طرز تهیه دلمه بادمجان


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


زهرا ساعدی

زهرا ساعدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

clapping

۰

cooking

۰

دلمه بادمجان

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


دلمه بادمجان یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های آذربایجان می باشد. با ما همراه باشید تا مراحل تهیه دلمه بادمجان را با هم بررسی کنیم.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۲۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۵ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه دلمه بادمجان خوشمزه و مجلسی در ابتدای کار، سر بادمجان ها را جدا کرده و قسمت داخلی آنها را به وسیله چاقو و قاشق خالی می کنیم و کنار می گذاریم. یک قابلمه را آب کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید.

مرحله 2

برنج را که یک ساعت قبل با نمک و آب خیس کرده ایم، برداشته و آب آن را دور می ریزیم و برنج را به آب در حال جوش اضافه کرده و با کمی نمک اجازه می دهیم تا بپزد. وقتی که برنج نیم پز شد آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله 3

لپه ها را هم شسته و از قبل خیس کرده ایم، با کمی آب درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. سپس آن را آبکش می کنیم. پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس آن ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله 4

یک قابلمه را برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیازها را در روغن تفت می‌دهیم. زمانی که طلایی شد نیمی از آن را برای سس برمی داریم و به مابقی پیاز ها،گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم.

مرحله 5

سپس گوشت را چند دقیقه تفت داده تا تغییر رنگ بدهد. بعد از گوشت، ادویه‌ها، برنج نیم پز و لپه پخته شده را اضافه می کنیم. در این مرحله، سبزی ها، نیمی از رب انار، نیمی از رب گوجه فرنگی را به مواد دلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله 6

در صورت تمایل قسمت داخلی بادمجان‌ها که ساطوری کردیم را هم می توانیم به مخلوط گوشت اضافه کنیم. می توان به جای سبزی تازه از سبزی خشک استفاده کرد اما سبزی تازه طعمو عطر بیشتری به دلمه ها می دهد.

مرحله 7

در آخر زرشک و ۳۰ گرم از کره را اضافه کرده و نمک مواد را نسبت به ذائقه خود تنظیم می‌کنیم در این مرحله طعم کلی مایه آماده شده را تست می کنیم که مزه دار باشد و اگر رب انار یا نمک کم بود،کمی اضافه می کنیم.

مرحله 8

برای سس، پیاز تفت داده ای که در ابتدا جدا کرده بودیم را با مقداری روغن و مابقی کره، در قابلمه می ریزیم و کمی زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه و نمک می زنیم. حالا مابقی رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و حسابی تفت می دهیم.

مرحله 9

رب انار، زعفران دم کرده و آب لیموترش تازه را اضافه کرده و با حرارت خیلی کم مخلوط می‌کنیم. دقت کنیم میزان رب انار باید کمتر از رب گوجه فرنگی باشد تا سس تیره نشود. حالا به اندازه یک لیتر آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا جوش بیاید.

مرحله 10

میزان نمک و طعم سس را تست می کنیم. حالا بادمجان ها را از مواد دلمه، پر کرده و در سس می چینیم. دقت می‌کنیم تا حداکثر نیمی از بادمجان‌ها را سس بپوشاند. سپس روی حرارت متوسط به مدت یک و نیم ساعت می پزیم. وقتی که زمان پخت تکمیل شد،

مرحله 11

بادمجان ها را در ظرف مناسب قرار می دهیم. کمی از سس باقیمانده در قابلمه را روی آن ریخته و با سبزی خوردن و انواع ترشی سرو می کنیم. این دلمه را می توان در کنار دلمه گوجه فرنگی، دلمه پیاز و دلمه فلفل دلمه ای پر کرد که روش پخت کاملا مشابهی دارند.

مرحله 12

نوش جان

نکات و یادداشت ها

اگر به هر دلیلی نمی خواهید از گوشت در تهیه دلمه بادمجان استفاده کنید می توانید سبزیجات و حبوبات را جایگزین گوشت کنید. به طور مثال می توانید از قارچ سرخ شده به جای گوشت استفاده کنید. نکته دیگر اینکه اگر از گوشت استفاده نمی کنید می توانید از لپه و برنج بیشتری استفاده کنید.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی دلمه بادمجان

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۸۱.۵۸ - %
چربی کل ۳.۰۰ - %
    چربی اشباع شده ۱.۲۷ - %
    چربی ترانس ۰.۰۲ - %
کلسترول ۷.۴۸ - %
سدیم ۸۳.۵۱ ۶ %
کربوهیدرات کل ۱۲.۱۳ ۹ %
    فیبر رژیمی ۲.۹۲ - %
    قند ۳.۳۵ - %
پروتئین ۲.۸۳ ۵ %
ویتامین A ۴۱۶.۸۰ ۴۶ %
کلسیم ۳۷.۳۴ ۴ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.