صفحه اصلی > آشپزی : نحوه خشک کردن آلبالو با 3 روش آسان

نحوه خشک کردن آلبالو با 3 روش آسان

فهرست مطالب

آلبالو میوه درختی از که با نام علمی prunscerasus شهرت یافته است. این میوه به تیره گل سرخیان تعلق دارد. در خصوص ویژگی‌های این درخت باید گفت که این درخت خزان پذیر است. برگ هایی به رنگ سبز و لوزی شکل، گلهایی به رنگ سفید و پوستی به رنگ قهوه ای یا نقره ای دارد. میوه آلبالو هرچند که از لحاظ گیاه شناسی بی شباهت به گیلاس نیست، اما از نظر اندازه کوچکتر از آن می باشد. خاستگاه این ترش مزه کوچک به مناطق میان دریای خزر و دریای سیاه بازمی گردد.

تصور بر این است که بذر این میوه خوش رنگ توسط پرندگان به دیگر نقاط دنیا برده شده است. در حال حاضر میوه آلبالو به صورت ویژه و عمده در فرانسه، یوگسلاوی و آلمان کشت می شود. با توجه به طعم فوق العاده و خواص بی شمار آلبالو این میوه به اشکال مختلف فرآوری و مصرف می‌شود.

تولید آلبالو خشکه، شربت و مربای آلبالو تنها برخی از اشکال مصرفی پرطرفدار این میوه مفید است. ۱۰۰ گرم آلبالو خشکه حاوی ۳۵۰ کیلو کالری انرژی می باشد. در حقیقت آلبالو خشکه پنج برابر بیشتر از آلبالوی تازه کالری دارد. چرا که در حین خشک شدن مقداری از آب خود را از دست می دهد.

این میوه اشتها آور، کاهنده چربی و قند خون، از بین برنده چربی شکم، ضدتهوع، برطرف کننده سنگ کلیه، آرامش بخش اعصاب، تنظیم کننده خواب، رفع خارش های پوستی، نیرو بخش و ضد سرطان قوی محسوب می شود. لذا با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان موضوع، هدف از نگارش این مقاله از مجموعه مقالات سلامتی من آموزش خشک کردن آلبالو می باشد.

انواع روش خشک کردن آلبالو

خشک کردن آلبالو به روش ها و طرق مختلفی صورت می گیرد. خشک کردن آلبالو در فر، تهیه آلبالو خشکه در آفتاب، خشک کردن آلبالو در مایکروفر و استفاده از توستر تنها برخی از روش های تهیه آلبالو خشکه می باشند. ما قصد داریم شما را در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا کنیم. پس همراه باشید.

خشک کردن آلبالو

خشک کردن آلبالو با رب انار

خشک کردن آلبالو با کمک رب انار یکی از روش های تهیه آلبالو خشکه می باشد. آلبالو خشکه تولید شده در این روش مشابه آلبالو خشکه های خوشمزه و وسوسه کننده موجود در بازار است. برای این منظور نخست دم آلبالو ها را می چینید. سپس آنها را با دقت و حوصله می شوید. بعد برای گرفتن آب اضافی آلبالوها آنها را به درون آبکش می ریزید و اجازه می دهید تا آلبالوها  خشک شوند. سپس آلبالوها را روی سینی قرار می دهید، طوری که هیچکدام روی دیگری نیفتد.

چراکه این کار بهانه ای برای کپک زدن آلبالوها می شود. سپس سینی را در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار می‌دهید. آلبالوها را در این وضعیت تا نیمه خشک شدن آنها به حال خود رها می کنید. مدت زمان لازم برای نیمه خشک شدن آلبالوها با توجه به میزان و شدت آفتاب هر منطقه متفاوت است.

این مدت به طور معمول دو سه روز به طول می انجامد. البته در مناطق جنوبی کشور به دلیل شدت بیشتر آفتاب یک روز نیز کفایت می کند. حواستان باشد که پس از اتمام این مرحله آلبالوها باید نرم باشد. زیرا در صورتی که زیاد خشک شوند پوست آلبالوها به هسته آنها می چسبد. حال آلبالو خشکه شما آماده است.

می‌توانید آن را در دمای اتاق، یخچال یا فریزر نگهداری کنید. در صورتی که آفتاب کافی وجود نداشت می توانید از پنکه برای خشک کردن آلبالوها استفاده کنید. همچنین می توانید نمک را به عنوان یک چاشنی جایگزین رب انار کنید و سپس آلبالو های نمک زده را مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. 

بخوانید: نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

خشک کردن البالو با رب انار

خشک کردن با فر یا توستر

خشک کردن آلبالوها در فر یا توستر روشی دیگر برای دستیابی به آلبالو خشکه می باشد. برای این منظور آلبالوها را با دقت بشویید. سپس آبکش کنید. بعد از این مرحله سینی توستر را با کمک یک فویل کاملاً بپوشانید.

بعد آلبالوها را بر روی آن بریزید و درجه حرارت آن را بر روی ۱۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. به آلبالوها ۱۰ دقیقه زمان دهید. سپس آنها را زیر و رو کنید تا به طور یکسان خشک شوند. بعد می توانید مقداری نمک با نمک پاش بر روی آلبالوها بریزید. در این روش دو ساعت زمان می‌برد تا آلبالوها به طور کامل خشک شوند.

بخوانید: روش های پخت خشک غذا

خشک کردن آلبالو در فر

خشک کردن با مایکروفر

خشک کردن آلبالو در مایکروفر نیز روشی جدید و سریع می باشد. در این روش باید همچون روش‌های قبل آلبالوها را با دقت بشویید. سپس اجازه دهید تا مقداری خشک شوند و آب اضافی آنها گرفته شود. بعد آلبالوها را درون ظروف مخصوص مایکروفر یا ظروفی از جنس پیرکس قرار می دهید. باز هم دقت کنید آلبالوها کنار هم قرار داشته باشند.

در ماکروی ۹۰۰ واتی ۵ دقیقه زمان لازم است تا آلبالو ها مقداری نرم شوند. در اتمام این مرحله آب اضافی آن خارج می شود که شما باید این آب را بگیرید. سپس ظرف را مجددا بشویید و خشک کنید و آلبالو ها را درون آن قرار دهید. مقداری نمک بر روی آلبالوها بپاشید. پس از گذشت هفت دقیقه آلبالوها را زیر و رو کنید.

10 دقیقه دیگر به آنها فرصت دهید. سپس آلبالوها را خارج کرده و بر روی یک سینی در معرض هوا قرار دهید تا آب آنها خارج شود. با این دستگاه می توانید هر میوه دیگری نظیر توت فرنگی، انبه، گیلاس، شلیل، آلو، موز، کیوی، پرتقال و سیب را نیز خشک کنید.

مخلص کلام; نحوه خشک کردن آلبالو

آلبالو خشکه همان تنقلات خوشمزه و پرطرفدار است که کاربردهای متعددی دارد. از این میوه خشک ترش مزه می توانید برای تزیین غذاها، کیک، بستنی و غیره استفاده کنید. روش های مختلف برای خشک کردن آلبالوها وجود دارد.
به عبارت دقیق تر شما می توانید از نور آفتاب، فر، توستر و مایکروفر برای تهیه آلبالو خشکه استفاده کنید. ما در این مقاله به شما انواع روش های خشک کردن آلبالو را آموزش دادیم. از این روش ها استفاده کنیم و به همراه خانواده از میل کردن آلبالو خشکه لذت ببرید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید