صفحه اصلی > رژیم های غذایی : کدام میوه ها قند پائینی دارند؟

کدام میوه ها قند پائینی دارند؟

فهرست مطالب

اگر چه توجه به میزان قند مصرفی در رژیم غذایی بسیار مهم است اما مهم تر از آن کنترل هوس مواد قندی مانند مصرف خوراکی های شیرین و حتی میوه هاست. ممکن است تا امروز قند های فرآوری شده را از برنامه غذایی خودتان حذف کرده باشید. اما آیا حواستان به قند موجود در میوه ها هم هست؟
اگر به دیابت مبتلا باشید، آگاهی از قند موجود در میوه ها برایتان اهمیت خاصی پیدا می کند، چرا که شما باید به دنبال میوه های کم قند باشید تا بتوانید ضمن تامین مواد مغذی از میوه ها، انواعی از آن ها را انتخاب کنید که برای سلامتیتان مفید باشد.
در این مقاله شما را با بهترین میوه های کم قند، آشنا خواهیم کرد.

  1. لیمو و لیمو ترش سبز

انواع مرکبات و میوه کم قند

لیموها غنی از ویتامین ث هستند و طعم ترشی دارند و البته مهم تر از همه قند پائینی دارند. هر لیمو حدود 1 تا 2 گرم قند دارد. شما می توانید از ترکیب یک عدد لیمو و یک لیوان آب برای کاهش اشتهای  خود استفاده کنید.

لیمو ترش مکمل خوبی برای وعده های غذایی شماست. برای این منظور می توانید به جای سس در سالاد از آبلیمو یا لیموی تازه استفاده کنید.

  1. گریپ فروت

علاوه بر لیمو، گریپ فروت یکی دیگر از مرکباتی است که در فهرست میوه های با قند پائین قرار دارد. مقدار قند موجود در نصف یک گریپ فروت متوسط، تنها 9 گرم است. گریپ فروت می تواند انتخاب خوبی در وعده صبحانه شما باشد. هم قند پائیینی دارد، هم آب فراوانی به همراه مقدار قابل توجهی ویتامین C دریافت می کنید.

  1. پرتقال

اگر می خواهید یک میان وعده شیرین کم کالری و کم قند را در رژیم غذایی خود بگنجانید پرتقال دقیقاً همان چیزی است که دنبالش هستید. علاوه بر این، پرتقال سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

یک پرتقال معمولی تقریبا 70 گرم کالری و 12 گرم قند دارد. بیشتر قند موجود در پرتقال ساکارز است. بهتر است خود میوه را میل کنید تا آبمیوه اش را. ولی اگر انتخاب شما آبمیوه است آن را در خانه تهیه کنید و مقدار کمی از آن را بدون شیرین کننده بنوشید.

  1. تمشک

انواع توت کم قند

تمشک یکی از انواع توت هاست. هر فنجان تمشک حدود 5 گرم قند دارد (کمی بیشتر از یک قاشق چایخوری) و سرشار از فیبر است و در ایجاد احساس سیری در شما موثر است. تمشک می تواند یکی از گزینه های موجود در لیست میوه های کم قند شما باشد.

  1. توت فرنگی

توت فرنگی یک از میوه های خوشمزه و دلچسب و با طعم نسبتا شیرین با قند پایین است. هر فنجان توت فرنگی خام حاوی 7 گرم قند می باشد و مصرف این مقدار می تواند نیاز روزانه ویتامین C شما را تامین نماید. توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان، کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم نیزهست.

  1. شاه توت

شاه توت یک منبع بسیار خوب از فیبر و آنتی اکسیدان است و در هر فنجان شاه توت تنها 7 گرم قند وجود دارد. پس این میوه هم جزء میوه های کم قند می باشد. با خیال راحت از خوردن آن به عنوان یک میان وعده لذت ببرید. زیرا شاه توت در میان توت ها دارای کمترین میزان قند است.

شاه توت باعث افزایش اکسیداسیون چربی در بدن شما می شود. همچنین به افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند و مصرف آن اثر ضد دیابت بر بدن شما دارد.

در یک رژیم ضد دیابت مصرف یک فنجان شاه توت بعد از صرف غذا می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

  1. هندوانه

هندوانه و طالبی

هندوانه یکی از میوه های کم قند تابستانی است. هر فنجان هندوانه خرد شده حدود 10 گرم قند دارد. علاوه بر قند پائین، هندوانه یک منبع فوق العاده برای آهن است.

  1. طالبی

محتوای بالای ویتامین A در طالبی آن را به یک میوه نارنجی رنگ محبوب تبدیل کرده است. یک فنجان طالبی حدود 13 گرم قند دارد. قند موجود در طالبی شاید بنظر کمی بالاتر از سایر میوه های معرفی شده باشد، اما ارزش غذایی طالبی خیلی بیشتر از یک قوطی نوشابه 340 میلی لیتری است که 40  گرم قند دارد. این میوه همچنین حاوی 1.6 گرم فیبرهای نا محلول و محلول است.

طالبی را هم می توانید به صورت میوه و هم در ترکیب سالاد یا دسر استفاده کنید.

  1. کیوی

یکی دیگر از میوه های کم قند برای افراد دیابتی، کیوی است. در هر عدد از این میوه تنها 6 گرم قند وجود دارد و سرشار ویتامین C و فیبر می باشد. پس از مصرف کیوی سطح قند خون با سرعت کمتری بالا می رود. زیرا کیوی شاخص گلیسمی پائینی دارد.

  1. آووکادو

آووکادو میوه با قند پایینوقتی صحبت از میوه ها می شود، شاید آووکادو کمتر به ذهنتان بیاید. اما  به طرز عجیبی جزء میوه های بسیار کم قند یا حتی بدون قند طبقه بندی می شود. یک عدد آووکادوی خام، تنها 1 گرم قند دارد. همچنین این میوه فوق العاده، سرشار از چربی های سالم است و می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه داردو  از پرخوری شما نیز جلوگیری می کند.

دیگر ترکیبات آووکادو عبارتند از: فیبر بالا، ترکیبات آنتی اکسیدان، پروتئین، مس و فولات.

می توانید در وعده صبحانه، آووکادو را به صورت پوره روی نان بمالید یا در وعده ناهار و شام به ترکیب سالاد خودتان اضافه نمایید.

  1. هلو

هلو اگر چه میوه خیلی شیرینی است. اما یک هلوی متوسط حدود 13 گرم قند دارد و همچنان در لیست میوه های کم قند قرار می گیرد.

  1. سیب

سیب یکی از فراوان ترین میوه هایی است که در هر فصلی به آن دسترسی دارید. یک سیب با اندازه متوسط، 5 گرم فیبر و 19 گرم قند دارد که 11 گرم آن را فروکتوز تشکیل می دهد. سیب از میوه های مفید در مدیریت دیابت است و برش های آن می تواند یک میان وعده عالی برای دیابتی ها باشد ضمن اینکه مصرف آن فواید دیگری چون سلامت دستگاه گوارش، کنترل وزن و سلامت استخوان ها و ریه را به همراه دارد.

بخوانید: سیب سبز انتخابی عالی برای افراد دیابتی

مخلص کلام; معرفی چند میوه با قند پایین

میوه های معرفی شده از 1 تا 13 گرم قند داشتند. اما همچنان در مقدار مصرف آن ها هم باید دقت داشته باشید. به عنوان مثال مقدار هندوانه ای که در یک وعده مجاز به مصرف آن هستید، یک فنجان است و اگر شما زیاده روی کنید و 3 یا 4 فنجان مصرف کنید قندی معادل یک قوطی نوشابه وارد بدنتان کرده اید.
اگر چه میوه ها در مقایسه با خوراکی های شیرین شده با قند، حاوی ترکیبات مفیدی مانند ویتامین ها، آنتی اکسیدان، فیبر و مواد معدنی می باشند و بعد از مصرف فیبر موجود در آن ها هضم را کند و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند با این حال در مصرف آن ها تعادل داشته باشید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید