صفحه اصلی > سبک زندگی : چند راه هدفگذاری برای کاهش وزن

چند راه هدفگذاری برای کاهش وزن

فهرست مطالب

داشتن هدف و برنامه ریزی برای تمام کارها مهم و ضروری است. بدون هدف، برنامه ریزی و نقشه راه، انسان دچار سستی و بی انگیزگی شده و نمی تواند کار خود را به سرانجام برساند. بنابراین هدفگذاری برای کاهش وزن و تناسب اندام  بسیار مهم است.

اگر از تمام افرادی که به کاهش وزن مطلوب رسیده اند سوال شود که چگونه لاغر شده اند قطعا همه آنها پاسخ خواهند داد که بر اساس برنامه و هدفی که برای رسیدن به تناسب دلخواه داشتند گام برداشته اند. در این مقاله به چندین راهکار در زمینه هدفگذاری برای کاهش وزن می پردازیم که در ادامه می خوانید

برای رسیدن به هدف لاغری آهسته آهسته گام بردارید

لاغری و هدفگزاری

در ابتدای هدفگذاری برای کاهش وزن لازم است یک کاغذ و قلم برداشته و برنامه های روزانه و هفتگی و ماهانه را بر روی کاغذ بنویسید. داشتن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و کوتاه مدت باعث می شود هم در کارها برنامه ریزی داشته باشید و هم با تقسیم هدف و برنامه خود به بازه های زمانی کوچکتر بهتر از پس انجام آنها برآیید.

به عنوان مثال در برنامه روزانه خود می توانید روزانه 30 دقیقه ورزش را بگنجانید. در برنامه میان مدت که می تواند به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار باشد کم کردن وزن در حدود نیم یا یک کیلو و در برنامه دراز مدت نیز می تواند کاهش وزن 2 الی 3 کیلوگرم در یک ماه باشد.

به همین ترتیب باز هم می توان برای روزها ، هفته ها و ماههای آینده نیز برنامه ریزی کرد. با این روش شما متوجه خواهید شد که در عرض چند ماه یا یک سال به هدف نهایی که برای خود مشخص کرده اید رسیده اید.

هدفگذاری برای کاهش وزن باید منطقی و عاقلانه باشد

توجه به این مسئله ضروری است که هدفگذاری در هر امری باید عاقلانه و منطقی باشد. در هدف گذاری برای کاهش وزن نیز افراد نباید برای خود برنامه های لاغری فضایی بچیند.

مشاهده می شود که بسیاری از افراد زمانی که شروع به رژیم می گیرند خصوصا در روزهای اول رژیم چیزی نمی خورند یا بسیار کم می خورند یا بسیاری از افراد حتی شام را از برنامه غذایی خود حذف می کنند.

در صورتی که قطع یکباره مواد غذایی و یا حذف برخی از وعده های غذایی نه تنها باعث لاغری و کاهش وزن نمی شود بلکه سلامت بدن را نیز به خطر می اندازد. از همین رو نیاز است برنامه و هدفی که برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود هوشمندانه  و عاقلانه باشد.

خودتان را بشناسید و بر اساس آن هدفگذاری کنید

شناخت خود و هدفگذاری برای لاغری

بسیاری از افراد در این زمینه بسیار ناشیانه عمل می کنند. طبع و مزاج بسیاری از افراد باهم تفاوت دارد بنابراین برنامه غذایی افراد برای کاهش وزن نیز باید متفاوت باشد.

تغذیه ای که برای افراد دارای طبع سرد برای لاغری در نظر گرفته می شود با برنامه غذایی افرادی که دارای طبع گرم هستند متفاوت است. همچنین ممکن است بسیاری افراد بتوانند برای ورزش برنامه خاص داشته باشند و برخی دیگر نه.

به عنوان مثال امکان رفتن به باشگاه برای بسیاری از افراد فراهم است و برخی ها به دلیل مشغله کاری یا مسائل دیگر نمی توانند به باشگاه بروند و باید برنامه و حرکات ورزشی خود را در منزل یا بیرون  از منزل انجام دهند.

هدفگذاری روحی نیز در کنار هدفگذاری جسمی داشته باشید

هدفگذاری برای کاهش وزن

شاید باورش مشکل باشد که مثبت اندیشی برای لاغری و کاهش وزن نیز به همان اندازه بر روی کاهش وزن تاثیر دارد که ورزش و رژیم های غذایی تاثیر دارند. به اعتقاد بسیاری از روانشناسان لاغری در ابتدا باید در ذهن صورت بگیرد و نتیجه آن در جسم ظاهر شود.

شما زمانی که در ذهن خود برنامه ریزی نکنید و از نظر روحی خسته باشید و یا تفکرات منفی مثل من نمی توانم وزن کم کنم، چقدر سخت است یا از فردا شروع خواهم کرد و مسائلی از این قبیل ناخودآگاه عملکرد منفی مغز بر روی جسم نیز تاثیر گذاشته و بدن نمی تواند به سمت لاغری پیش برود.

پیدا کردن  انگیزه های مثبت برای کاهش وزن مثل داشتن تناسب اندام دلخواه و نیز فراهم آوردن شرایطی شاد مثل گوش دادن آهنگ های شاد یا ارتباط با افراد شاد هنگام ورزش یا کاهش وزن نیز در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشند.

حتما و حتما برای خود ارزیابی داشته باشید

ارزیابی های روزانه، هفتگی و ماهانه باعث می شود که شما  نقاط ضعف و و قوت خود را بشناسید. آنها را علت یابی کرده و در پی رفع آنها باشید. حتی شما می توانید با ارزیابی صحیح نکات و راههای تازه ای برای کاهش وزن و لاغری پیدا کنید.

بالا بردن اطلاعات نیز در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر آن، ارزیابی در صورتی که شما طبق برنامه پیش رفته باشید برای روحیه و ادامه مسیر بسیار موثر است.

مخلص کلام; هدفگذاری برای کاهش وزن

کاهش وزن و لاغری بدون هدفگذاری اصولی و صحیح کار مشکلی است و به نتیجه نمی رسد. افراد باید بدانند که لاغری نیز مانند بسیای از کارهای دیگر نیازمند هدفگذاری اصولی و برنامه ریزی درست است. این هدفگذاری باید عاقلانه و منطقی و براساس شناخت خود باشد و ارزیابی های درست و اصولی برای هرچه بهتر کردن آن صورت پذیرد.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید