صفحه اصلی > آشپزی : روش های تمیز کردن ظروف مسی را می دانید؟

روش های تمیز کردن ظروف مسی را می دانید؟

فهرست مطالب

چکیده :

ظروف مسی از جمله ظروفی هستند که امروزه کاربرد زیادی در آشپزخانه پیدا کرده اند. چنین ظروفی دارای رنگ و ظاهری زیبا می باشند اما با قرار گرفتن ظروف در مجاورت رطوبت و هوا سریع تیره می شوند در این مقاله روش های تمیز کردن ظروف مسی و برق انداختن آنها را برای شما معرفی کرده ایم.
استفاده ظروف مسی می تواند برای سلامت بدن و برطرف کردن برخی از ناراحتی ها تاثیر گذار باشد. ظروف مسی ارزش زیادی دارند، زیرا بیشترین مقدار انتقال حرارت را نسبت به دیگر ظروف در خود جای داده اند. همچنین گرمای یکنواخت ایجاد می کنند که موجب طبخ بهتر غذا می شود. تحقیقات موید این مطلب است که مس ویژگی ضد میکروبی دارد و این خصوصیات موجب از بین رفتن میکروب های موجود در این ظرف می شود. اما آنچه که در این میان مهم است، حفاظت از درخشندگی و تمیزی این ظروف است که کاری سخت می باشد. به همین جهت ما در این مقاله به بررسی روش های نگهداری ظروف مسی پرداخته ایم. اگر بدنبال آموزش راهکار رفع سیاهی مس هستید، این مقاله کاربردی از سلامتی من را از دست ندهید.

تمیز کردن ظروف مسی با سس

یکی از روش های تمیز کردن ظروف مسی، استفاده از سس کچاپ یا رب گوجه فرنگی می باشد. استفاده از سس گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی برخلاف تصور برخی از افراد می تواند برای برق انداختن ظروف مسی بسیار خوب عمل کند. زیرا سس کچاپ و رب گوجه فرنگی حاوی نمک و سرکه هستند و این دو ماده می تواند موجب پاک کردن ظروف مسی شود. همچنین می‌توان با کمک موم عسل و روغن زیتون پولیشی طبیعی آماده کرد و از آن برای ایجاد افزایش چند برابری درخشندگی در ظروف مسی استفاده کرد. این راهکار به عنوان پوشش سطوح چوبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تمییز کردن ظرف مسی با سس

نمک و سرکه برای تمیز کردن ظروف مسی

از دیگر روش های تمیز کردن ظروف مسی استفاده از نمک و سرکه برای این منظور است. در این راهکار نخست مقداری نمک بر روی ظرف مسی پاشیده می شود. بعد سرکه سفید نیز اضافه می شود. سپس با کمک  یک اسکاج مواد روی ظرف کشیده و پخش می شود، چنانچه ظرف بسیار تیره و آلوده شده باشد، می توان مجدداً از مقداری نمک و سرفه استفاده کرد. پس از اتمام این مرحله ظروف مسی را با کمک یک پاک کننده ملایم همچون مایع ظرفشویی یا پودر لباسشویی شستشو داده می شود تا اثری از بوی سرکه در ظرف باقی نماند.

تمیز کردن ظروف مسی لیمو و نمک

تمیز کردن ظروف مسی با لیمو و نمک از دیگر روش های نگهداری ظروف مسی محسوب می شود. لیمو تقریباً در همه راهکارهای شستشو و لکه بری موثر و مناسب می باشد. لیمو و نمک در کنار یکدیگر می‌تواند هر لکه تیره و کدری را برطرف کند. زیرا لیمو دارای ویژگی اسیدی بوده و در ترکیب با نمک قادر است خوردگی ظروف را رفع کرده و لکه های ظرف را برطرف کند. در این شیوه به لیمو، نمک و حوله احتیاج است. اکنون لیمو را دو نیم کرده و در ظرف حاوی نمک قرار می دهند، به گونه ای که تمام قسمت های لیمو با نمک به صورت کامل کاور شود. بعد از اتمام این مرحله لیموی نمک مال شده را بر روی قسمت های مختلف ظروف مسی می کشند تا درخشندگی آن نمایان شود. این کار چندین مرحله ادامه دارد تا همه بخش های ظرف مسی از سیاهی تمیز شود. سپس ظرف مسی با کمک حوله ای تمیز پاک می شود. نهایتا سطح ظرف مسی براق و درخشنده خواهد بود.

لکه زدایی ظروف مسی با لیمو و نمک

پاک کردن ظروف مسی با سرکه و جوش شیرین

استفاده از سرکه و جوش شیرین از دیگر روش های پاک کردن ظروف مسی به شمار می آید. در این شیوه در ابتدا خمیری از سرکه و جوش شیرین تهیه می شود و از این خمیر بر تمام قسمت های ظروف مسی کشیده می شود. در این راهکار به مقداری سرکه، جوش شیرین، حوله یا دستمال احتیاج است. نخست مقدار جوش شیرین در ظرفی ریخته می شود و به همان مقدار نیز سرکه افزوده می شود. سپس این مواد با یکدیگر مخلوط شده تا حباب ها محو شود. حال از مواد آماده شده با کمک یک قلم مو روی قسمت های مختلف ظرف کشیده می‌شود تا تمام بخش‌های آن را کاور شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه با حوله ای تمیز و خشک این ماده پاک می شود تا درخشندگی فلز نمایان شود. انتهای کار سطح تمیز ظرف مسی خواهد بود.

سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن ظروف مسی

اسید سولفوریک برای تمیز کردن ظروف مسی

از جمله دیگر روش های تمیز کردن ظروف مسی استفاده از اسید سولفوریک می باشد. این ماده موجب از بین رفتن اکسیداسیون ظروف مسی خواهد شد. البته اسیدسولفوریک تنها برای پاک کردن ظروف مسی مورد استفاده قرار می گیرد و هم جواری آن با دیگر فلزات موجب بروز واکنش های نه چندان مطلوبی خواهد شد و لکه دار شدن یا سوراخ شدن آن فلزات را به دنبال دارد. برای پاک کردن ظروف مسی با استفاده از اسید سولفوریک نخست این اسید را با آب ترکیب می کنند. استفاده از دستکش پلاستیکی در این مرحله ضروری است. سپس ظروف مسی را درون این محلول می گذارند و پس از اتمام جوشیدن آن را با دقت می شویند. بعد در معرض هوای خنک و خشک می گذارند تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن ظروف مسی با خاکستر و پودر ظرفشویی

از دیگر روش های نگهداری ظروف مسی استفاده از خاکستر و پودر ظرفشویی می باشد. پخت غذاهای ترش یا خوراکی های حاوی آب آشامیدنی کلردار موجب بروز لکه های سیاه در ظرف می شود. هر چند که این لکه ها تهدیدی برای سلامت خانواده به حساب نمی آیند. اما می توان برای پاک کردن آنها از ترکیب خاکستری با پودر ظرفشویی کمک گرفت. در این شیوه استفاده از یک اسفنج برای پاک کردن ظروف مسی کفایت می کند و به هیچ وجه نباید از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده کرد. در صورت مشاهده رنگ قرمزی درون ظروف مسی آنها را قلع اندود می کنند. البته طبخ شیرینی و برنج در این شرایط ممانعتی ندارد. اما طبخ غذاهای ترش یا غذاهای حاوی آب کلردار در این ظروف نباید صورت گیرد.

نتیجه گیری :

یکی از بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف مسی می باشد. پخت غذا در چنین ظروفی موجب جا افتادن غذا می شود. زیرا حرارت در این ظروف به صورت یکنواخت پخش می شود. همچنین استفاده از این ظرف ها موجب برطرف کردن کم خونی، رفع کمبود یون مس، پخت سریع تر غذا، تردتر شدن غذاهای سرخ کرده، پیشگیری از بروز آلزایمر، برطرف کردن احساس رخوت، خواب آلودگی و کسالت و غیره می‌شود. اما مشکلی که در خصوص ظروف مسی وجود دارد آن است که اغلب سیاه و لکه دار می شوند. البته نگران نباشید راهکارهایی در این خصوص وجود دارد. به همین جهت در این مقاله به بررسی روش های نگهداری ظروف مسی پرداخته ایم. شما نیاز برای دانستن شیوه لکه زدایی مس، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید