صفحه اصلی > رژیم های غذایی : دیابت و پاپایا؛ چگونه این میوه شیرین برای دیابت مفید است؟!

دیابت و پاپایا؛ چگونه این میوه شیرین برای دیابت مفید است؟!

فهرست مطالب

چکیده :

دیابت بیماری مزمنی است که می توان آن را مدیریت و کنترل کرد. اگر اخیرا متوجه شده اید به دیابت مبتلا هستید، شاید به این فکر کنید که همه خوردنی های خوب را از دست داده اید. اما هنوز گزینه های خوشمزه و سیر کننده بسیاری وجود دارند که می توانید حتی با وجود دیابت آن ها را در رژیم غذایی دیابت خود داشته باشید.
میوه ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند و مصرف روزانه آن ها الزامی است. با این وجود بسیاری از افراد دیابتی به دلیل طعم شیرین و قندهای طبیعی موجود در میوه ها از مصرف آن ها اجتباب می کنند. زیرا تمام قندها بر سطح گلوکز خون تاثیرگذار هستند.
یکی از این میوه های شیرینی که ممکن است مصرف آن برای دیابتی ها بحث برانگیز باشد پاپایا است. اما خوب است بدانید که پاپایا به دلیل ترکیبات مختلف و از جمله آنتی اکسیدان های طبیعی، یکی از میوه های مناسب برای افراد دیابتی است. این میوه از آسیب به قلب و اعصاب جلوگیری می کند و یک انتخاب عالی برای کنترل دیابت است.

پاپایا چیست؟

پاپایا چیست؟

پاپایا یک میوۀ درختی به شکل گلابی با متوسط وزن حدود 1 کیلوگرم و طول حدود 6 اینچ است. این میوه دارای طعمی شیرین، پوستی زرد رنگ و گوشت داخلی نارنجی، صورتی یا قرمز رنگ است. درون پاپایا دانه های سیاه رنگی وجود دارد که قابل خوردن هستند.

 درخت پاپایا در مناطق گرمسیری جهان از جمله جنوب ایران رشد می کند. این میوه را می توان در نوشیدنی ها، اسموتی ها، سالادها و حتی غذاها استفاده کرد. از نام های دیگر آن می توان به خربزه درختی، پنجه پا و مامائو اشاره کرد.

ارزش غذایی پاپایا

حقایق تغذیه ای پاپایا

یک پیمانه پاپایای تازه با وزن 145 گرم دارای:

62 کالری

0.4 گرم چربی

11.6 میلی گرم سدیم

16 گرم کربوهیدرات

2.5 گرم فیبر

11 گرم قند

0.7 گرم پروتئین

68.2 میکروگرم ویتامین A

88.3 میلی گرم ویتامین C

بیشتر کالری پاپایا را کربوهیدرات ها تامین می کنند. مصرف یک پیمانه پاپایا می تواند تقریبا تمام نیاز بدن به ویتامین C را تامین نماید. این میوه از لحاظ ویتامین A نیز یک منبع غنی محسوب می شود.

دیابت و پاپایا

شاخص گلیسمی پاپایا

شاخص گلیسمی یا GI معیاری است برای تعیین سرعت افزایش قند خون توسط برخی مواد غذایی. بر اساس این شاخص، مواد غذایی به 3 دسته تقسیم می شوند:

شاخص گلیسمی پایین: 55 و کمتر.

شاخص گلیسمی متوسط: بین 56 تا 69

شاخص گلیسمی بالا: بین 70 تا 100

شاخص گلیسمی پاپایا، 60 است و در دسته دوم قرار می گیرد.

بار گلیسمی پاپایا

بار گلیسمی یک پیمانه (فنجان) پاپایا، 6.4 است و به عنوان یک غذا با بار گلیسمی کم طبقه بندی می گردد.

مواد غذایی بر اساس بار گلیسمی به 3 دسته تقسیم می شوند:

بار گلیسمی پایین: عددی بین 0 تا 10

بار گلیسمی متوسط: عددی بین 11 تا 19

بار گلیسمی بالا: عدد 20 و بالاتر

فواید پاپایا برای دیابت

آیا افراد دیابتی می توانند پاپایا بخورند؟

پاسخ مثبت است. 145 گرم پاپایا دارای حدود 11 گرم قند است. بنابراین مهم است که میزان مصرف آن در هر وعده کنترل شود.

پاپایا دارای قندهای طبیعی است. پس چگونه می تواند در تنظیم سطح قند خون موثر باشد؟

اگر چه این میوه قند نسبتا بالایی دارد ولی به دلیل وجود مواد مغذی فراوان از جمله اسیدهای چرب امگا 3، فولات، فلاونوئیدها، ویتامین هایی مانند ویتامین C  و مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم و فیبر غذایی برای دیابت و تنظیم سطح قند خون مفید است.

فیبر موجود در پاپایا با کند کردن روند هضم میوه و کاهش هوس خوردن در تنظیم قند خون موثر است.

اسید فولیک و ویتامین های A، B،  E و منیزیم، مس، پتاسیم و بتاکاروتن دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و از ایجاد پلاک در رگ ها جلوگیری می کنند. همچنین با تثبیت اسید ادرار، باعث تقویت فعالیت کلیه ها می شود.

افراد دیابتی بیشتر در معرض آسیب عصبی هستند. مصرف پاپایا با بازسازی سلول ها این آسیب ها را کاهش می دهد.

از دیگر فواید پاپایا بر دیابت می توان تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن، کاهش التهاب و حتی پیشگیری از دیابت را نام برد.

پاپایا و دیابت

میزان مصرف پاپایا در افراد دیابتی

پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه می کنند افراد دیابتی مصرف روزانه پاپایا را به یک پیمانه (فنجان) محدود نمایند. زیرا قند طبیعی نسبتا بالایی دارد.

با این وجود همیشه بعد از خوردن این میوه سطح قند خون را اندازه گیری کنید و سرعت و میزان بالا رفتن یا کاهش آن را مورد توجه قرار دهید.

بهترین زمان مصرف پاپایا

می توان پاپایا را در شب خورد تا به عنوان یک ملین روده بزرگ را تمیز نماید و از یبوست جلوگیری کند. با این وجود حداقل 4 الی 5 ساعت پس از مصرف غذا شما نمی توانید میوه بخورید و اگر قصد دارید در رژیم غذایی خود و در شب پاپایا میل کنید، زمان شام خود را با مصرف پاپایا تنظیم کنید.

به دلیل وجود فیبر و آب در میوه پاپایا، نباید آن را با معده خالی بخورید. زیرا سطح PH دستگاه گوارش را رقیق می کند. همچنین پس از مصرف پاپایا نباید آب بخورید، زیرا با بر هم زدن PH فرآیند هضم غذا متوقف می شود.

آلرژی به پاپایا

احتیاط مصرف پاپایا

مصرف پاپایا برای همه مفید نیست و افراد زیر باید از مصرف آن خودداری کنند:

  • زنان باردار
  • افرادی که ضربان قلب نامنظمی دارند
  • افراد مبتلا به آلرژی
  • افراد دارای سنگ کلیه
  • افرادی که به هیپوگلیسمی مبتلا هستند

تهوع و استفراغ می تواند از عوارض جانبی مصرف پاپایا باشد.

میوه پاپایای نارس دارای لاتکس و آنزیمی به نام پاپائین است و مصرف زیاد آن باعث آسیب به مری می شود. علاوه بر این، پاپائین یک آلرژن بالقوه است و مصرف زیاد آن با اختلالات تنفسی مانند آسم، خس خس سینه و احتقان همراه است. توصیه می شود برای پیشگیری از مشکلات تنفسی مصرف این میوه را در حد متعادل نگه دارید.

 افرادی که به مصرف انبه، پسته و بادام هندی حساسیت دارند ممکن است در مواجهه با پاپایا هم واکنش آلرژیک داشته باشند.

مصرف زیاد پاپایا به دلیل ملین بودن می تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود.

نتیجه گیری :

اگر دیابت دارید میوه پاپایا می تواند با تاثیرات مثبت بر دیابت و تنظیم قند خون، میوه مناسبی در رژیم غذایی شما باشد. با این حال برای گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه، با پزشک خود مشورت کنید و واکنش بدن را نسبت به مصرف این میوه بسنجید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4 | منبع 5

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید