صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های مضر در دوران بارداری

دمنوش های مضر در دوران بارداری

فهرست مطالب

چکیده :

استفاده از گیاهان دارویی از گذشته‌های دور همواره مورد توجه بوده است و در حقیقت یکی از پایه های اصلی مکاتب پزشکی یونان، هند، چین و ایران بوده است. گیاهان دارویی دارای ماده موثر هستند و به شکل خام یا فرآوری شده برای جلوگیری یا برطرف کردن نشانه های بیماری مصرف می شوند. بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده است که حدود ۸۰ درصد از جمعیت جهان بیماری های خود را با کمک گیاهان دارویی برطرف می کنند. اما همه گیاهان دارویی و دمنوش ها مناسب نخواهند بود و بعضی از آنها در دوران بارداری تاثیرات سویی داشته و موجب سقط جنین می شوند. لذا ما در این مقاله به بررسی دمنوش های مضر در دوران بارداری پرداخته ایم. شما هم اگر به دنبال شناخت نوشیدنی های زیان بار برای دوران حاملگی هستید، این مقاله را از دست ندهید.

دمنوش برگ گزنه
یکی از انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری چای برگ گزنه می باشد. گیاه گزنه یکی از مواد موجود در چای های بارداری است و بعضی از کارشناسان توصیه هایی به مصرف این چای گیاهی به خصوص در اواخر دوران بارداری دارند. اما این در حالی است که بررسی های صورت گرفته نشان داده است که این چای نباید در سه ماهه نخست دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. چرا که مصرف آن موجب بروز انقباضات در رحم و در نتیجه سقط جنین و بروز مشکلات بالقوه زایمان خواهد شد. برگ های گیاه گزنه به اسم دیگر گزنه گزنده نیز شهرت دارد. برگ های آن حاوی مواد مغذی و مواد معدنی مهم همچون پتاسیم، آهن و غیره می باشد. از سوی دیگر سرشار از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین  K نیز می باشد. اما علت غیر مجاز بودن مصرف این چای در سه ماهه نخست بارداری آن است که برگ های این گیاه می توانند موجب تحریک رحم شوند. اما با این وجود بعضی از کارشناسان بر این باورند که چای این گیاه برای زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم مضر نخواهد بود. در هر صورت هنوز تصمیم قاطعی در این خصوص اخذ نشده است. پس عقل سلیم بر آن حکم می کند که از مصرف این گیاه در دواران حاملگی خودداری شود و پیش از استفاده از این گیاه با یک پزشک متخصص مشورت شود.

دمنوش گزنه و بارداری

چای بابونه
یکی دیگر از انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری چای بابونه می باشد. این نوشیدنی بسیار پرطرفدار است. چرا که خواصی همچون بهبود کیفیت خواب و پایین آوردن میزان استرس و اضطراب را در خود جای داده است. گیاه بابونه کافئین ندارد، به همین جهت به بیشتر افراد فکر می‌کنند که این چای برای زنان باردار  مناسب است. این در حالی است که باید خانم های باردار در مصرف این چای احتیاط کنند. هرچند که بسیاری از افراد معتقدند که مصرف چای بابونه به اندازه متعادل بدون ضرر است، اما در مورد مصرف زیاد آن نگرانی هایی به چشم می خورد. در واقع خیلی از ماماها و پزشکان پیشنهاد می‌کنند که این چای گیاهی در دوران بارداری مصرف نشود، چرا که موجب بروز انقباضات رحمی می شود و در نتیجه مشکل در زایمان و سقط جنین را بدنبال دارد.

چای برگ قاصدک
یکی دیگر از انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری، چای برگ قاصدک می باشد. این چای نیز به عنوان ماده دیگری در چای های تجاری دوران بارداری به کار برده می شود. قاصدک نوعی علف هرز است، اما بخش های برگ و ریشه آن مزایای سلامتی فراوانی دارد. برگ قاصدک سرشار از کلسیم و ویتامین A است و برای کاهش میزان التهاب ها در دوران بارداری مصرف می شود. همچنین این چای گیاهی خاصیت ادرارآوری طبیعی دارد و موجب افزایش تعداد دفعات دفع ادرار یا افزایش حجم ادرار می شود. اما پیشنهاد شده است که در ایام بارداری این چای مورد استفاده قرار نگیرد و یا در مورد مصرف آن احتیاط لازم صورت گیرد و بیش از مصرف با پزشک متخصص در میان گذاشته شود.

چای قاصدک و بارداری

نوشیدنی پوست نارون قرمز
نوشیدنی پوست نارون قرمز از دیگر انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری به حساب می آید. مصرف این چای موجب برطرف کردن حالت تهوع و درد معده می شود، چرا که غشای معده را کاور می کند. بخش داخلی پوست نارون قرمز به مقدار کم برای زنان باردار بدون عارضه خواهد بود، اما متخصصان بر این باورند که پوست بیرونی گیاه نارون قرمز موجب افزایش تحریک رحم و در نتیجه سقط جنین خواهد شد و به همین خاطر بهتر آن است که این گیاه در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد.

دمنوش ریشه کاسنی
دمنوش ریشه کاسنی از جمله دیگر انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری به شمار می آید. هر نوع چایی که از ریشه کاسنی در تهیه آن استفاده شده باشد، برای خانم های باردار به ویژه اگر به مقدار فراوان استفاده شود، همراه با خطر خواهد بود. بررسی های صورت گرفته مشخص کرده است که مواد موجود در کاسنی موجب افزایش تحریک قاعدگی و سقط جنین خواهد شد. بنابراین لازم است که ترکیبات
چای های گیاهی مورد بازبینی قرار گیرد، چرا که بسیاری از چای ها با ریشه کاسنی تهیه می شوند.

چای کاسنی و بارداری

دمنوش ها با ویژگی ملین
یکی دیگر از انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری آن دسته از چای های گیاهی است که دارای ویژگی ملینی می باشند. هرچند که یکی از ناراحتی های رایج زنان باردار بروز یبوست است، اما چای های دارای ویژگی ملینی موجب کم آبی بدن می شوند و در تعادل الکترونیک بدن اختلال ایجاد می کنند. از سوی دیگر مصرف این چای ها موجب افزایش تحریک انقباضات رحمی می شود. طبق بررسی های انجمن بارداری ایالات متحده می بایست از مصرف چای های ملین در ایام بارداری خودداری شود و زنان بارداری که دچار ناراحتی یبوست هستند بهتر است فیبر بیشتری مصرف کنند و مایعات تازه پر آب را در رژیم غذایی خود جای دهند.

نتیجه گیری :

در ایام بارداری رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. مصرف برخی از نوشیدنی های گیاهی در این ایام بدون عارضه است، اما بعضی دیگر از نوشیدنی ها جنین را در وضعیت خطرناک می گذارند. از از جمله دمنوش های مضر در دوران بارداری می توان به چای بابونه، چای برگ قاصدک، چای ریشه شیرین بیان، چای پونه، چای پوست نارون قرمز، چای های گیاهی با خواص ملین، چای ریشه کاسنی، چای برگ گزنه و غیره اشاره کرد. ما در این نوشتار به تشریح مضرات نوشیدنی های گیاهی در ایام بارداری پرداخته ایم. اگر شما هم به دنبال شناخت انواع دمنوش های مضر در دوران بارداری هستید، بهتر است این مقاله کاربردی و مفید را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید