صفحه اصلی > آشپزی : تمیز کردن سیرابی با پنج روش جالب

تمیز کردن سیرابی با پنج روش جالب

فهرست مطالب

چکیده :

سیرابی در حقیقت همان مخاط یا لایه داخلی معده گاو یا گوسفند می باشد. این بافت حالت جویدنی دارد و اغلب به شکل لانه زنبوری می باشد. سیرابی تازه معمولا به رنگ سفید یافت می شود. سیرابی حاوی ارزش غذایی بسیار بالایی است. اما پرزهای این عضو گوشتی منجر به ایجاد بوهای ناخوشایند و نامطبوعی می شود که آزار دهنده می باشد. البته اگر سیرابی با دقت و حوصله فراوان شسته شود دیگر اثری از این بوهای متعفن به مشام نمی رسد. هرچند سیرابی های پاک شده و تمیز شده در فروشگاه های معتبر عرضه می‌شود اما قیمت‌های این محصولات بسیار گزاف است و در هر فروشگاهی هم یافت نمی شود. پس بهتر است که روش های تمیز کردن سیرابی را یاد بگیرید تا خود در منزل اقدام به پاک کردن و شستن آن کنید.اما اگر نگران سخت بودن کار شستن سیرابی هستید نگران نباشید تنها کافی است این مطالب جذاب را بخوانید. زیرا ما در این مقاله به شما نحوه تمیز کردن سیرابی با ۵ روش کاربردی را آموزش می دهیم.

روش های پاک کردن سیرابی

۵ روش برای تمیز کردن سیرابی مرسوم و معمول است. از جمله این روشها می‌توان به پاک کردن سیرابی با آب جوش، تمیز کردن سیرابی با جوش شیرین، پاک کردن سیرابی با قرص آسپرین، شستن سیرابی با آهک و تمیز کردن سیرابی با دستگاه اشاره کرد. در ادامه با این روش‌ها و مزیت های نسبی آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

روش های پاک کردن سیرابی

تمیز کردن سیرابی با آب جوش

معمول ترین روش تمیز کردن سیرابی استفاده از آب جوش می باشد. در این روش یک ظرف حاوی آب بر روی شعله گاز قرار می‌دهید. در این فاصله سیرابی را به حدود چهار قسمت مساوی تقسیم می کنید و تکه های سیرابی را درون آب جوش قرار می دهید. بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش می کنید. دقت داشته باشید که در صورتی که مدت زمان قرار دادن سیرابی در آب جوش طولانی شود سیرابی پخته می شود و امکان شستشوی آن برای شما وجود نخواهد داشت. پس از اتمام این مرحله سیرابی را بر تخته گوشت قرار داده و با کمک چاقوی تیز پرزهای بودار آن را با دقت و صبر و حوصله جدا می کنید. در صورتی که نواحی تیره و اجسام خارجی مشاهده کردید آن را با کمک چاقو خارج کنید و سپس تکه های سیرابی را با آب سرد کاملاً بشویید.

تمیز کردن سیرابی با آب جوش

جوش شیرین برای پاک کردن سیرابی

حتما کارکردهای مختلفی از جوش شیرین شنیده یا دیده اید. اما یکی از کاربردهای جالب جوش شیرین استفاده از آن برای پاک کردن و تمییز کردن سیرابی می باشد. تمیز کردن سیرابی با جوش شیرین بسیار راحت است. این کار منجر به سفید شدن رنگ سیرابی زرد خواهد شد. برای این منظور همچون روش قبل مقداری آب جوش تهیه کنید و مختصری جوش شیرین را درون آن بریزید. سپس آن را به خوبی هم بزنید. در ادامه سیرابی را به این محلول اضافه کنید. بعد از چند دقیقه برداشته و با کمک چاقوی تیز پرزهای بودار را جدا کنید.

قرص آسپرین

قرص آسپرین نیز می تواند برای پاک کردن سیرابی به شما کمک کند. برای این کار مقداری آب جوش آماده می کنید. سپس قرص آسپرین را به آن اضافه می کنید و به دنبال آن تکه های سیرابی را نیز در این ظرف قرار می دهید. پس از چند دقیقه سیرابی ها را خارج کرده و پرزهای آن را با دقت تمیز می کنید. این روش نسبت به سایر روش ها راحت تر می باشد. چون نیازی به اعمال هیچ فشاری نیست و در انتها سیرابی را با آب سرد کاملا شستشو می دهید.

آهک

شستن سیرابی با آهک در منزل به هیچ وجه توصیه نمی شود. این کار تحت شرایط خاصی توسط برخی اشخاص انجام می شود. بنابراین بهتر است این روش را به اهل خودش واگذارید و برای تمییز کردن سیرابی به دیگر روش های گفته شده در این مقاله رجوع کنید.

استفاده از دستگاه برای تمیز کردن سیرابی

نحوه تمیز کردن سیرابی با دستگاه در فروشگاه‌های کله پزی مرسوم است. این دستگاه ها مخصوص از بین بردن پرزهای بودار سیرابی می باشند. پاک کردن سیرابی با استفاده از این روش آسان تر و سریع تر است. اما به دلیل گران قیمت بودن برای استفاده در منزل صرفه اقتصادی ندارد. چرا که همانطور که گفته شد این روش بیشتر جنبه تجاری دارد و برای کله پزها مناسب است.

نکات مهم در خرید سیرابی

حواستان باشد که سیرابی را از قصابی های بهداشتی و فروشگاه های مطمئن خریداری کنید تا از نظر نبود بیماری در گوسفند و مشکلات گوارشی در آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که بوی های متعفن سیرابی شدید است از خرید آن خودداری کنید. قسمت غالب بوی های متعفن سیرابی به پرزهای آن مربوط می شود. بنابراین در جدا کردن این قسمت دقت و حوصله فراوان به خرج دهید.

پیشنهاد می شود که در حین استفاده از روشهای آسپرین و جوش شیرین برای تمیز کردن و شستن سیرابی از نخود خیس خورده نیز استفاده کنید .

نتیجه گیری :

فواید تغذیه ای سیرابی بسیار متعدد است. ۹۲ گرم سیرابی حاوی ۸۱ میلی گرم کلسیم است. نقش کلسیم نیز در سلامت استخوان و دندان بسیار حائز اهمیت است. سیرابی همچنین دارای مقادیر بالایی از منیزیم است و همان‌طور که می‌دانید منیزیم نیز در انقباض عضلات و ایجاد احساس آرامش بسیار موثر است. وجود روی، آهن، پروتئین، سلنیوم، ویتامین آ و ویتامین b از دیگر فواید این خوراکی لذیذ است. این در حالی است که کلسترول این ماده خوراکی به مراتب کمتر از کلسترول موجود در گوشت گاو، گوسفند و مرغ می باشد. لذا باتوجه به اهمیت و فواید تغذیه ای سیرابی در این مقاله روش های پاک کردن سیرابی به شکل مفصل توضیح داده شده است تا بتوانید این خوراکی مفید را در منزل به راحتی تهیه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید