صفحه اصلی > دوران بارداری : نحوه قرارگیری بدن در خواب در دوران بارداری

نحوه قرارگیری بدن در خواب در دوران بارداری

فهرست مطالب

چکیده :

به پشت، روی شکم، یا به پهلو؟ حتما تا به حال این سوال برای شما ایجاد شده است؛ در دوران بارداری در چه حالتی باید بخوابیم؟ میدانیم که این دوران بسیار حساس است و به راحتی نمیشود خوابید؛ چرا که با وجود شکم برآمده خوابیدن سخت است. همچنین حالتی که میخوابیم باید برای نوزادمان ایمن باشد.آنچه در این مقاله خواهید خواند درباره این است که به چه حالتی بخوابیم؟

اهمیت خواب | حالت های خواب | بهترین حالت خوابیدن | بالش های بارداری | به پشت خوابیدن

 

چرا خواب در دوران بارداری بسیار مهم است؟

  خواب زمانی است که بدن شما خودش را ترمیم میکند و دوباره تنظیم میشود. همچنین برای تحت کنترل گرفتن گردش خونتان بسیار مهم است؛ چرا که در این دوران به علت داشتن خون اضافی در رگ هایتان تحت فشار هستید.

  خواب همچنین سیستم ایمنی شما را  که به علت حاملگی سرکوب میشود سالم نگه میدارد. خواب نحوه واکنش بدن به انسولین را کنترل میکند. خواب کافی خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش میدهد.

 

حالت های خوابیدن در دوران حاملگی

 خوابیدن به روی شکم در دوران بارداری

   تا زمانی میتوانید به روی شکم بخوابید که برای کودکان دردسرساز نباشد؛ البته بعد از مدتی که شکمتان برامده شد خوابیدن در این حالت غیر ممکن خواهد بود.

 خوابیدن به پشت در دوران حاملگی

   متخصصان به بانوان باردار توصیه میکنند؛ در سه ماهه دوم و سوم به پشت نخوابند ولی چرا؟زمانی که به پشت میخوابید تمامی وزن رحم و نوزاد در حال رشدتان بر روی کمر، روده ها، و رگ های اصلی تان می افتد. این رگ های اصلی، خون را از قلب به پایین تنه منتقل میکنند.

   این فشار ممکن است باعث تشدید درد کمر، همچنین سخت شدن هضم غذا شود. در نتیجه بهتر است به پشت نخوابید؛ اما اگر از خواب بیدار شدید و دیدید به پشت خوابیده اید مشکلی نیست نگران نباشید.

 خوابیدن به پهلوی چپ یا راست در دوران بارداری

   در سه ماهه ی دوم و سوم خوابیدن به پهلو ترجیحا در صورت امکان به سمت چپ از نظر پزشکان برای شما و فرزندتان ایده آل خواهد بود.

 

بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری چیست؟

   طبق گفته متخصصات بهترین حالت برای خوابیدن در دوران حاملگی خوابیدن به پهلوی چپ است. همچنین برخی از متخصصان بر این باورند که به هیچ وجه نباید در دوران بارداری به پشت بخوابید.

بهترین حالت خواب در بارداری       

از بالش های بارداری برای خوابیدن در این دوران استفاده کنید

   خوابیدن به پهلو برایتان سخت است؟  به این حالت برای خواب عادت ندارید؟ شما میتوانید از بالش ها کمک بگیرید.

   میتوانید یکی از بالش ها را بین پاهایتان قرار داده و بالش دیگری نیز در پشتتان قرار دهید و خوابی آسوده داشته باشید. به یاد داشته باشید؛ احساس ناراحتی برای چند شب کاملا عادی است و عادت به حالت جدیدتان کمی زمان بر خواهد بود.

 

اگر در دوران بارداری از خواب بیدار شوید و ببینید به پشت خوابیده اید چه باید کنید؟

 افراد بسیار کمی هستند که در طول شب در یک حالت میخوابند، پس اگر در طول شب از خواب بیدار شدید و دیدید به پشت خوابیده اید نگران نباشید؛ اصلا جای نگرانی ندارد و هیچ آسیبی به شما و نوزادتان نرسیده است.

بالش مناسب بارداری

نتیجه گیری :

خوابیدن در دوران بارداری بسیار مهم است. خواب به بدن شما کمک میکند خودش را ترمیم کند و بخش های مختلف بدن را کنترل کند. خوابیدن به اندازه کافی در این دوران بسیار اهمیت دارد و شما باید به اندازه ی کافی بخوابید. بهترین حالت برای خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن به پهلوی چپ است و بسیاری از متخصصان نیز همین حالت را پیشنهاد میکنند.

منابع :

منبع 

مجتبی اجاقلو

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید