صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های صبحگاهی را بشناسید

دمنوش های صبحگاهی را بشناسید

فهرست مطالب

چکیده :

صبحانه از اصلی ترین وعده غذایی به حساب می آید. برخی از اوقات تکراری و خسته کننده می شود اما اضافه کردن دمنوش های صبحگاهی می تواند یک وعده صبحگاهی متنوع را به همراه داشته باشد. مصرف این دمنوش ها همچنین موجب بالا بردن ضریب هوشی، افزایش سلامتی بدن، بهبود عملکرد مغز، افزایش میل جنسی بانوان، کاهش استرس و غیره خواهد شد. از جمله این دمنوش های گیاهی می توان به دمنوش زنجبیل و عسل، دمنوش دارچین و استویا، چای سبز، چای اولانگ، چای سفید و غیره اشاره کرد. به همین جهت هدف ما از نگارش این نوشتار، معرفی انواع دمنوش های صبحگاهی است. شما نیز برای شناخت انواع نوشیدنی های گیاهی صبحگاهی این مقاله جذاب و خواندنی را از دست ندهید.

دمنوش صبحگاهی زنجبیل و عسل

از جمله انواع دمنوش های صبحانه می‌توان به دمنوش زنجبیل و عسل اشاره کرد. عسل و زنجبیل فواید سلامتی فراوانی دارند. مخلوط کردن آنها با یکدیگر منجر به دو چندان شدن این خواص خواهد شد. چرا که این ترکیب منجر به افزایش متابولیسم بدن، افزایش سطح انرژی، برطرف کردن بی اشتهایی، از بین بردن بی حس و حالی و غیره می شود. این چای گیاهی برای وعده صبحگاهی بسیار مناسب است. زنجبیل طعمی تند و مصرفی بالا دارد. طبع گرم این ادویه موجب تقویت عملکرد کبد می شود. از سوی دیگر این گیاه ویژگی ضدالتهابی و کاهش دردها را در خود جای داده است. برای آماده کردن این چای گیاهی، نخست برگ های گیاه زنجبیل یا پودر آن را درون فنجان می ریزند. سپس بر روی حرارت قرار می دهند. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه مقداری عسل به آن می افزایند و نوش جان می کنند. بهتر است از عسل ارگانیک برای این منظور استفاده شود، چرا که فاقد مواد نگهدارنده و دارای اثربخشی فراوان است.

دمنوش صبحگاهی زنجبیل و عسل

چای اولانگ دمنوش صبحگاهی

چای اولانگ یکی دیگر از انواع دمنوش های صبحگاهی به حساب می آید. چای اولانگ نیز همچون چای سبز دارای انواع مختلفی می باشد که همه آنها مزه و عطر و بوهای متفاوتی دارند. این چای برای مصرف در صبحانه بسیار مناسب خواهد بود. هر فنجان چای اولانگ در وعده صبح معادل ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم کافئین دارد. این چای در حقیقت نوعی چای نیمه اکسید است و در دسته متنوع ترین دمنوش ها قرار می گیرد. چای اولانگ به علت داشتن خواص فراوان از مناسب ترین نوشیدنی ها در وعده صبحانه است. ازجمله خواص این چای می‌توان به افزایش متابولیسم بدن اشاره کرد. همچنین مصرف این دمنوش در وعده صبحانه، برای برطرف کردن بیماری اگزما مناسب خواهد بود  بر اساس بررسی صورت گرفته مشخص شده است که مصرف یک لیتر چای اولانگ موجب درمان ۷۴ بیمار از بین ۱۱۸ بیمار مختلف شده است.

نوشیدنی صبحگاهی پوئر

نوشیدنی پوئر یکی دیگر از انواع دمنوش های صبحگاهی به شمار می آید. این چای مزه ی ترشی یا تخمیری دارد. در صورتی که این دمنوش به شکل درست نگهداری شود، قدیمی تر شدن آن، مزه و طعم آن را بهتر خواهد کرد. این چای گیاهی در حدود ۳۰ تا ۷۰ میلی گرم در هر فنجان کافئین دارد. این گیاه در کشور چین و در استان یون نان کشت می شود. بررسی های فراوانی در خصوص خواص این چای صورت گرفته است. یک کارشناس بیان کرده است که مصرف این چای موجب پایین آوردن میزان کلسترول خون نیز می شود.

نوشیدنی صبحگاهی پوئر

چای سبز

از جمله دیگر انواع دمنوش های صبحگاهی، چای سبز است. امروزه تقریباً همه افراد در خصوص تاثیر نوشیدن چای سبز بر کاهش وزن آشنایی دارند. چای سبز دارای انواع و اقسام مختلفی است که  با توجه به چگونگی رشد گیاه، زمان برداشت آن و چگونگی تبدیل برگ ها از یکدیگر متفاوت شده اند. هر فنجان از این چای دارای حدود ۲۵ الی ۴۰ میلی گرم کافئین است. مصرف این مقدار کافئین علاوه بر بالا بردن میزان هوشیاری و سرحال شدن فرد، خواص سلامتی فراوان دیگری نیز دارد. مصرف این چای برای وعده صبحگاهی مناسب است. از جمله دیگر فواید نوشیدن این چای می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به سرطان، تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن و غیره اشاره کرد. مطالعات صورت گرفته مشخص کرده است که نوشیدن این چای توسط زنان احتمال بروز سرطان سینه را در آنها تا ۲۲ درصد کم می کند. همچنین در صورتی که مردان روزانه ۵ فنجان یا بیشتر از آن را مصرف کنند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها به میزان ۴۴ درصد کم خواهد شد. نوشیدن این چای در صبح یا دیگر زمان های روز بسیار مناسب خواهد بود. از سوی دیگر مصرف این چای حساسیت نسبت به انسولین را کاهش می دهد. به همین جهت مصرف آن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا مستعد آن، موجب بهبود شدن شرایط آنها می شود. چای سبز به علت داشتن مواد خاص، موجب تقویت عملکرد مغز، افزایش هوشیاری، بالا بردن سطح انرژی و سرحالی می شود.

چای سفید

چای سفید یکی دیگر از انواع دمنوش های صبحگاهی به حساب می آید  این چای گیاهی در ایالت فوجیان کشور چین کاشت و برداشت می شود. هر فنجان چای سفید دارای حدود ۱۰ الی ۱۵ میلی گرم کافئین است. زمانی که برای نخستین بار این چای نوشیده می شود و طعم خاصی احساس نمی شود. چای سفید مثل چای اولانگ انواع و اقسام متفاوتی دارد. مصرف این چای احتمال بروز سرطان روده را به شدت کاهش می دهد. همچنین ویژگی ضدپیری دارد و موجب حفاظت از پوست انسان در مقابل عوامل آسیب زا می شود.

چای سفید دمنوش صبحگاهی

نتیجه گیری :

چندین چای مختلف وجود دارد که می توان در وعده صبحگاهی مورد استفاده قرار گیرند. مصرف این دمنوش را در وعده صبحانه موجب آغاز کردن یک روز با نشاط و پر انرژی خواهد شد. از جمله این دمنوش ها می توان به چای سبز، دمنوش زنجبیل و عسل، چای سفید، چای اولانگ، چای سبز، چای زنجبیل و غیره اشاره کرد. مصرف این چای موجب بالا بردن عملکرد ذهن، افزایش نیروی جنسی و کم کردن اضطراب خواهد شد. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش ها مناسب برای صبحانه پرداخته ایم. شما نیز برای شناختن آنها بهتر است این مقاله جذاب و خواندنی را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید