صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : آیا خوردن یک وعده غذایی در روز راهی مطمئن و موثر برای کاهش وزن است؟

آیا خوردن یک وعده غذایی در روز راهی مطمئن و موثر برای کاهش وزن است؟

فهرست مطالب

چکیده :

خوردن یک وعده غذایی در روز عملی است که بسیاری از افراد برای کاهش وزن و بهبود سلامت کلی انجام می دهند. رژیم یک وعده غذایی در روز به عنوان OMAD نیز شناخته می شود. اگرچه محتوا و زمان وعده غذایی بر اساس ترجیحات شخصی متفاوت است، افرادی که از رژیم غذایی OMAD پیروی می کنند معمولاً کالری دریافتی خود را به یک وعده غذایی یا یک بازه زمانی کوتاه محدود می کنند. مزایای سلامتی بالقوه OMAD در درجه اول مربوط به روزه داری، محدود کردن کالری دریافتی در یک دوره زمانی معین و به طور کلی محدودیت کالری است.

رژیم غذایی OMAD چگونه است؟

انواع زیادی از شیوه های روزه متناوب و راه های متعددی برای اجرای OMAD وجود دارد، به عنوان مثال می توان به صرف یک وعده غذایی و ناشتا بودن بقیه روز یا خوردن یک وعده غذایی و خوردن مقدار محدودی غذا در طول دوره های روزه داری اشاره کرد. این نوع رژیم باعث کمبود کالری می شود که می تواند منجر به کاهش وزن شود.
سایر فواید سلامتی مرتبط با روزه داری شامل کاهش عوامل خطر بیماری قلبی ، کاهش قند خون و کاهش التهاب است. با این حال، در مقایسه با سایر رژیم‌ های روزه ‌داری، مانند روش 16/8 ، که شامل 8 ساعت غذا خوردن و 16 ساعت روزه‌ داری است، خوردن فقط یک وعده غذایی در روز یکی از افراطی ‌ترین روش‌ های روزه‌ داری متناوب است.

رژیم روزه داری

فواید روزه داری چیست؟

علاوه بر کاهش وزن، تحقیقات روزه داری را با تعدادی دیگر از فواید سلامتی مرتبط دانسته است. برای مثال، روزه گرفتن ممکن است به کاهش قند خون و برخی از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله کلسترول «بد» LDL کمک کند. علاوه بر این، روزه گرفتن ممکن است فواید بی نظیری برای سلامت سیستم عصبی داشته باشد. طبق تحقیقات حیوانی، ممکن است تخریب عصبی را کاهش دهد و طول عمر را افزایش دهد. با این حال، اگرچه این فواید بالقوه امیدوارکننده هستند، اما  برخی تحقیقات نشان می دهد که الگوی OMAD ممکن است نسبت به سایر روش های روزه داری با محدودیت کمتر برای سلامتی مضر باشد.

کاهش‌ وزن

جنبه های منفی روزه داری

اگرچه تحقیقات روزه داری و محدودیت کالری را با انواع فواید سلامتی مرتبط دانسته است، برخی شواهد نشان می دهد که محدود کردن بیش از حد که می تواند فقط شامل مصرف یک وعده غذایی در روز باشد، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد مضر باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که این محدودیت شدید ممکن است منجر به افزایش کلسترول تام و LDL “بد” و سطح فشار خون بالاتر در مقایسه با الگوهای غذا خوردن معمولی شود. مطالعات دیگر نشان داده اند که خوردن یک وعده غذایی در روز ممکن است باعث افزایش سطح قند خون ناشتا، تاخیر در پاسخ بدن به انسولین و افزایش سطح هورمون تحریک کننده اشتها گرلین در مقایسه با خوردن 3 وعده غذایی در روز شود.

علاوه بر این، محدود کردن کالری به یک وعده غذایی در روز ممکن است شانس هیپوگلیسمی یا قند خون پایین را افزایش دهد، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2. همچنین عوارض جانبی بالقوه، خوردن یک وعده غذایی در روز می تواند منجر به علائمی از جمله:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • تحریک پذیری
  • انرژی کم
  • یبوست

رژیم غذایی OMAD همچنین برای بسیاری از گروه‌ های افراد، از جمله افرادی که باردار یا شیرده هستند، کودکان و نوجوانان، سالمندان و افراد مبتلا به اختلالات خوردن، مناسب نیست. محدود کردن مصرف به یک وعده غذایی در روز همچنین می ‌تواند منجر به اختلال در تمایلات غذایی شود، زندگی اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و برای اکثر مردم بسیار دشوار باشد.
در نهایت، برخی از افرادی که از الگوی رژیم غذایی OMAD پیروی می کنند، در طول یک وعده غذایی خود از غذاهای بسیار فرآوری شده و پر کالری مانند فست فود، پیتزا، دونات و بستنی استفاده می کنند، در حالی که این غذاها می توانند در یک سبک زندگی متعادل قرار گیرند، مصرف انحصاری غذاهای حاوی قند افزوده شده و سایر مواد ناسالم در درازمدت بر سلامتی شما تأثیر منفی می گذارد. به طور کلی، اگرچه فواید مربوط به روزه داری و محدودیت کالری وجود دارد، تحقیقات نشان داده است که مصرف 2 یا 3 وعده غذایی در روز احتمالاً گزینه بهتری برای سلامت کلی نسبت به خوردن یک وعده غذایی در روز است.

مضرات روزه داری

چه غذاهایی باید بخورید و از چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟

صرف نظر از نوع الگوی غذایی که انتخاب می کنید، مصرف شما باید عمدتاً شامل غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی باشد. اگرچه اکثر متخصصان سلامت خوردن فقط یک وعده غذایی در روز را توصیه نمی ‌کنند، اگر این الگوی غذایی را انتخاب می ‌کنید، اطمینان از مصرف انواع غذاهای مغذی ضروری است ، از جمله:

  • میوه هایی مانند انواع توت ها، مرکبات و موز
  • سبزیجات، مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم، مارچوبه و فلفل
  • سبزیجات و غلات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، جو دوسر، کینوا و جو
  • حبوبات، مانند نخود، نخود، عدس و لوبیا سیاه
  • دانه ها، مغزها و کره های آجیل مانند بادام هندی، آجیل ماکادمیا، بادام و تخمه کدو تنبل
  • لبنیات و محصولات جایگزین گیاهی، ماست شیرین نشده، شیر نارگیل و شیر بادام هندی
  • منابع پروتئینی مانند مرغ، ماهی، توفو و تخم مرغ

رژیم مناسب

غذاهای بسیار فرآوری شده را محدود کنید، مانند:

  • فست فود
  • محصولات شیرینی پزی
  • نان سفید
  • غلات قندی
  • جوش شیرین
  • چیپس

این غذاها ارزش غذایی کمی دارند و خوردن زیاد آن ها می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر بیماری شود. 

نتیجه گیری :

خوردن یک وعده غذایی در روز ممکن است راهی محبوب برای کاهش وزن باشد، اما احتمالاً برای سلامت کلی ایده خوبی نیست. اگرچه به طور کلی روزه داری، از جمله روزه داری طولانی مدت ممکن است از طرق مختلفی برای سلامتی مفید باشد، اما افراد می توانند با استفاده از روش های بسیار پایدارتر به همان فواید سلامتی برسند. اگر در حال حاضر زیاد غذا می خورید و می خواهید کاهش وزن داشته باشید، رژیم های غذایی پایدارتر یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کم کالری روشی مناسب خواهد بود.

منابع :

منبع1

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید