صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : دلایل کم نشدن وزن; چرا نمی توانیم وزن کم کنیم؟

دلایل کم نشدن وزن; چرا نمی توانیم وزن کم کنیم؟

فهرست مطالب

کاهش وزن یا تناسب اندام یکی از دغدغه هایی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است. گاهی اوقات در مسیر رسیدن به وزن ایده آل یا کاهش وزن اضافی، مشکلاتی به وجود می آید و باعث میشود روند کاهش وزن به تاخیر افتاده و موجب ناامیدی افراد شود. ما در این مقاله به برخی از این مشکلات و راه حل های آن می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

خیلی کم یا زیاد خوابیدن

مشکلات خواب می تواند باعث افزایش وزن و کم نشدن وزن شود. از هر چهار نفر یک نفر به اندازه کافی نمی خوابد و ممکن است این کمبود خواب به چاقی یا داشتن اضافه وزن کمک کند. ده ها مطالعه تحقیقاتی به دنبال ارتباط بین چاقی دوران کودکی و خواب بوده اند و بیشتر آن ها ارتباطی را پیدا کرده اند، اما مشخص نیست که اضافه وزن خواب کافی را سخت‌ تر می‌ کند یا خواب باعث چاقی می ‌شود.

مطالعات دیگر روی بزرگسالان دارای اضافه وزن بررسی شده است، این نتایج حاکی از ارتباط بین افزایش وزن و خواب بیش از نه ساعت یا کمتر از پنج ساعت است، که ممکن است به هورمون ها برگردد.

هورمون های مرتبط با اشتها و کالری سوزی تحت تأثیر الگوهای خواب قرار می گیرند، سپس افرادی که کمتر می‌خوابند، احساس خستگی می ‌کنند، که این احتمال انجام تمرینات را نیز کاهش می‌ دهد. علت هر چه که باشد، اگر در کاهش وزن مشکل دارید، ممکن است بخواهید روی بهبود خواب خود کار کنید.

بخوانید : خواب چگونه بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟

تاثیر خواب بر کاهش وزن

وعده های غذایی بسیار کوچک یا ریزه خواری

خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر از عوامل اصلی عدم کم نشدن وزن هستند. ممکن است شنیده باشید که خوردن مقدار زیادی وعده های غذایی کوچک در طول روز باعث می شود بدون کالری اضافی احساس سیری کنید اما شواهد علمی کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد.

نه تنها آماده کردن وعده ‌های غذایی کوچک و مکرر مشکل است، بلکه در واقع می ‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث شود بیشتر غذا بخورید.

بخوانید: 9 میان وعده سالم برای کاهش وزن

مصرف غذاهای آماده

اگر زندگی پرمشغله ای دارید یا طرفدار آشپزی در خانه نیستید، بدن خود را در اختیار رستوران هایی قرار می دهید که از آن ها سفارش می دهید. حتی غذاهایی که به ‌عنوان «سبک» تبلیغ می ‌شوند، می ‌توانند کالری بیشتری داشته باشند.

بسیاری از رستوران‌ ها، به ‌ویژه رستوران های کوچک ‌تر، اطلاعات تغذیه ای دستور پخت غذا را ارائه نمی دهند تا بتوانید ببینید واقعاً چه چیزی می‌خورید.

مصرف غذای آماده

نشستن و کم تحرکی در تمام طول روز

عدم تحرک نیز از دلایل کم نشدن وزن شماست، مطالعات نشان داده است افرادی که زمان بیشتری را در حالت نشسته می گذرانند، وزن بیشتری دارند، اما برخی مطالعات نیز می گویند وزن بیشتر باعث می شود افراد بیشتر بنشینند.

وقتی می نشینید، راه نمی روید، کارهای خانه انجام نمی دهید و تحرک کافی ندارید این یعنی تمام آن زمانی که می ‌توانستید صرف سوزاندن چند کالری بیشتر از طریق فعالیت کردن داشته باشید را نادیده می گیرید.

مصرف الکل

عدم برنامه ریزی برای زمان صرف غذا

برنامه ریزی قبلی می تواند به شما در انتخاب بهتر وعده های غذایی کمک کند. غذاهای آماده برای هر بزرگسال پرمشغله ای وسوسه انگیز است و اکثر ما در این دسته قرار داریم، فست فودها دارای فیبر کم هستند و فیبر ماده مغذی کلیدی است که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. راه حل این است که از قبل برنامه ریزی کنید. شما می توانید غذاهای راحتی مثل لوبیا یا سالاد را از قبل آماده کنید، آنوقت شاهد کاهش دور کمر خود خواهید شد.

بخوانید : چگونه برای کاهش وزن برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی داشته باشیم؟

مشکلات تیروئید

گاهی اوقات افزایش وزن به یک بیماری به نام کم کاری تیروئید مرتبط است. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند. کم کاری تیروئید در زنان شایع تر است.

علائم کم کاری تیروئید می تواند خفیف باشد و ممکن است شامل ضربان قلب آهسته، نازک شدن موها، صورت پف کرده، صدای خشن، خستگی، افسردگی، درد عضلانی، و احساس سرما باشد.

خبر خوب برای کسانی که از این عارضه رنج می برند این است که این عارضه با دارو قابل درمان است، بنابراین اگر این علائم آشنا به نظر می رسد و می خواهید معاینه شوید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشکلات تیروئید

بارداری

زنان باید در دوران بارداری وزن خود را افزایش دهند. انتظار می رود یک زن سالم باردار حدود 11 تا 15 کیلو وزن اضافه کند. اگر اضافه وزن یا چاق هستید، این اعداد باید کمتر باشد.

اگر افزایش وزن شما بیشتر از میزان مورد نیاز و معمول است، راه هایی وجود دارد که می توانید وزن خود را کنترل کنید. سعی کنید بعد از غذا پیاده روی کنید. غذاهای تازه و کامل مانند پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، و میوه ها و سبزیجات بخورید که هم برای شما و هم برای نوزادتان مفید است.

 همچنین تمرینات زیادی وجود دارد که برای مادران باردار مفید است، اگرچه باید از برخی نیز اجتناب شود، بنابراین قبل از شروع یک روال جدید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

کاهش وزن بعد از بارداری

یائسگی و افزایش وزن

یائسگی می تواند باعث افزایش وزن شود. یائسگی و تغییرات هورمونی ناشی از آن از جهات مختلف بر بدن زنان تأثیر می گذارد و چربی اضافی بدن اغلب یکی از این تاثیرات است، همچنین یائسگی متابولیسم را کند می کند، به این معنی که زنان در این مدت به طور متوسط ​​5 کیلوگرم وزن، اضافه می کنند.

یائسگی نحوه توزیع چربی بدن را تغییر می دهد، یعنی چربی در این دوران بیشتر در اطراف شکم ذخیره می شود و این بر سلامت قلب و عروق تاثیر گذاشته و می تواند باعث مشکلات انسولین شود.

مخلص کلام; دلایل کم نشدن وزن

خیلی از افراد برای کاهش وزن اضافی یا تناسب اندام خود تلاش زیادی می کنند، اما در این راه( لاغری) به مشکلاتی برمی خورند که روند هدفشان را کند کرده و موجب ناامیدی آن ها می شود، مشکلات بسیاری وجود دارد که می توان با راه حل های مختلف آن ها را به راحتی حل کرد، که ما در این مقاله به برخی از آن ها پرداختیم.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید