صفحه اصلی > آشپزی : شیره انگور اصل و سالم چه مشخصاتی دارد؟

شیره انگور اصل و سالم چه مشخصاتی دارد؟

فهرست مطالب

چکیده :

ماده ای غلیظ و شیرین که بر اثر فراوری آب انگور تولید می شود، شیره انگور نام دارد. این خوشمزه مغذی با نام دیگر دوشاب نیز شناخته شده است. شیره انگور دارای طبیعتی گرم است و اغلب از انگورهایی که کمتر آب خورده و شیرین هستند، استخراج می شود. انگورهایی همچون گاش انگور گیلان، دیوانگور مازندران، انگور فرنگی استان مرکزی، انگور عسگری اردبیل، انگور فخری و گزنه‌ای همدان برای تولید شیره انگور برداشت می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به شما در خصوص مشخصات شیره انگور خوب آموزش هایی را ارائه دهیم با ما همراه باشید.

تشخیص شیره انگور خوب از روی طعم

از جمله مشخصات شیره انگور خوب، مرغوب و اصل داشتن طعم و مزه انگور می باشد. شیره انگور اصل طعم شیرینی بسیار بالایی دارد، چرا که از انگور های شیرین برای تولید شیره انگور استفاده می شود. چنین انگورهایی هنگام طبخ رطوبت خود را از دست می‌دهند و شیرینی آنها دو چندان خواهد شد. اما برخی از افراد برای تهیه شیره انگور شکر اضافه می کنند. مزه مزه کردن شیره انگور وجود شکر را در آن مشخص خواهد کرد. اما برخی از شیره های انگور طعم خاصی ندارند و برای طعم دهی به آنها از شکر یا نبات استفاده شده است. این کار علاوه بر از بین بردن خواص شیره انگور آن را تبدیل به یک خوراکی مضر نیز خواهد کرد.

طعم شیره انگور

تعیین کیفیت شیره از روی رنگ

از دیگر مشخصات شیره انگور خوب توجه به رنگ و رخ آن می باشد. شیره انگور مرغوب از انگورهای سفید یا سیاه یاقوتی استخراج می ‌شود. شیره انگور در نهایت پس از طبخ در قیاس با شیره خرما روشن‌تر خواهد بود. شیره انگور اصل و طبیعی دارای رنگ عسلی مایل به قهوه ای یا مایع به خرمایی می باشد. گاهی نیز رنگ شیره انگور تیره تر خواهد بود. حرارت مستقیم و زیاد رنگ شیره انگور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اغلب شیره انگور هایی که با روش های سنتی و با حرارت بالا تهیه می شوند دارای رنگ‌های تیره تر و مایل به سیاه هستند. این در حالی است که شیرهای انگور صنعتی رنگ های روشن تری خواهند داشت. البته روش سنتی تهیه شیره انگور بر روش صنعتی آن ارجحیت دارد. چرا که شیره های انگور سنتی طبیعی تر و سالم تر می باشند. شیره انگور صنعتی در دیگ هایی تحت خلاء و با حرارت غیر مستقیم تهیه می شوند و همان طور که گفته شد، رنگ آنها بسیار روشن تر خواهد بود.

خرید شیره انگور از روی غلظت

داشتن غلظتی مناسب از دیگر مشخصات انگور خوب به حساب می آید. رطوبت انگور برای تهیه شیره انگور و در هنگام طبخ آن باید تا جایی که امکان دارد، حذف شود. نبود رطوبت در شیره انگور عمر ماندگاری آن را افزایش خواهد داد. غلظت شیره انگوری که به روش سنتی تهیه می شود، به شکل چشمی و تجربی اندازه گیری شده و پس از آن از روی حرارت برداشته می شود. این در حالی است که در شیره های انگور صنعتی  غلظت سنجی شیره انگور با کمک دستگاه‌های ویژه‌ای اندازه گیری و حرارت آن به صورت خودکار متوقف خواهد شد. غلظت شیره انگور مرغوب نه چندان رقیق و نه چندان سفت می باشد بلکه این غلظت ملایم است.

تهیه شیره انگور سنتی

روش دیگر برای تعیین میزان کیفیت شیره انگور، روش سنتی است که اغلب توسط تولیدکنندگان و افراد قدیمی استفاده می شود. از دیگر مشخصات شیره انگور خوب این است که هنگام سرما و در فصول پاییز و زمستان می بندد. این در حالی است که شیره های تقلبی و بی کیفیت در پاییز و زمستان و درهنگام برودت هوا نمی بندند و ثابت باقی خواهند ماند. در شیره های خرمای تقلبی که دارای ناخالصی هستند، هنگام برودت هوا تنها قسمت بالای ظرف می بندد و قسمت پایین ظرف ثابت و بدون بستن باقی می ماند. شیره خرمای مرغوب و باکیفیت پس از گذشت چند ماه دچار تغییر رنگ و مزه نخواهند شد و در واقع ترش نمی شود. رنگ چنین شیره هایی یکدست و نه چندان روشن و نه چندان تیره خواهد بود.

شیره انگور سنتی

دیگر نکات مربوط به شیره انگور

نکته مهم آن است که شیره انگورهای شهرهای مختلف دارای غلظت و رنگ های متفاوت با یکدیگر است. شیره انگور ملایری دارای غلظت سفت و به رنگ قهوه ای بسیار روشن می باشد. این در حالی است که شیره انگور همدان رقیق تر، شیرین تر و تیره تر نسبت به شیره انگور ملایر می باشد. شیره اردبیل نیز از هر دو شیره قبل رقیق تر و تیره تر خواهد بود.

شیره کشمش که در برخی از بازارها مشاهده می شود، در حقیقت شیره انگور می باشد. اما از آن جایی که ترک زبان ها انگور عسگری را کشمش می نامند، بر روی ظرف چنین شیره هایی، شیره کشمش به جای شیره انگور درج می شود.

نکته دیگر آنکه چنانچه رطوبت موجود در شیره انگور به کاملاً گرفته نشود، این شیره به زودی دچار فساد و خرابی خواهد شد. بنابراین اگر شیره بوی ترشیدگی ترشمزگی و فساد دهد، این بدان معناست که غلظت این شیره به اندازه کافی نبوده است.

شیره انگوری که مرغوب است کش دار بوده و مقدار کمی نسبت به عسل رقیق تر است. همچنین رنگ آن شفاف و زلال بود و فاقد بوی سوختگی یا هرگونه بوی تند دیگر است.

نتیجه گیری :

شیره انگور خوراکی پر خاصیتی است که سرشار از ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث است. مصرف شیره انگور برای غلیظ کردن شیر مادر، برطرف کردن کم خونی، افزایش وزن بدن، افزایش حجم عضلات، باز کردن گرفتگی ها، برطرف کردن صرع، رفع کهیر، درمان سرفه مزمن، از بین بردن تپش قلب، برطرف کردن لاغری مفرط، درمان افسردگی، روان کردن ادرار، برطرف کردن التهاب حلق و غیره مفید می باشد. با توجه به اهمیت فراوان این شیره ما موضوع این مقاله را به بررسی مشخصات شیره انگور خوب اختصاص داده‌ایم. شما نیز برای دانستن این مطالب مفید و کاربردی، مقاله جذاب حاضر را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع 1 | منبع2 | منبع 3 | منبع4 

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید