صفحه اصلی > آشپزی : آشنایی با دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی

آشنایی با دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی

دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی

فهرست مطالب

دوران قاعدگی ایامی است که خانم های جوان در طول عمر خود مرتبط با آن روبرو می شوند. دردهای دوران قاعدگی به علت تغییرات هورمونی و منقبض شدن ماهیچه ها در قسمت رحم ایجاد می شود.

این اتفاق گردش خون را در قسمت های شکم و لگن مختل می کند علاوه بر کمردرد موجب اضطراب، تغییرات خلقی، بی خوابی، کم حوصلگی، افسردگی و نفخ نیز می شود.

راه های مختلفی برای تسکین دردهای دوران قاعدگی وجود دارد که بی عارضه ترین و مفید ترین آنها استفاده از دمنوش های گیاهی عالی برای این منظور است. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی انواع دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی بپردازیم، با ما همراه باشید.

چای رازیانه

یکی از دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی استفاده از چای رازیانه است. این دمنوش به هضم غذا و برطرف کردن نفخ و گاز نیز کمک می کند. چنانچه چای رازیانه به مدت دو ماه مصرف شود، گرفتگی های قاعدگی و بی نظمی آن را به شدت کنترل می کند.

این گیاه دارای مزه ای شبیه به شیرین بیان و بافتی ترد همچون کرفس می باشد. چای رازیانه دارای مقدار فراوانی آنتول است و از آنجایی که این ماده اثرات ضد اسپاسم دارد، می تواند گرفتگی های قاعدگی را به مقدار فراوان کاهش دهد.

چای رازیانه دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی

دمنوش شنبلیله

یکی دیگر از دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی، چای شنبلیله است. مصرف این دمنوش موجب کاهش گرفتگی های قاعدگی و نشانه های پریودی می شود. بررسی های صورت گرفته مشخص کرده است که مصرف شنبلیله پریودهای دردناک را به شدت کاهش می دهد.

زیرا دانه های این گیاه دارای ترکیب ویژه‌ای به نام این فیتواستروژن می باشد و وجود این ماده موجب مقدار استروژن در بدن را متعادل می کند و از به صورت کلی همه هورمون های زنانه را متعادل خواهد کرد.

نوشیدنی مریم گلی و گشنیز

نوشیدنی مریم گلی و گشنیز از جمله دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی به حساب می آید. از آنجایی که دوران قاعدگی با خونریزی های شدید همراه است، بسیاری از اوقات خانم ها دچار اضطراب، ضعف اعصاب و نداشتن آرامش می شوند.

همچنین سرگیجه های مکرر نیز آنها را ناراحت خواهد کرد. اما مصرف دمنوش گیاه مریم گلی و تخم گشنیز این ناراحتی ها را برطرف می کند. می توان از مقداری عسل یا نبات نیز برای عوض شدن طعم این دمنوش استفاده کرد.

چای مریم گلی دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی

دمنوش زعفران 

از جمله مهمترین دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی دمنوش زعفران می باشد. در حقیقت این دمنوش زعفران و گل زعفران مشهورترین گیاه برای برطرف کردن ناراحتی های دوران قاعدگی محسوب می‌شود. زیرا زعفران طبیعتی گرم و خشک داشته و از دیرباز برای کاهش نشانه های عادت ماهیانه و تسریع این دوره مصرف می‌شده است.

بررسی ها حاکی از آن است که زعفران دارای خاصیت های دیگری همچون شادی آوری و تقویت اعصاب نیز می باشد. از سوی دیگر مصرف این گیاه میزان استرس را به طور چشمگیری پایین می آورد.

چای زعفران

چای پوست درخت بلوط

چای پوست درخت بلوط نیز از دیگر دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی به شمار می آید. مصرف این چای موجب کاهش چشمگیر میزان استرس افراد می شود. پوست درخت بلوط حاوی پروتئین های ویژه ای است که کاهنده اسپاسم بافت های بدن می باشند. مصرف دمنوش پوست درخت بلوط همچنین منافذ پوست را بسته و مانع از ترشح مواد التهابی در بدن می شود.

به همین جهت مصرف این چای گیاهی برای بیماران التهابی و باکتریایی مناسب است. دمنوش پوست درخت بلوط دارای ویژگی ضدباکتریایی بوده و موجب برطرف شدن التهابات پوستی و زخم ها نیز می شود.

نوشیدنی پوست درخت بید

از جمله دیگر دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی، دمنوش پوست درخت بید می باشد. این دمنوش به عنوان یک ماده گیاهی سالم در جای جای مختلف جهان جایگزین آسپرین شده است. پوست این درخت خواص پزشکی فراوانی دارد.

پوست درخت بید حاوی ماده ویژه‌ای به نام آلیسین است که موجب رقیق شدن خون می شود. چای درخت بید تسکین دهنده درد بوده و موجب کاهش تب خواهد شد.

استفاده از این نوشیدنی گیاهی برای تسکین دردهای دوران قاعدگی مفید بوده و باعث کاهش کمر درد و التهاب مفاصل نیز می شود. پوست درخت بید همچنین حاوی مقدار فراوانی تانن است که ویژگی ضد ویروسی و ضد قارچی دارد. از طرف دیگر مصرف این دمنوش کلسترول خون و فشار خون را پایین خواهد آورد.

دمنوش پوست درخت آلبالو

از جمله دیگر انواع دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی دمنوش پوست درخت آلبالو می باشد. پوست این درخت برای برطرف کردن بیماری هایی همچون سنگ کلیه نیز مناسب است.

از سوی دیگر پوست درخت آلبالو آرام بخش، مقوی معده، ضد اسهال، ضد استفراغ و اشتها آور نیز می باشد. استفاده از این دمنوش برای درمان بیماری های روده و معده نیز مفید است.

دمنوش پوست درخت فندق

دمنوش پوست درخت فندق نیز از دیگر دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی به شمار می آید. پزشکان طب سنتی بر این باورند که فندق دارای طبیعتی گرم و خشک بوده و برای برطرف کردن بسیاری از بیماری ها مناسب است.

مصرف این دمنوش برای برطرف کردن بیماری های زنانه، قطع خونریزی های زیاد و بی موقع قبل از دوران قاعدگی، تنظیم عادت ماهیانه، درمان واریس و بواسیر نیز مناسب می باشد.

سخن پایانی: دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی

دوران قاعدگی یکی از دوره های سخت زندگی بانوان می باشد. داروهای شیمیایی وداروهای گیاهی ویژه‌ای برای تسکین دردها و نشانه های این دوره وجود دارد. دمنوش های گیاهی مناسب ترین روش ها برای کاهش دردهای دوران قاعدگی محسوب می‌شود.
از جمله این دمنوش ها می‌توان به دمنوش پوست درخت فندق، دمنوش پوست درخت آلبالو، دمنوش پوست درخت بلوط، دمنوش پوست درخت بید، چای ریشه قاصدک، چای زنجبیل، چای زعفران، نوشیدنی بابونه، دمنوش مریم گلی و گشنیز، چای آویشن، چای اسطوخودوس، چای گل گاوزبان، دمنوش زیره، چای بادرنجبویه، دمنوش شنبلیله، چای یام وحشی، دمنوش نعناع فلفلی، چای گیاه پنج انگشت، دمنوش رازیانه و غیره اشاره کرد.
ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های مناسب برای دوران قاعدگی پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در این خصوص، این مقاله جذاب را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید