صفحه اصلی > سبک زندگی : چگونه نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

چگونه نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

فهرست مطالب

چکیده :

برای مدت طولانی تصور می شد که نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند. در واقع، 30 تا 59 درصد از بزرگسالانی که سعی در کاهش وزن دارند، مصرف آب خود را افزایش می دهند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش و حفظ وزن کمک کند. برای درک اینکه چگونه نوشیدن آب می تواند به کاهش وزن کمک کند، ادامه این مطلب را بخوانید.

نوشیدن آب باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید

آب و کاهش وزن

اکثر مطالعات ذکر شده در زیر به تأثیر نوشیدن یک وعده 0.5 لیتری (17 اونس) آب پرداخته اند. نوشیدن آب میزان کالری سوزانده شده را افزایش می دهد، این موضوع به عنوان مصرف انرژی در حالت استراحت شناخته می شود.

در بزرگسالان نشان داده شده است که مصرف انرژی در حالت استراحت، در عرض 10 دقیقه پس از نوشیدن آب، 24 تا 30 درصد افزایش می یابد. لازم به ذکر است که این مساله حداقل 60 دقیقه طول می کشد.

در تأیید این موضوع، یک مطالعه روی کودکان دارای اضافه وزن و چاق، افزایش 25 درصدی را در مصرف انرژی در حالت استراحت، پس از نوشیدن آب سرد نشان داد.

یک مطالعه روی زنان دارای اضافه وزن، اثرات افزایش مصرف آب به بیش از 1 لیتر (34 اونس) در روز را بررسی کرد. آنها دریافتند که در طی یک دوره 12 ماهه، این منجر به کاهش وزن اضافی 2 کیلوگرمی (4.4 پوند) شد. از آنجایی که این زنان هیچ تغییری در سبک زندگی خود به جز نوشیدن آب بیشتر ایجاد نکردند، این نتایج بسیار چشمگیر است.

علاوه بر این، هر دوی این مطالعات نشان می دهد که نوشیدن 0.5 لیتر (17 اونس) آب منجر به سوزاندن 23 کالری اضافی می شود. به طور سالانه، این مقدار تقریباً 17000 کالری یا بیش از 2 کیلوگرم (4.4 پوند) چربی است.

چندین مطالعه دیگر افراد دارای اضافه وزن را که روزانه 1 تا 1.5 لیتر (34 تا 50 اونس) آب می‌نوشیدند، برای چند هفته مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها کاهش قابل توجهی در وزن، شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر و چربی بدن پیدا کردند. این نتایج زمانی که آب سرد است می تواند چشمگیرتر باشد. وقتی آب سرد می نوشید، بدن شما از کالری اضافی برای گرم کردن آب تا دمای بدن استفاده می کند.

نوشیدن آب قبل از غذا می تواند اشتها را کاهش دهد

نوشیدن آب و کاهش اشتها

برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب قبل از غذا اشتها را کاهش می دهد. در واقع به نظر می رسد حقیقتی در پشت این موضوع وجود دارد. مطالعات روی افراد مسن نشان داده است که نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی می تواند کاهش وزن و لاغری را به میزان 2 کیلوگرم (4.4 پوند) در یک دوره 12 هفته ای افزایش دهد.

در یک مطالعه مشخص شد، شرکت‌کنندگان میانسال دارای اضافه وزن و چاق که قبل از هر وعده غذایی آب می‌نوشیدند، در مقایسه با گروهی که آب بیشتری نمی‌نوشیدند، ۴۴ درصد وزن بیشتری از دست دادند. مطالعه دیگری همچنین نشان داد که نوشیدن آب قبل از صبحانه، میزان کالری مصرف شده در طول وعده غذایی را تا 13 درصد کاهش می دهد.

اگرچه این امر می تواند برای افراد میانسال و مسن بسیار مفید باشد، اما مطالعات انجام شده روی افراد جوان تر، کاهش چشمگیر کالری دریافتی را نشان نداده است.

نوشیدن آب بیشتر با کاهش دریافت کالری و کاهش خطر افزایش وزن مرتبط است

از آنجایی که آب به طور طبیعی بدون کالری است، به طور کلی با کاهش دریافت کالری مرتبط است. این عمدتاً به این دلیل است که شما سپس به جای نوشیدنی‌های دیگر که اغلب کالری و قند بالایی دارند، آب می‌نوشید.

مطالعات مشاهده ای نشان داده است افرادی که بیشتر آب می نوشند، به طور متوسط ​​تا 9٪ (یا 200 کالری) کالری کمتری دریافت می کنند. نوشیدن آب همچنین می تواند به جلوگیری از افزایش وزن و چاقی طولانی مدت کمک کند.

به طور کلی، یک فرد به طور متوسط ​​هر 4 سال حدود 1.45 کیلوگرم (3.2 پوند) وزن اضافه می کند. این مقدار می تواند با موارد زیر کاهش یابد.

    اضافه کردن 1 فنجان آب: افزایش مصرف روزانه آب به میزان 1 فنجان می تواند این افزایش وزن را 0.13 کیلوگرم (0.23 پوند) کاهش دهد.

 جایگزینی سایر نوشیدنی ها با آب: جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر با 1 فنجان آب می تواند افزایش وزن 4 ساله را 0.5 کیلوگرم (1.1 پوند) کاهش دهد. تشویق کودکان به نوشیدن آب بسیار مهم است، زیرا می تواند به جلوگیری از اضافه وزن یا چاقی آنها کمک کند.

یک مطالعه اخیر در مدرسه با هدف کاهش نرخ چاقی با تشویق کودکان به نوشیدن آب انجام شد. آنها در 17 مدرسه آبنما نصب کردند و برای دانش آموزان کلاس دوم و سوم کلاس درس در مورد مصرف آب ارائه کردند.

پس از یک سال تحصیلی، خطر چاقی در مدارسی که مصرف آب در آنها افزایش یافته بود تا 31 درصد کاهش یافت.

چه مقدار آب باید بنوشید؟

مقدار آب مصرفی

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن هشت لیوان 8 اونس آب (حدود 2 لیتر) در روز را توصیه می کنند. اما این عدد کاملا تصادفی است. مانند بسیاری از چیزها، نیاز آب کاملاً به افراد بستگی دارد.

به عنوان مثال، افرادی که زیاد عرق می کنند یا به طور منظم ورزش می کنند، می توانند نسبت به افرادی که زیاد فعال نیستند به آب بیشتری نیاز داشته باشند. افراد مسن و مادران شیرده نیز باید بر میزان مصرف آب خود نظارت دقیق تری داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که آب را از بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به خصوص میوه ها و سبزیجات نیز دریافت می کنید. به عنوان یک قانون کلی خوب، همیشه باید در هنگام تشنگی آب بنوشید و به اندازه کافی برای رفع تشنگی آب بنوشید.

اگر متوجه شدید سردرد دارید، خلق و خوی بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا در تمرکز مشکل دارید، ممکن است از کم آبی خفیف رنج ببرید. نوشیدن آب بیشتر می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، نوشیدن 1 تا 2 لیتر آب در روز باید برای کمک به کاهش وزن کافی باشد. در اینجا مقدار آبی که باید بنوشید، در اندازه های مختلف آورده شده است:

  • لیتر: 1-2.
  • اونس: 34–67.
  • لیوان (8 اونس): 4-8.

با این حال، این فقط یک دستورالعمل کلی است و برخی از افراد ممکن است کمتر نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر می توانند بسیار بیشتر نیاز داشته باشند. همچنین نوشیدن بیش از حد آب نیز توصیه نمی شود، زیرا می تواند باعث مسمومیت با آب شود. این حتی باعث مرگ در موارد شدید، مانند مسابقات نوشیدن آب شده است.

نتیجه گیری :

آب می تواند واقعا برای کاهش وزن مفید باشد. آب 100٪ بدون کالری است که این موضوع به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید و حتی اگر قبل از غذا مصرف شود، اشتهای شما را کاهش می دهد. هنگامی که نوشیدنی های شیرین را با آب جایگزین کنید، مزایای آن حتی بیشتر می شود. این یک راه بسیار آسان برای کاهش قند و کالری است. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر نیاز به کاهش وزن قابل توجهی دارید، باید کارهای بیشتری از نوشیدن آب انجام دهید. آب تنها یک قطعه بسیار کوچک از پازل کاهش وزن است.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید