صفحه اصلی > آشپزی : نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ

نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ

فهرست مطالب

تخم مرغ نوعی خوردنی بسیار مفید است که سرشار از پروتئین می باشد. مصرف تخم مرغ می تواند تامین کننده همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن باشد.

این خوراکی پرخاصیت دارای چربی های غیراشباع است و به همین جهت قرار دادن آن در سبد غذایی کودکان بسیار مهم است. همچنین از آنجایی که تخم مرغ دارای مواد مغذی و انرژی می باشد، مصرف آن به جوانان، کودکان، بزرگسالان و سالمندان نیز سفارش شده است.

اما آنچه در این میان اهمیت دارد، نحوه نگهداری تخم مرغ است، به همین جهت ما در این مقاله سعی داریم به بررسی نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ بپردازیم. شما نیز برای دانستن این مطلب مفید و کاربردی، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

 درجه حرارت نگهداری تخم مرغ

رعایت درجه حرارت مناسب یکی از نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ محسوب می شود. درجه حرارت ایده آل جهت نگه داشتن تخم مرغ، ۴ درجه سانتیگراد می باشد، اما متاسفانه دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قابل دسترسی نیست، چرا که دمای یخچال بسیار بیشتر از ۴ درجه سانتیگراد است و به همین جهت یخچال برای تکثیر و تولید باکتری های بر روی تخم مرغ محیطی مناسب محسوب می شود. در این محیط باکتری ها به راحتی از راه منافذ تخم مرغ به پوسته خارجی آن نفوذ می‌کنند.

البته اگر اصولی ویژه در خصوص نگهداری و پخت و پز تخم مرغ مدنظر قرار گیرد از صدمات احتمالی مصرف تخم مرغ به علت رشد و تکثیر باکتری ها همچون قولنج، اسهال و غیره جلوگیری می شود. به عنوان مثال بهتر است تخم مرغ بعد از خریداری شدن و شستشو در قفسه های بالایی یخچال و درون جعبه کارتونی یا پلاستیکی قرار داده شود.

همچنین تخم مرغ پس از خروج از یخچال به مدت نیم ساعت در دمای معمولی اتاق باقی ماند تا از ترک خوردگی پوسته خارجی تخم مرغ به علت جوشیدن پیشگیری می کند. محققان اعتقاد دارند که چنانچه تخم‌مرغ در دمای معمولی اتاق قرار داده شود، این کار موجب افزایش تعریق در تخم مرغ می شود، در نتیجه باکتری های محیط به آسانی به داخل تخم مرغ راه پیدا می کنند و در آنجا رشد و تکثیر می کنند.

بخوانید : ارزش غذایی تخم مرغ

شستن تخم مرغ

یکی از نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ، شستشوی آن می باشد. برخی از افراد معتقدند که شستشوی تخم مرغ موجب فساد و خرابی آن می شود. این افراد بر این باورند که شستشوی تخم مرغ به علت وجود منافذ بر روی پوسته تخم مرغ، موجب ورود آب به این خوراکی می شود و لایه محافظتی پوسته آن را حذف می کند.

این در حالی است که بعضی دیگر بر این باورند که تخم مرغ بسیار آلوده است و نمی‌توان آن را قبل از شستن در یخچال قرار داد، اما بهتر آن است که تخم مرغ ها با کمک آب و صابون یا مایع ظرفشویی کاملا به دقت شسته و سپس به یخچال انتقال داد.

چرا که شستشوی تخم مرغ موجب فساد آن نخواهد شد، بلکه این موضوع موجب از بین رفتن لعاب موجود بر روی تخم مرغ می شود و به همین جهت تخم مرغ های شسته شده برای چند روز در یخچال باقی می مانند.

بخوانید : شیوه نگهداری انار به چه صورت است؟

شستن تخم مرغ

نگهداری تخم مرغ در ظرف دردار

از جمله دیگر نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ، قرار دادن آن در ظروف درب دار می باشد. از آنجایی که سطح تخم مرغ از سوراخ های بسیار ریز و متعددی ایجاد شده است، این منافع می تواند عطر و بوی مواد کنار خود را به خوبی به سمت خود بکشد.

به همین جهت بهتر آن است که تخم مرغ ها در ظروف دربسته نگهداری شوند. چرا که در غیر این صورت تخم مرغ ها بد مزه شده و کیفیت خود را از دست خواهند داد.

یک نکته مهم دیگر در خصوص نگهداری دراز مدت تخم مرغ آن است که قسمت تیز تخم مرغ در پایین قرار گیرد. این کار موجب قرار گرفتن زرده تخم مرغ در وسط آن می شود و عمر ماندگاری آن را دوچندان می کند.

نگهداری تخم مرغ در ظرف در دار

فریز کردن تخم مرغ

یکی دیگر از نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ این است که از قرار دادن آن در فریزر خودداری شود. چرا که قرار دادن تخم مرغ سالم در فریزر موجب می‌شود که حجم آن به علت برودت و سرمای محیط، افزایش یافته و دچار شکستگی پوسته شود.

اگر قصد نگهداری از تخم مرغ در فریزر وجود دارد، بهتر آن است که زرده و سفیده تخم مرغ از پوسته آن بیرون آورده شود، سپس مقداری نمک به آن اضافه می شود، کاملاً هم زده شود و پس از آن به فریزر انتقال داده شود.

سفیده تخم مرغ بدون وجود زرده در شکل منجمد برای حدود یک سال قابل ذخیره شدن است.

فریز کردن تخم مرغ

تاریخ انقضا

توجه به تاریخ انقضای تخم مرغ ها، یکی دیگر از نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ به حساب می آید. لحاظ کردن تاریخ انقضای نوشته شده بر روی بسته بندی تخم مرغ ها همچون دیگر آیتم ها مثل دما و رطوبت مناسب ضروری می باشد به عبارت دیگر پیش از اتمام تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته تخم مرغ بایستی این خوردنی پر خاصیت و مفید مورد استفاده قرار گیرد و چنانچه تخم مرغ دارای لکه های خون بود، باید از دیگر تخم مرغ ها جدا شود.

دیگر نکات مهم در نگهداری تخم مرغ

از آن جایی که پوسته روی تخم مرغ برای جابجایی گازها در زمان تشکیل جنین، متخلخل و منفذدار است، باید به شکلی نگهداری شود که از ایجاد رطوبت بر روی پوسته خارجی آن پیشگیری شود. این کار مانع از نفوذ باکتری های بیماری زا به درون تخم مرغ می شود.

تخم مرغ های خام تا ۵ روز، نوع پخته و سفت شده آن تا یک هفته و تخم مرغ زرده و سفیده جدا از هم به مدت ۴ روز در یخچال قابلیت نگهداری دارد.

در صورتی که تخم مرغ را بیش از ۲ ساعت در خارج از یخچال باقی مانده اند، باید از مصرف آنها اجتناب شود.  تخم مرغ های شکسته شده یا خوردنی های دارای تخم مرغ نیز نباید بیش از یک ساعت در دمای معمولی اتاق قرار داده شوند.

مخلص کلام; نحوه نگهداری تخم مرغ

یکی از رایج ترین انواع غذاها در سطح جهان، تخم مرغ می باشد. مصرف آن در جای جای جهان مرسوم است. چرا که حاوی پروتئین، چربی های اشباع شده، اسیدهای آمینه، مواد مغذی، ویتامین و عناصر معدنی مفید برای بدن انسان می باشد و به همین جهت مصرف آن به برای کودکان، بزرگسالان، نوجوانان، جوانان و سالمندان مناسب است.
اما نگهداری از آن اصول و روش‌های خاصی دارد، به همین جهت ما در این مقاله قصد داریم به شما در خصوص نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ آموزش‌هایی را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید