مرصع پلو آماده شده را نوش جان کنید.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی مرصع پلو

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۵۳.۱۳ - %
چربی کل ۳.۵۸ - %
    چربی اشباع شده ۰.۵۶ - %
    چربی ترانس ۰.۱۶ - %
کلسترول ۹.۲۷ - %
سدیم ۹۸.۵۵ ۷ %
کربوهیدرات کل ۲۴.۰۳ ۱۸ %
    فیبر رژیمی ۱.۲۲ - %
    قند ۲.۷۷ - %
پروتئین ۶.۰۷ ۱۱ %
ویتامین A ۱۴.۶۰ ۲ %
کلسیم ۱۹.۴۴ ۲ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.