صفحه اصلی > سبک زندگی : چگونه هوس خوردن به شیرینجات و مواد قندی را کاهش دهیم؟

چگونه هوس خوردن به شیرینجات و مواد قندی را کاهش دهیم؟

فهرست مطالب

چکیده :

بسیاری از مردم به طور منظم مصرف مواد قندی و شیرینجات را تجربه می کنند. متخصصان تغذیه بر این باورند که این موضوع یکی از دلایل اصلی سخت بودن پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. هوس، ناشی از نیاز مغز شما به «پاداش» است نه نیاز بدن شما به غذا. بنابراین اگر می‌توانید فقط یک لقمه از هر چیزی که هوس کردید بخورید و در همانجا خوردن آن را متوقف کنید.
اگر به محض چشیدن طعم غذاهای شیرین تمایل به پرخوری پیدا کردید، بدترین کاری است که می توانید انجام دهید تسلیم شدن به آن هوس های غذایی است. در اینجا یک برنامه 3 مرحله ای ساده برای جلوگیری از هوس قند و شیرینی جات را ذکر می کنیم که در ادامه می خوانید.

  1. اگر گرسنه هستید، یک وعده غذایی سالم و سیر کننده بخورید

خوردن یک وعده غذایی سالم و سیر کننده

این مهم است که بدانیم ولع خوردن با گرسنگی یکسان نیست. این بدن شما نیست که به انرژی نیاز دارد، بلکه مغز شما به دنبال چیزی است که مقدار زیادی دوپامین را در سیستم پاداش آزاد می کند.

وقتی در هنگام گرسنگی هوس خوردن می کنید، مقاومت در برابر این احساس دشوار است. در واقع، هوس همراه با گرسنگی، انگیزه قدرتمندی است که اکثر مردم برای غلبه بر آن مشکل دارند. اگر در هنگام گرسنگی هوس کردید، یکی از بهترین ترفندها این است که فوراً یک وعده غذایی سالم بخورید.

 آشپزخانه خود را با میان وعده های سالم یا وعده های غذایی مفید از قبل آماده کنید. غذاهای غنی از پروتئین، مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ و … برای مهار گرسنگی مفید هستند. وقتی هوس خوردن غذاهای ناسالم شیرین دارید، خوردن غذای واقعی ممکن است خیلی اشتها آور نباشد. اما اگر واقعاً نیاز به کاهش وزن دارید، انعطاف پذیری در دراز مدت ارزش آن را دارد.

  1. دوش آب گرم بگیرید

گرفتن دوش آب گرم

برخی از افرادی که هوس قند و شیرینی جات دارند دریافته اند که دوش آب گرم یا حمام آب گرم باعث تسکین آن می شود. آب باید داغ باشد ولی نه آنقدر داغ که پوست شما را بسوزاند، ولی آنقدر داغ باشد که در آستانه احساس ناراحتی قرار بگیرید.

 اجازه دهید آب از پشت و شانه های شما عبور کند تا شما را گرم کند. حداقل 5 تا 10 دقیقه در آنجا بمانید و زمانی که از حمام بیرون می روید، احتمالاً احساس «گیج» بودن خواهید داشت، گویی مدت زیادی در سونا نشسته اید.

در آن مرحله است که هوس شما به خوردن مواد قندی و شیرینجات به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.

  1. برای پیاده روی سریع  بیرون بروید

انجام پیاده روی سریع

یکی دیگر از چیزهایی که می تواند در کاهش میل به خوردن مواد قندی موثر باشد این است که برای پیاده روی سریع به بیرون بروید.

اگر دونده هستید، دویدن خیلی بهتر خواهد بود. این کار یک هدف دوگانه را دنبال می کند. اول، شما از غذایی که میل می کنید فاصله می گیرید. دوم، ورزش باعث آزاد شدن اندورفین یا مواد شیمیایی «احساس خوب» در مغز شما می‌شود که می‌تواند به از بین بردن ولع غذا کمک کند.

 اگر نمی‌توانید بیرون بروید، چند ست طاقت‌فرسا بورپی، هل‌آپ، اسکات با وزن بدن یا هر ورزش دیگری با وزن بدن انجام دهید.

کارهای دیگری که ممکن است کمک کنند

خوابیدن

هرچند که سه مرحله بالا برای بسیاری از مردم برای از بین بردن ولع شیرینی جات مفید است اما مطمئناً بهترین گزینه این است که در وهله اول از این هوس ها جلوگیری کنید. برای انجام این کار، تمام غذاهای ناسالم را از خانه خود دور بریزید.

 اگر آنها را در دسترس نگه دارید، با مشکل مواجه می شوید در عوض آن می توانید، غذاهای سالم را در دسترس قرار دهید.

 همچنین، اگر غذای سالم بخورید و چندین بار در هفته ورزش کنید، این احتمال وجود دارد که تقریباً به همان اندازه هوس شیرینی جات نکنید.

در اینجا چند نکته مفید دیگر برای جلوگیری از هوس مواد قندی وجود دارد که عبارتند از:

    یک لیوان آب بنوشید: برخی افراد می گویند که کم آبی بدن می تواند باعث هوس به مواد قندی شود.

    یک میوه بخورید: خوردن یک تکه میوه ممکن است به رفع هوس قند برای برخی افراد کمک کند. موز، سیب، پرتقال در این زمینه عالی عمل می کنند.

    از شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید: اگر احساس می‌کنید که شیرین‌کننده‌های مصنوعی میل  شما را به خوردن مواد شیرین تحریک می‌کنند، از آنها اجتناب کنید.

     پروتئین بیشتری بخورید: پروتئین برای سیری عالی است و ممکن است به کاهش هوس شیرینی جات نیز کمک کند.

    با یک دوست صحبت کنید: با کسی تماس بگیرید یا با کسی ملاقات کنید که بفهمد در چه حالی هستید. توضیح دهید که هوس شیرینی کرده اید و چند کلمه تشویق کننده از او بخواهید.

    خوب بخوابید: داشتن خواب مناسب و با طراوت برای سلامت کلی مهم است و ممکن است به جلوگیری از ولع غذا خصوصا مواد قندی نیز کمک کند.

    از استرس بیش از حد خودداری کنید: مانند خواب، اجتناب از استرس می تواند به جلوگیری از هوس مواد قندی کمک کند.

    از محرک های خاص اجتناب کنید: سعی کنید از فعالیت‌های خاص یا مکان‌هایی که هوس‌تان را بیشتر می‌کند، مانند قدم زدن در کنار  قنادی ها و شکلات فروشی ها اجتناب کنید.

    مولتی ویتامین بخورید: خوردن  مولتی ویتامین  به جلوگیری از هرگونه نقص کمک می کند.

    لیستی از دلایل خوردن مواد غذایی سالم داشته باشید. همراه داشتن فهرستی از دلایلی که می‌خواهید غذای سالم بخورید می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا به خاطر آوردن چنین چیزهایی در هنگام هوس خوردن به شیرینجات می‌تواند سخت باشد.

    به خود گرسنگی ندهید: سعی کنید بین وعده های غذایی از گرسنگی بیش از حد خود جلوگیری کنید.

نتیجه گیری :

اگر می‌توانید هرازگاهی شیرینجات بخورید، بدون اینکه زیاده‌روی کنید و پیشرفتتان را خراب کند، این کار را انجام دهید. یعنی شما یکی از افراد خوش شانسی هستید که می توانید از این چیزها در حد اعتدال لذت ببرید.
اما اگر به هیچ وجه نمی توانید خود را در مورد چنین غذاهایی کنترل کنید، سعی کنید تا حد امکان از آنها اجتناب کنید. تسلیم شدن به یک ولع فقط اعتیاد به آن چیز را زیاد می کند. اگر بتوانید مقاومت کنید، هوس ها به مرور زمان ضعیف تر شده و در نهایت ناپدید می شوند

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید