صفحه اصلی > سبک زندگی : چای سبز چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

چای سبز چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

فهرست مطالب

چکیده :

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی کره زمین است و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلف است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. چای سبز می تواند چربی سوزی را افزایش داده و به کاهش وزن و فرآیند لاغری کمک کند. این مقاله شواهد پیرامون چای سبز و کاهش وزن را بررسی می کند که در ادامه می خوانید.

چای سبز حاوی موادی است که می تواند به کاهش چربی کمک کند

چای سبز و لاغری

برگ های چای حاوی بسیاری از ترکیبات مفید برای سلامتی و کاهش وزن است. یکی از ترکیبات چای سبز کافئین است. اگرچه یک فنجان چای سبز کافئین بسیار کمتری (24 تا 40 میلی گرم) نسبت به یک فنجان قهوه (100 تا 200 میلی گرم) دارد، اما همچنان حاوی مقدار کافی برای داشتن اثر ملایم است.

کافئین یک محرک شناخته شده است که در مطالعات متعدد به چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای سبز میزان آنتی اکسیدان ها را در جریان خون شما افزایش می دهد.

این نوشیدنی سالم سرشار از آنتی اکسیدان های قوی به نام کاتچین است که مهمترین آنها اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)؛ ماده ای که می تواند متابولیسم را افزایش دهد و موجب لاغری شود.

چای سبز می تواند چربی را از سلول های چربی پاک کند

فواید چای سبز

برای سوزاندن چربی، ابتدا بدن شما باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌توانند با تقویت اثرات برخی از هورمون‌های چربی سوز، مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) به این فرآیند کمک کنند.

آنتی اکسیدان اصلی چای، EGCG، می تواند به مهار آنزیمی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می کند، کمک کند. هنگامی که این آنزیم مهار می شود، مقدار نوراپی نفرین افزایش می یابد و باعث تجزیه چربی می شود.

در واقع، کافئین و EGCG  که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می شوند ممکن است اثر هم افزایی داشته باشند. در نهایت، سلول چربی شما چربی بیشتری را تجزیه می کند که برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول هایی مانند سلول های ماهیچه ای در جریان خون شما آزاد می شود.

چای سبز باعث افزایش چربی سوزی به خصوص در حین ورزش می شود

چای سبز و افزایش متابولیسم

اگر به برچسب تقریباً هر مکمل تجاری کاهش وزن و لاغری نگاه کنید، احتمالاً چای سبز را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در آنجا می بینید. این به دلیل این است که عصاره چای سبز به طور مکرر با افزایش چربی سوزی به خصوص در حین ورزش مرتبط است.

در یک مطالعه، مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کردند، 17 درصد بیشتر از مردانی که مکمل مصرف نکردند، چربی سوزی کردند. این مطالعه نشان می دهد که چای سبز می تواند اثرات چربی سوزی ورزش را افزایش دهد.

یک مطالعه هشت هفته‌ای نشان داد که کاتچین‌های چای باعث افزایش چربی سوزی در حین ورزش و استراحت می‌شوند. چندین مطالعه دیگر این یافته ها را تأیید می کنند که نشان می دهد EGCG سوزاندن چربی را افزایش می دهد که ممکن است در دراز مدت منجر به کاهش چربی بدن و لاغری شود.

چای سبز میزان متابولیسم شما را افزایش می دهد

بدن شما مدام در حال سوزاندن کالری است. حتی زمانی که می‌خوابید یا می‌نشینید، سلول‌های شما میلیون‌ها عملکردی را انجام می‌دهند که به انرژی نیاز دارند. چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG می تواند باعث شود کالری بیشتری حتی در حالت استراحت بسوزانید.

در بیشتر مطالعات، این افزایش حدود 3 تا 4 درصد است، اگرچه برخی افزایش تا 8 درصد را نیز نشان می‌دهند. برای فردی که 2000 کالری در روز می سوزاند، 3 تا 4 درصد معادل 60 تا 80 کالری اضافی است که در روز مصرف می کند یعنی مشابه آنچه شما از یک رژیم غذایی پر پروتئین انتظار دارید.

اگرچه مدت زمان اکثر این مطالعات بسیار کوتاه بود، اما برخی شواهد نشان می‌دهند که اثر افزایش متابولیسم در طولانی مدت باقی می‌ماند. در یک مطالعه بر روی 60 فرد چاق، کسانی که عصاره چای سبز مصرف کردند، 7.3 پوند بیشتر (3.3 کیلوگرم) از دست دادند و 183 کالری بیشتر در روز پس از سه ماه نسبت به افرادی که این عصاره را مصرف نکردند، سوزاندند. با این حال، همه مطالعات نشان نمی دهند که عصاره چای سبز متابولیسم را افزایش می دهد و تأثیر آن ممکن است به فرد بستگی داشته باشد.

آیا چای سبز می تواند به طور خودکار باعث مصرف کالری کمتر شود؟

چای سبز و کالری کمتر

یکی از راه هایی که چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند، کاهش اشتها است. این از نظر تئوری باعث می شود کالری کمتری به طور خودکار و بدون هیچ تلاشی مصرف کنید. با این حال، مطالعات نتایج متناقضی در مورد اثرات چای سبز بر اشتها به دست آوردند.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که عصاره چای سبز یا مکمل‌های EGCG می‌تواند میزان چربی جذب شده از غذاها را کاهش دهد، اما این مورد در انسان تایید نشده است.

به طور کلی، اثر اولیه چای سبز افزایش مصرف کالری است که باعث می‌شود چربی بیشتری بسوزانید اما به نظر نمی‌رسد تاثیر قابل‌توجهی بر میزان غذایی که در طول روز می‌خورید داشته باشد.

چای سبز می تواند به کاهش چربی، به ویژه چربی های مضر شکم کمک کند

چربی زیر پوست در زیر پوست شما قرار می گیرد، اما ممکن است مقادیر قابل توجهی چربی احشایی نیز داشته باشید که به آن چربی شکم نیز می گویند.

مقادیر بالای چربی احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین مرتبط است که هر دو به شدت با چندین بیماری جدی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط هستند.

چندین مطالعه بر روی کاتچین های چای سبز نشان می دهد که اگرچه اثرات کاهش وزن کم است ولی درصد قابل توجهی از چربی از دست رفته، چربی احشایی مضر است. بنابراین، چای سبز باید خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مهم را کاهش دهد که ممکن است منجر به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر شود.

نتیجه گیری :

فراموش نکنید که مزایای چای سبز فراتر از کاهش وزن و لاغری است و از نظر سلامتی بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات عصاره های چای سبز یا مکمل های حاوی آنتی اکسیدان های جدا شده چای سبز را بررسی کرده اند که در مقایسه آنها، اثرات نوشیدن چای سبز هرچند کم است ولی مصرف منظم آن می تواند فواید طولانی مدت داشته باشد.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید