صفحه اصلی > دوران بارداری : هفته اول بارداری; علائم، ملاحظات بهداشتی، تناسب اندام و …

هفته اول بارداری; علائم، ملاحظات بهداشتی، تناسب اندام و …

فهرست مطالب

چکیده :

به طرز گیج کننده ای، در هفته اول بارداری هیچ بچه ای وجود ندارد زیرا هنوز باردار نشده اید. بارداری 40 هفته است اما دو هفته از هفته های شمارش شده مربوط به هفته های قبل از لقاح است. این به این دلیل است که پزشکان از یک روش استاندارد برای اندازه‌گیری طول بارداری استفاده می‌کنند، بنابراین تاریخ آن از اولین روز آخرین قاعدگی شما می‌باشد. و به این دلیل است که بیشتر زنان تاریخ تخمک گذاری یا لقاح را نمی دانند، اما احتمالاً تصوری از آخرین زمان پریود شدن خود دارند.

رحم شما چه شکلی است؟

در هفته بعد از قاعدگی، سیستم تولید، مثل شما شروع به کار می کند بله هر ماه این اتفاق می افتد. هورمون استروژن به رحم شما کمک می کند تا با ضخیم کردن پوشش داخلی رحم برای دریافت یک بلاستوسیست (توده سلولی داخلی )(ICM) ) که بعداً جنین را تشکیل می دهد، برای بارداری آماده شود. سطح هورمون پروژسترون در آمادگی برای پرورش بارداری افزایش می یابد.
شکل رحم

چگونه بدن شما برای بارداری آماده می شود؟

متوسط چرخه قاعدگی حدود 28 روز طول می کشد و تخمک گذاری در حدود روز 14 انجام می شود. هنگامی که تخمک های شما در فولیکول های خود (کیسه های پر از مایع) بالغ شدند، تخمدان های شما یک (یا گاهی اوقات بیشتر) آزاد می کنند. تخمک از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند، جایی که پوشش غلیظ و ضخیم منتظر دریافت آن است. هنگامی که تخمک آزاد شد، هر اسپرمی در بدن شما حدود 12 تا 24 ساعت فرصت دارد تا به آن برسد تا لقاح انجام شود. در این مدت بدن شما با تولید مخاط دهانه رحم با قوام نازک‌تر برای کمک به شنا کردن اسپرم به این فرآیند کمک می‌کند. میانگین انزال بین 200 میلیون تا 600 میلیون اسپرم دارد. تنها حدود 200 نفر از این تعداد، تحرک لازم برای رسیدن به تخمک را دارند که خوب است، زیرا برای لقاح فقط یک شناگر قوی لازم است. وقتی اسپرم خوش شانس با تخمک برخورد می کند، آنزیمی ترشح می کند تا سلول های غشای خود را تجزیه کند. هنگامی که اسپرم داخل آن قرار گرفت، غشاها بلافاصله دوباره بسته می شوند تا از ورود هر اسپرم دیگری جلوگیری شود.سپس تخمک بارور شده به زیگوت تبدیل می شود و شروع به تقسیم به سلول های یکسان می کند. در این مرحله، شما به طور رسمی در هفته دوم بارداری هستید.

ملاحظات بهداشتی

ملاحضات بهداشتی

در آستانه بارداری، این ایده معقول است که بدن خود را به درستی آماده کنید  در نهایت، با رشد کودک شما 9 ماه آزمایش برای آن خواهد بود.

به عنوان بخشی از این آمادگی، ایده خوبی است که در مورد هر نوع قبل از بارداری صحبت کنید. -شرایط پزشکی موجود با پزشک عمومی شما به طوری که در دوران بارداری با خیال راحت مدیریت شود طبق گزارش سازمان لقاح و جنین شناسی انسانی (HFEA) حدود 80 درصد از زوج هایی که به طور منظم رابطه جنسی محافظت نشده دارند (یعنی دو تا سه بار در هفته)، احتمالاً در عرض یک سال باردار می شوند. با این حال، تخمین زده می شود که از هر هفت زوج، یک زوج چندان موفق نیستند. اگر بیش از دو سال است که برای باردار شدن تلاش کرده اید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با پزشک خود صحبت کنید. انتخاب های سلامتی و شیوه زندگی شما (شما و همسرتان) می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. به ترک مصرف الکل، سیگار کشیدن فکر کنید و به وزن خود نگاهی بیندازید – کم وزنی یا اضافه وزن می تواند مانع باروری شما شود.

 

  آیا علائمی وجود دارد که باید به دنبال آن باشید؟

معمولاً تشخیص علائم اولیه بارداری بسیار آسان است، به خصوص اگر به طور فعال در تلاش برای باردار شدن هستید. برخی از زنان گزارش می دهند که علائم را خیلی زود تجربه می کنند، اما اکثریت قریب به اتفاق علائم بارز حالت تهوع و خستگی را تا کمی بعد در بارداری احساس نمی کنند، زمانی که جنین لانه گزینی کرده و جفت شروع به تشکیل می کند. دانشمندان بر این باورند که این هورمون ها مسئول تولید رشد جفت هستند که باعث علائم بارداری می شوند البته اولین علامت اصلی پریود نشدن است، اما برخی از خانم ها خونریزی خفیفی را تجربه می کنند که ممکن است با یک پریود اشتباه گرفته شود. دقیق ترین راه برای تشخیص باردار بودن، انجام تست بارداری است. نتیجه مثبت تقریباً همیشه قابل اعتماد است، با این حال، اگر علائم بارداری را احساس می کنید : حالت تهوع، حساس شدن سینه ها، خستگی، افزایش نیاز به ادرار کردن و آزمایش شما منفی است، ممکن است کمتر قابل اعتماد باشد و ممکن است بخواهید یک هفته صبر کنید. و دوباره سعی کنید.

غلائم

تناسب اندام، سالم ماندن

همانطور که از عنوان آن پیداست، حفظ تناسب اندام و سالم ماندن برای حمل نوزاد مهم است. لازم نیست زیاده روی کنید، فقط انجام تمرینات منظم ورزش و جایگزینی غذاهای ناسالم با غذاهای سالم معجزه می کند. سعی کنید مقدار زیادی غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه بخورید و هیدراته بمانید.

تناسب اندام

از قبل برنامه ریختن رن

برخی از سوالاتی که در مورد بارداری پرسیده می شود شامل توصیه ها و نکاتی در مورد بارداری است. هنگامی که باپزشک خود صحبت می کنید، آنها در مورد غذاهایی که باید بخورید، مواد مغذی که در دوران بارداری مهم هستند و سایر اقدامات احتیاطی که باید انجام دهید به شما می گویند. آهن، کلسیم، فولات و پروتئین ها برای رشد مناسب جنین بسیار مهم هستند. شما باید یک وعده غذایی سالم و متعادل داشته باشید. فیبر زیادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از موادی که ممکن است به کودک شما آسیب برساند اجتناب کنید. از مصرف دخانیات و الکل همراه با هر گونه سوء مصرف مواد دیگر باید اجتناب شود. وعده های غذایی خود را به موقع میل کنید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. ممکن است در طول بارداری خود ترجیحات غذایی یا بیزاری نسبت به غذا داشته باشید. اگر این کار را می کنید، به جای حذف وعده های غذایی، غذاهای سالمی که دوست داریدرا بخورید. یکی دیگر از موارد بسیار مهم در این دوران ورزش است. اگر روزانه به اندازه کافی ورزش نکنید، ممکن است در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کنید. 30 دقیقه کشش سبک خوب است. با این حال، قبل از اینکه یک برنامه ورزشی برای خود تهیه کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

برنامه ریزی

رژیم غذایی سالم در هفته  اول بارداری

همه توصیه هایی برای زنان باردار دارند، به خصوص در مورد غذاهایی که باید مصرف کنند و از آنها اجتناب کنند. اگر قصد دارید به زودی بچه دار شوید، احتمالاً از اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری آگاه هستید. رشد و نمو کودک شما به غذاهایی که در دوران بارداری می خورید بستگی دارد. بنابراین، دریافت مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، کلسیم، آهن، فیبر و سایر مواد مغذی مهم از طریق رژیم غذایی برای شما مهم است. همچنین می توانید با اطمینان از مصرف زیاد غذاهای سالم در دوران بارداری، خطر ابتلا به آلرژی، عفونت، اختلالات مختلف، عدم تحمل غذایی و سایر مشکلات را در کودک خود کاهش دهید. یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری باید شامل غذاهایی مانند:

  • حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات تازه، زیرا سرشار از مواد مغذی ضروری هستند. شما می توانید سبزیجات پخته یا خام مصرف کنید، اما مهم است که قبل از خوردن هر یک از آنها را به دقت بشویید.
  • غذاهای نشاسته ای که سرشار از فیبر هستند، اما کالری زیادی ندارند. اطمینان حاصل کنید که هر وعده غذایی شامل حداقل یک وعده برنج، ماکارونی، رشته فرنگی، جو دوسر، نان، سیب زمینی، آرد ذرت، و سیب زمینی شیرین باشد.
  • منابع پروتئینی که شامل تخم مرغ، لوبیا، آجیل، حبوبات، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی است. غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، مخصوصاً گوشت و تخم مرغ باید کاملاً پخته شوند
  • شیر، ماست و پنیر به عنوان محصولات لبنی سرشار از کلسیم و همچنین سایر مواد مغذی هستند. با این حال، انواع کم چرب را نسبت به محصولات لبنی کامل انتخاب کنید.
  • در دوران بارداری، باید مطمئن شوید که حداقل 5 تا 6 وعده غذایی کوچک در طول روز مصرف می کنید. از آنجایی که اضافه وزن برای کودک مضر است، مطمئن شوید که پرخوری نکنید. همچنین از غذاهای سرخ شده، ، شیرینی جات، غذاهای پر سدیم دوری کنید.

این نکات در مورد رژیم غذایی سالم در دوران بارداری کاملا بی خطر هستند، اما بهتر است قبل از رعایت آنها با پزشک خود صحبت کنید.

رزیم غذایی سالم

 

 

نتیجه گیری :

شروع بارداری از اولین روز آخرین پریود شما محسوب می شود برای داشتن بارداری سالم شما احتیاج به یک برنامه غذای سالم وهمین طور آمادگی کافی برای بارداری وتناسب اندام دارید .

منابع :

منبع 1منبع 2

فائزه موسوی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید