صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های تب بر را می شناسید؟

دمنوش های تب بر را می شناسید؟

فهرست مطالب

یکی از شایع ترین نشانه های عفونت های باکتریایی، تب می باشد. تب اغلب با بالا رفتن دمای بدن و درد در ناحیه سر خود را نشان می دهد. اغلب پزشکان استراحت و نوشیدن مایعات فراوان را برای برطرف کردن این مشکل توصیه می‌کنند.  البته در این میان استفاده از برخی گیاهان نیز موجب پایین‌ آوردن‌ تب خواهد شد.

مصرف این گیاهان دارویی علاوه بر کاهش تب، موجب قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی و سلامت بدن انسان نیز خواهد شد. دمنوش های تب بر مختلفی برای  پایین آوردن دمای بدن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دمنوش نعناع، چای دارچین، دمنوش آویشن و دمنوش مریم گلی اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های تب بر پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات در این خصوص با ما همراه باشید.

چای کشمش تب بر خوش طعم

 چای کشمش یکی از انواع دمنوش های تب بر می باشد. کشمش در حقیقت همان انگور خشک شده است که حاوی مقادیر فراوانی ویتامین های B، آهن، پتاسیم، کلسیم و آنتی اکسیدان است. وجود آنتی اکسیدان در کشمش موجب کاهش تب خواهد شد.

برای تهیه این دمنوش می بایست یک فنجان کشمش با فنجان آب گرم ترکیب کرد. بعد از گذشت مدت زمانی با کمک یک قاشق کشمش موجود در آب گرم را له کرده تا کاملاً با آب حل شود. سپس با کمک یک صافی آب اضافی آن را می گیریم و نیمی از فنجان را در طول یک روز مینوشیم.

چای کشمش و دمنوش های تب بر

چای کاهو برای حفظ آب بدن و تب بر

از جمله دیگر انواع دمنوش های تب بر، چای کاهو می باشد. مصرف چای کاهو موجب حفظ آب بدن خواهد شد. این سبزی پرخاصیت دارای حجم فراوانی فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم می باشد که موجب تغذیه کامل بدن انسان می شود. همچنین استفاده از این گیاه در برطرف کردن تب نیز بسیار موثر است.

جهت آماده کردن چای کاهو می بایست یک بوته برگ کاهو را به درون ظرفی حاوی یک لیتر آب جوشانده اضافه کرد. بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه یک شیرین کنندگی طبیعی همچون عسل یا نبات را با آن افزود و میل کرد.

تب بری با چای ریحان با فلفل

چای ریحان با فلفل یکی دیگر از انواع دمنوش های تب بر محسوب‌ می شود. ریحان گیاهی از خانواده نعناعیان است که در دو رنگ بنفش و سبز مشاهده می‌ شود.

این گیاه با خاصیت دارای خواص تسکین دهنده درد، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. فلفل هم دارای مقادیر فراوانی کپسایسین است و مصرف آن موجب بالا بردن گردش خون، افزایش تعریق و کاهش دمای بدن می شود. پزشکان طب سنتی معتقد هستند که فلفل سیاه بر طرف کننده تب است.

برای آماده کردن این چای می بایست یک قاشق غذاخوری برگ ریحان، یک چهارم قاشق غذا خوری فلفل و یک فنجان آب را جوشاند. سپس بعد از گذشت پنج دقیقه دمنوش را بر روی حرارت غیرمستقیم گذاشت تا دم بکشد. بعد از آماده شده چای، آن را صاف کرده و به صورت گرم میل کرد.

چای ریحان و  دمنوش های تب بر

چای گشنیز کاهنده تب های ویروسی

چای گشنیز نیز از دیگر انواع دمنوش های تب بر به شمار می آید. تخم گشنیز دارای فیتونوترینت و ویتامین های مقوی سیستم ایمنی بدن است. این گیاه مفید برای کاهش تب های ویروسی و برطرف کردن آن موثر است.

برای تهیه این دمنوش می بایست یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را با یک لیوان آب جوشاند. بعد از گذشت چند دقیقه حرارت را خاموش کرده و این چای را صاف کرد. سپس همراه با مقدار مختصری شیر و شکر و به حالت گرم میل کرد. برای برطرف کردن تب های ویروسی باید در طی روز حدود ۲ الی ۳ مرتبه از این چای گیاهی مصرف کرد.

دمنوش گل آقطی 

دمنوش گل آقطی نیز از دیگر انواع دمنوش های تب بر می باشد. این گیاه تعرق بدن را افزایش داده و از این طریق موجب حرارت دمای بدن می شود. گل آقطی همچنین میزان تولید مخاط را کاهش داده و در برطرف کردن سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه نیز موثر است.

برای تهیه این دمنوش می بایست دو قاشق چایخوری از این گیاه را به یک فنجان آب جوش اضافه کرد. سپس آن را هم زد و برای مدت ۱۵ دقیقه به حال خود رها کرد تا دم کشد. بعد آن را با کمک یک صافی صاف کرده و در طول روز سه مرتبه از آن مصرف کرد تا تب و سرماخوردگی به طور کامل برطرف شود.

چای آقطی  و دمنوش های تب بر

دمنوش تب بر تخم شوید

از جمله دیگر انواع دمنوش های تب بر چای تخم شوید می باشد. مصرف این گیاه موجب تقویت سیستم ایمنی  و کاهش دمای بدن می شود. این گیاه دارویی همچنین دارای ویژگی ضدمیکروبی بوده و به برطرف کردن تب کمک می‌کند.

برای تهیه چای تخم شوید می بایست یک قاشق غذاخوری تخم شوید، ۲ قاشق غذاخوری دانه فلفل و یک قاشق چای خوری سیاه دانه را با هم مخلوط کرد و به این ترکیب یک فنجان آب افزود. سپس برای مدت ۱۰ دقیقه جوشاند. بعد از گذشت این مرحله ترکیب را صاف کرده و به آن مقداری پودر گشنیز اضافه و میل می کنند.

چای ریشه سنبل ختایی کاهنده تب

ریشه سنبل ختایی نیز یکی دیگر از انواع دمنوش های تب بر محسوب می شود. مصرف این گیاه موجب افزایش تعریق بدن و کاهش تب می شود. این گیاه دارویی همچنین برای برطرف کردن بدن درد و سرفه نیز مناسب است.

برای تهیه چای ریشه سنبل ختایی ابتدا ریشه سنبل ختایی را به تکه های کوچک خورد می کنند و بعد از اضافه کردن یک فنجان آب به آن اجازه می‌دهند تا دم بکشد. بعد آن را صاف کرده و به آن مقداری شیرین کننده طبیعی همچون عسل یا نبات اضافه می کنند.

مخلص کلام; دمنوش های تب بر

علل مختلفی برای افزایش دمای بدن و بروز تب وجود دارد اما پزشکان معتقد هستند که تب موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن عوامل ایجاد کننده عفونت می شود. به همین جهت بهتر است تب برای مدت زمانی در بدن باقی بماند.
اما برخی از افراد قصد کنترل تب را دارند و برای این منظور سراغ دمنوش ها و درمان های خانگی می روند. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های تب بر پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع کاربردی و مفید، بهتر است این مقاله جذاب را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید