صفحه اصلی > آشپزی : روش نگهداری شیر محلی در یخچال چگونه است؟

روش نگهداری شیر محلی در یخچال چگونه است؟

فهرست مطالب

لبنیات یکی از اقلام ضروری در سبد غذایی هر خانوار ایرانی محسوب می شود. شیر یکی از این لبنیات پرخاصیت است. این ماده غذایی مفید سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین است.  از آنجایی که شیر قیمتی ارزان و هضمی آسان دارد می ‌تواند جایگاه خوبی را در تغذیه کودکان و رشد و سلامت آنها به خود اختصاص دهد.

نگرانی هایی که در خصوص مصرف شیر وجود دارد فساد زودهنگام آن و ایجاد مسمومیت در افراد است. بنابراین این منبع غذایی باید به صورت ویژه و با دقت نگهداری شود. اگر شما هم علاقه مند و کنجکاو نسبت به روش نگهداری شیر محلی در یخچال شده اید با ما همراه باشید. ما این موارد را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد.

دو راهی گزینش شیر

شیر گاو به 3 صورت پاستوریزه، استریل (UHT) یا محلی(سنتی) به مصرف کنندگان در بازار عرضه می‌شود. شیرهای پاستوریزه و استریل از نوع شیرهای گرمادیده هستند. اغلب مصرف کنندگان معتقدند که این نوع شیرهای کارخانه ای از میزان چربی و پروتئین کمتری برخوردار هستند.

اما در نظر بگیرید که شیرهای بسته بندی شده عاری از هر گونه آلودگی هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که مدت نگهداری شیرهای پاستوریزه به مراتب بیشتر از شیرهای محلی خواهد بود.

اما شیرهای محلی ارگانیک بوده و طعمی خوشمزه تر دارند. به همین علت اکثر افراد ترجیح می‌دهند از نوع سنتی آن برای طبخ برخی از غذاها یا مصرف روزانه آن استفاده کنند. در ادامه شما را با روش نگهداری انواع شیر آشنا می کنیم.

رژیم لاغری

مدت نگهداری شیرها

همانطور که گفته شد شیرهای پاستوریزه گرما دیده هستند. به همین علت در دمای ۴ تا ۵ درجه یخچال به راحتی تا یک هفته قابل نگهداری هستند. این در حالی است که شیرهای استریل با توجه به شرایط آنها می ‌توانند به مدت ۶ هفته در خارج از یخچال نگهداری شوند.

اما شیرهای محلی مدت نگهداری چندان طولانی مدتی ندارند. چرا که در شیرهای سنتی از هیچ چگونه مواد افزودنی و مواد نگهدارنده ای استفاده نمی شود. لذا طبیعی است که عمر کوتاه‌ تری نیز داشته باشند.

به همین خاطر  باید با روش صحیح نگهداری شیر در منزل آشنا شد. ما در ادامه به روش نگهداری شیر محلی در یخچال و نحوه صحیح جوشاندن شیر خام خواهیم پرداخت.

بخوانید : نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

مدت نگهداری شیر

روش نگهداری  

با توجه به حساسیت شیر محلی، رعایت نکات ریز و درشت در نگهداری از آن مهم است. اولین نکته ای که در نگهداری از شیر اهمیت دارد این است که بهترین زمان جوشاندن شیر غیر پاستوریزه را بدانید.

نکته‌ای که در جوشاندن شیر باید مد نظر قرار دهیم این است که پس از جوش آمدن شیر باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید تا حرارت به صورت یکنواخت در شیر پراکنده شود. به خاطر داشته باشید که هیچ وقت شیر خام را قبل از جوشیدن در یخچال قرار ندهید و از مصرف آن تا پیش از جوشاندن خودداری کنید.

[form_bmi]

ظروف نگهداری شیر

یکی از مطالب مهمی که ما به شما در مقاله روش نگهداری شیر محلی در یخچال یادآور می شویم این است که از ظروف مناسب برای نگهداری شیر استفاده کنیم. بنابراین حتماً شیر را در یکی از ظروف مسی، استیل یا آلومینیوم بریزید و از گرم کردن شیر در ظروف های چدن و با ضخامت زیاد خودداری کنید. چرا که جوشاندن شیر در این ظروف مدت زمان بیشتری را از شما خواهد گرفت.

بخوانید: نمونه رژیم فستینگ رایگان +دانلود pdf برنامه رژیم غذایی فستینگ

ظروف شیر

مخلص کلام; نحوه نگهداری شیر

مصرف شیر گاو در کنار خواص بی شماری که برای آن می توان نام برد چنانچه به صورت اصولی و مناسب نگهداری نشود می تواند سلامتی شما را به مخاطره اندازد.
شیر فاسد و ترش شده خطر ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام و بیماری های باکتریایی همچون سل، دیفتری، حصبه (تیفوئید) و تب مالت را در شما افزایش می دهد.
از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشید که از جوشیدن شیرهای سنتی به شکل افراطی خودداری کنید. چرا که شیر زیاد جوش خورده کلسیم کمتری خواهد داشت همچنین منجر به بروز مشکلات گوارشی در شما می شود.
بنابراین بهتر است که اصول جوشاندن شیر و نگهداری شیر محلی را یاد بگیرید ما در این مقاله به شما روش نگهداری شیر محلی در یخچال را آموزش دادیم. امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را ببرید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید