صفحه اصلی > آشپزی : فواید و خواص قهوه تلخ چیست؟

فواید و خواص قهوه تلخ چیست؟

فهرست مطالب

چکیده :

یک نوشیدنی بسیار پرطرفدار در کل دنیا قهوه می باشد. مصرف این نوشیدنی کافئین دار موجب افزایش هوشیاری، سرحالی و بالا بردن توان کاری در افراد می شود. قهوه دارای انواع و اقسام متفاوتی است، که قهوه تلخ یکی از آنها محسوب می شود. این نوع قهوه همان قهوه های معمولی است که مواد افزودنی نظیر شکر، شیر، خامه یا دیگر طعم دهنده هاهنگام دم کردن به آن اضافه نمی شود. با توجه به اینکه این نوشیدنی دارای فواید فراوانی برای حفظ سلامت ذهن و جسم است، ما موضوع این مقاله را به بررسی فواید قهوه تلخ اختصاص داده ایم. برای بالا بردن دانش خود در این خصوص این مقاله را از دست ندهید.

تقویت حافظه با قهوه تلخ

یکی از خواص قهوه تلخ قدرت بخشیدن به حافظه است. با افزایش سن مهارت های شناختی در افراد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع ریسک ابتلا به ناراحتی هایی حتی همچون آلزایمر، زوال عقلی، پارکینسون و غیره را افزایش می دهد. این در حالی است که مصرف همیشگی قهوه تلخ به حفظ سلامت مغز، فعال داشتن اعصاب و بالا بردن عملکرد مغز منجر می شود و از ایجاد بیماری‌های فوق پیشگیری می‌کند.

تقویت حافظه

قهوه برای کبد

از دیگر خواص قهوه کمک به حفظ سلامت کبد می باشد. کبد یک عضو مهم بدن انسان است که امور مختلفی را بر عهده دارد. به همین جهت سال نگهداشتن آن بسیار حیاتی است و این موضوع با مصرف قهوه تلخ میسر می شود. مصرف همیشگی قهوه تلخ موجب جلوگیری از ابتلا به سرطان کبد، کبد چرب، هپاتیت و سیروز الکلی می شود. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که روزانه ۴ فنجان قهوه تلخ می نوشند، کمتر به بیماری های کبدی دچار می شوند. زیرا قهوه تلخ سطح آنزیم های مضر کبد را را کاهش می دهد.

مبارزه با رادیکال های آزاد با قهوه تلخ

مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد نیز از جمله خواص قهوه تلخ به شمار می آید. زیرا این نوشیدنی سیاه مملو از آنتی اکسیدان است. وجود دو آنتی اکسیدان در قهوه به نام اسید کلروژنیک و اسید کافئیک می تواند موجب محافظت از سلول ها در مقابل آسیب و استرس اکسیداتیو شود.

عملکرد ورزشی

بهبود عملکرد ورزشی از دیگر خواص قهوه تلخ شمرده می شود. مصرف یک فنجان قهوه تلخ پیش از شروع تمرین انسان را از مصرف سایر مکمل ها بی نیاز می کند. چرا که نوشیدن قهوه تلخ می‌تواند میزان کافئین را در بدن شما افزایش دهد و این موضوع موجب بالا رفتن سطح اسیدهای چرب خون خواهد شد. در نتیجه  ماهیچه ها می توانند از چربی ها برای سوخت و ساز بدن استفاده کنند. از طرف دیگر بدن شروع به ذخیره کربوهیدرات خواهد کرد و در هنگام نیاز کربوهیدرات  ذخیره شده را آزاد می کند و این موضوع عملکرد تمرینی فرد را افزایش خواهد داد.

بیماری های قلبی

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی از دیگر خواص قهوه تلخ می باشد. در گذشته اطبا اعتقاد داشتند که بیماران قلبی باید از مصرف چای و قهوه خودداری کنند. ولی تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، برعکس این موضوع را عنوان می‌کند. اخیراً محققان می گویند افرادی که روزانه ۳ تا ۵ لیوان چای یا قهوه می نوشند، رسوب کلسیم در رگ های خونی آنها کمتر شده و کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند.

حفاظت قلب

 پیشگیری از سرطان با قهوه تلخ

پیشگیری از سرطان از دیگر خواص قهوه تلخ می باشد. این احتمال وجود دارد که نوشیدن قهوه و چای سبز از ابتلا به سرطان سینه و پروستات جلوگیری کند.

 سنگ کیسه صفرا

از دیگر خواص قهوه، پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا است. صفرا کیسه کوچک است که در زیر کبد قرار گرفته است. برخی از مواد شیمیایی همچون کلسترول سفت شده می ‌تواند در این کیسه تبدیل به سنگی بزرگ یا چندین سنگ کوچک شود. کافئین قهوه موجب حرکت مایعات در اطراف کیسه صفرا شده و درنتیجه موجب کاهش ریسک ایجاد سنگ های صفراوی می شود. در حقیقت قهوه انقباضات کیسه صفرا را افزایش می دهد و از این طریق مانع ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.

سنگ صفرا

 جلوگیری از سکته مغزی

جلوگیری از بروز سکته مغزی از دیگر خواص قهوه تلخ محسوب می شود. هنگامی که گردش خون در بخش خاصی از مغز متوقف شود، سکته مغزی رخ می دهد. اما نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای احتمال وقوع این ناراحتی را پایین می آورد. این احتمال نیز وجود دارد که نوشیدن قهوه موجب کاهش التهاب و کنترل قند خون می شود و از این طریق مانع از ایجاد سکته مغزی می شود.

دیگر خواص

قهوه تلخ علاوه بر موارد گفته شده دارای خواص و فواید بی نظیر دیگری نیز می باشد. از جمله دیگر خواص قهوه تلخ می توان به افزایش چربی سوزی، کاهش درد پس از ورزش، کاهش پف چشم، کاهش ریسک ایجاد دیابت نوع دو، افزایش طول عمر، افزایش عملکرد فیزیکی، ضد افسردگی، نشاط آور، منبع غنی از آنتی اکسیدان، کاهش سلولیت، ایجاد هماهنگی عضلات و اعصاب، حفاظت در مقابل آسیب شبکیه، پیشگیری از پوسیدگی دندان، قدرت بخشیدن به دی ان ای، کاهش ایجاد نقرس در مردان، ایجاد جوانی و شادابی در پوست، حفظ سلامت مو، افزایش متابولیسم، تحریک رشد مو، پاکسازی سیستم دفع ادرار، کاهش درد و خستگی، افزایش قدرت مردانگی و باروری، کاهش تیرگی دور چشم، ایجاد روشنی در پوست، کاهش ملانوما و غیره می باشد.

نتیجه گیری :

مصرف یک نوشیدنی دارای کافئین همچون یک فنجان قهوه تلخ می تواند شما را در کل روز سرحال نگه دارد. خواص قهوه تلخ بی شماری است، که از آن جمله می توان به حفظ سلامت کبد، مقابله با رادیکال های آزاد، تقویت حافظه، حفظ سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سکته مغزی، درمان آلزایمر، درمان پارکینسون، جلوگیری از ابتلا به سرطان، پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا و غیره اشاره کرد. البته مصرف بیش از حد این نوشیدنی نیز عواقبی را به دنبال خواهد داشت، که از آن جمله می‌توان به بروز مشکلات گوارشی، تغییر خلق و خو، ایجاد استرس و غیره اشاره کرد. هدف از نگارش این مقاله در سلامت من بررسی خواص قهوه تلخ می باشد. شما نیز برای آموختن این موضوع جذاب مقاله حاضر را با دقت مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید