صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا نوشیدن آب در اول صبح برای بدن مفید است؟

آیا نوشیدن آب در اول صبح برای بدن مفید است؟

فهرست مطالب

چکیده :

آب برای زندگی ضروری است و بدن شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. گفته می شود اگر می خواهید سالم تر باشید، باید اول صبح آب بنوشید. این مقاله برخی از ادعاهای رایج در مورد ایده نوشیدن آب بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب را بررسی می کند تا مشخص کند آیا این عمل مزایایی برای سلامتی دارد یا خیر که در ادامه می خوانید.

حدود 60 درصد از بدن شما از آب تشکیل شده است

درصد آب بدن

همه اندام ها و بافت ها به آب وابسته هستند و نقش های متعددی در بدن شما ایفا می کنند، از جمله اینکه حمل و نقل مواد مغذی با آب، به گردش خون اجازه می دهد که مواد مغذی به سلول های شما منتقل شود و مواد زائد از آنها خارج  شود.

 همچنین تنظیم حرارت بدن به دلیل ظرفیت گرمایی زیاد آب، تغییرات دمای بدن را در محیط های گرم و سرد محدود می کند. آب در روغن کاری بدن نیز نقش دارد به طوری که  روغن کاری بدن با آب، به روان شدن مفاصل کمک می کند و یک عنصر ضروری از مایعات روان کننده بدن شما از جمله بزاق و مخاط معده، روده، تنفسی و ادراری است.

آب همچنین به عنوان ضربه گیر نیز عمل می کند و با کمک به حفظ شکل سلولی از اندام ها و بافت های شما محافظت می کند. بدن شما روزانه آب خود را از طریق تعریق، تنفس، ادرار و حرکات روده از دست می دهد که اینها به عنوان خروجی آب شناخته می شوند.

اگر در طول روز آب کافی برای جبران این تلفات مصرف نکنید، می تواند منجر به کم آبی بدن شما شود که با بسیاری از اثرات مضر سلامتی همراه است. این سیستم به عنوان تعادل آب شناخته می شود و به این معنی است که ورودی آب باید با خروجی آب برابر باشد تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.

ادعاهای رایج در مورد نوشیدن آب با معده خالی

نوشیدن آب با معده خالی

برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب در اول صبح، فوایدی را برای سلامتی به ارمغان می‌آورد. در اینجا برخی از استدلال های رایج در پشت این ادعا و آنچه علم در مورد آنها می گوید آورده شده است که عبارتند از:

ادعای 1: نوشیدن آب بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب به آبرسانی مجدد بدن شما کمک می کند: از آنجایی که ادرار در اول صبح تیره می شود، بسیاری از مردم بر این باورند که به دلیل کمبود آب در ساعات خواب، با کم آبی بدن  رو به رو هستیم. با این حال، این ادعا کاملا درست نیست، زیرا رنگ ادرار لزوماً نشانگر واضحی از کمبود آب نیست.

 اگرچه مطالعات مشخص کرده‌اند که نمونه‌های ادرار از اول صبح غلیظ‌تر هستند  و در نتیجه رنگ تیره‌تری دارند که معمولاً به عنوان نشانه‌ای از کم‌آبی بدن در نظر گرفته می‌شود ولی صدر در صد نمی توان این موضوع را تایید کرد.

ادعای 2: یک لیوان آب قبل از صبحانه، کالری دریافتی شما را در طول روز کاهش می دهد: شواهد نشان می دهد که مصرف زیاد آب به کاهش کالری دریافتی روزانه شما کمک می کند، زیرا احساس سیری شما را افزایش می دهد.

 در حالی که آب می تواند احساس سیری بیشتری به شما بدهد، این تاثیر منحصراً در مورد نوشیدن آب قبل از صبحانه صدق نمی کند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب قبل از صبحانه باعث کاهش 13 درصدی کالری دریافتی در وعده غذایی بعدی می شود.

اگرچه، مطالعه دیگری نتایج مشابهی را مشاهده کرد که شرکت کنندگان 30 دقیقه قبل از ناهار آب نوشیدند. ولی هر دو مطالعه به این نتیجه رسیدند که توانایی آب برای کاهش کالری دریافتی در وعده غذایی بعدی فقط در بزرگسالان مسن‌تر مؤثر است  نه در افراد جوان‌تر.

خوردن آب با معده خالی

ادعای سوم: نوشیدن آب در صبح کاهش وزن را افزایش می دهد: رابطه بین آب و کاهش وزن تا حدودی به اثر گرمازایی آن نسبت داده می شود که به انرژی مورد نیاز برای گرم کردن آب سرد در دستگاه گوارش پس از مصرف اشاره دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که گرمازایی ناشی از آب این پتانسیل را دارد که میزان متابولیک بدن را 24 تا 30 درصد در بزرگسالان افزایش دهد و اثر آن حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. یک مطالعه همچنین نشان داد که افزایش مصرف روزانه آب به میزان 50 اونس (1.5 لیتر) منجر به سوزاندن 48 کالری اضافی می شود.

 اگرچه به نظر می رسد که این ادعا توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شود، اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که این اثر محدود به آبی است که اول صبح مصرف می شود.

ادعای 4: نوشیدن آب هنگام بیداری عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد: کم آبی به شدت با کاهش عملکرد ذهنی مرتبط است، به این معنی که تکمیل وظایف، مانند به خاطر سپردن یا یادگیری چیزهای جدید، دشوارتر می شود.

 تحقیقات نشان می دهد که کم آبی خفیف مربوط به 1 تا 2 درصد وزن بدن می تواند بر هوشیاری، تمرکز، حافظه کوتاه مدت و عملکرد فیزیکی تأثیر منفی بگذارد. از این رو، نیاز است حتما یک یک لیوان آب در طول روز بنوشید.

 با این حال، اثرات کم آبی خفیف را می توان با تزریق مجدد مایعات معکوس کرد، و هیچ مدرکی مزایای آبرسانی مجدد را به صبح زود محدود نمی کند.

ادعای 5: نوشیدن آب اول صبح به از بین بردن سموم و بهبود سلامت پوست کمک می کند: یکی دیگر از باورهای رایج این است که نوشیدن آب در صبح به بدن شما کمک می کند تا سموم را دفع کند. کلیه های شما تنظیم کننده های اولیه تعادل مایعات هستند و برای از بین بردن مواد زائد از جریان خون شما به آب نیاز دارند.

با این حال، ظرفیت کلیه‌های شما برای پاکسازی بدن شما از یک ماده معین، با توجه به مقدار ماده موجود در آن تعیین می‌شود، نه با مصرف آب یا برنامه نوشیدن مایعات شما.

اگر ماده ای به مقدار بیشتر از توانایی کلیه های شما وجود داشته باشد، باعث تولید حجم زیادی ادرار می شود. این دیورز اسمزی نامیده می شود و با دیورز آب متفاوت است که زمانی اتفاق می افتد که بیش از حد آب بنوشید.

همچنین ادعاهایی وجود دارد که نوشیدن آب سلامت پوست را افزایش می دهد. با توجه به اینکه پوست شما تقریباً 30 درصد آب دارد، تصور می‌شود که نوشیدن آن در صبح، آکنه را به حداقل می‌رساند و ظاهری مرطوب به آن می‌دهد.

اگرچه کم آبی شدید می تواند تورور پوست را کاهش دهد و باعث خشکی شود ولی شواهد محکمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

نتیجه گیری :

آب در چندین عملکرد بدن از جمله حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها، تنظیم دمای بدن، روانکاری مفاصل و محافظت از اندام ها و بافت ها نقش دارد. اگرچه ممکن است در زمان‌های خاص در طول روز به‌طور خفیفی دچار کم‌آبی بدن شوید، اما هیچ مدرکی از مفهوم نوشیدن آب با معده خالی برای بهره‌مندی از فواید اضافی حمایت نمی‌کند.
تا زمانی که آب از دست رفته بدن خود را جبران کنید، فرقی نمی کند که روز خود را با یک لیوان آب شروع کنید یا آن را در زمان دیگری از روز بنوشید. فقط مطمئن شوید که هر زمان که احساس تشنگی کردید با نوشیدن آب کمبود آب بدن خود را جبران کنید.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید