صفحه اصلی > آشپزی : خواص دمنوش پوست پرتقال

خواص دمنوش پوست پرتقال

فهرست مطالب

پوست پرتقال همچون پوست لیمو دارای فواید سلامتی بی نظیری است. به همین جهت این ضایعات میوه را می بایستی نگه داشت. روش های متفاوتی برای استفاده از پوست لیمو و پرتقال وجود دارد که دمنوش ها یکی از آنها می باشد.

دمنوش پوست پرتقال دارای ویژگی ضد میکروبی، ضدالتهابی، ضد باکتری و ضد التهابی است. این دمنوش اشتهاآور تند مزه، غنی از مواد مغذی می باشد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. لذا در این نوشتار از سری مقالات وب سایت سلامتی من قصد داریم به شما در خصوص خواص دمنوش پوست پرتقال توضیحاتی را ارائه دهیم. اگر شما هم به دنبال شناخت فواید دمنوش پوست پرتقال هستید، این مقاله کاربردی و مفید را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

رفع سرماخوردگی و بیماری تنفسی با پوست پرتقال

یکی از خواص دمنوش پوست پرتقال، برطرف کردن سرماخوردگی و بیماری های تنفسی است. سرفه ها، سرماخوردگی و هر نوع ناراحتی تنفسی که به علت خلط سینه ایجاد شده باشد، با مصرف دمنوش پوست پرتقال مرتفع خواهد شد.

سرماخوردگی و خواص دمنوش پوست پرتقال

این دمنوش اعجاب‌انگیز همچنین از ایجاد سرطان و پیشرفت تومور جلوگیری می کند. از سوی دیگر موجب تحریک اشتها شده و تقویت سیستم هاضمه و برطرف کردن حالت تهوع را به دنبال دارد. دمنوش پوست پرتقال همچنین موجب بهبود سیستم گردش خون انسان شده و تنش و استرس های عصبی و بی خوابی را برطرف می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی دمنوش پوست پرتقال

تقویت سیستم ایمنی از جمله دیگر خواص دمنوش پوست پرتقال به حساب می آید. از آنجایی که پوست پرتقال همچون پوست لیمو سرشار از ویتامین C است، موجب تقویت سلول های ایمنی بدن شده و در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است.

پوست پرتقال همچنین سرشار از ویتامین A است. ویتامین A یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن انسان به حساب می‌آید و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مهم ترین فایده پوست پرتقال مقابله بدن با مواد زیان بار و میکروارگانیسم های بیماری زا می باشد.

تقویت سیستم ایمنی و خواص دمنوش پوست پرتقال

پوست پرتقال برای مقابله با رادیکال های آزاد

از جمله دیگر خواص دمنوش پوست پرتقال مقابله با رادیکال‌های آزاد می باشد. بدن انسان در مواجهه با مواد مختلفی است که سلامت بدن انسان را تهدید می کند. به عنوان مثال رادیکال های آزاد که در اطراف وجود دارند یکی از مواد زیان آور است. این موارد مضر حتی در غذاها نیز یافت می شوند.

رادیکال های آزاد در حقیقت مولکول های ناپایداری هستند که سلول ها و دی ان ای انسان را خراب می کنند و موجب وجود بروز ناراحتی‌های همچون سرطان، دیابت و التهاب مزمن می شود.

راهکاری که متخصصان برای مقابله با رادیکال های آزاد توصیه می‌کنند، این است که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان در سبد غذایی خانوار گنجانده شود. پوست پرتقال دارای متوکسی فلاون است که اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. این مواد از سوی دیگر فواید ضد التهابی و ضد سرطانی دارد و به همین دلیل مانع از ابتلا به سرطان می شود.

حفاظت از ریه ها

حفاظت از ریه ها یکی دیگر از خواص دمنوش پوست پرتقال به شمار می آید  در بسیاری از نقاط دنیا مشکلاتی همچون آلودگی هوا بیداد می کند. ذرات ریز گرد های مضر موجود در هوا موجب آزار ریه ها شده و آلودگی آنها را به دنبال دارد. ادامه این روند ناراحتی‌های تنفسی همچون سرفه و یا سرماخوردگی را ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که دمنوش پوست پرتقال می تواند به پاکسازی و تقویت ریه ها کمک کند و ترکیبات را به همراه دارد که می تواند موجب تجزیه و دفع بلغم شود. بنابراین دمنوش پوست پرتقال راهکاری طبیعی برای برطرف کردن آلرژی می باشد و مصرف آن موجب کاهش سوزش و جلوگیری از ترشح هیستامین در بدن خواهد شد.

بهبود گوارش با چای پوست پرتقال

یکی دیگر از خواص دمنوش پوست پرتقال بهبود گوارش می باشد. تعداد زیادی از محصولات وجود دارند که مزه ای گس دارند و پوست پرتقال یکی از این محصولات می باشد. پوست این میوه خوراکی در کنار مزه تلخ خود، می تواند قدرت بدن را در تجزیه مواد غذایی دوچندان کند. از سوی دیگر پوست پرتقال غنی از فیبر است. پکتین موجود در پوست پرتقال در حقیقت نوعی فیبر محلول است که به پاکسازی روده ها کمک خواهد کرد  از طرف دیگر فیبر نامحلول دیگری به نام همی سلولز در پوست پرتقال وجود دارد که موجب تحریک حرکت روده ها و پیشگیری از ابتلا به یبوست خواهد شد.

کمک به سلامت قلب

از جمله دیگر خواص پوست پرتقال، کمک به سلامت قلب می باشد. جلوگیری از بیماری های قلبی توسط دمنوش پوست پرتقال به علت وجود مواد خاصی به نام هسپریدین و نوبیلتین است که در پوست این میوه خوراکی وجود دارد. این مواد مفید موجب کاهش التهابات موجود در بدن انسان می شود. همچنین فشار خون را تثبیت کرده و میزان کلسترول بد را پایین می آورد و از این طریق از ایجاد ناراحتی های رایج قلبی پیشگیری خواهد کرد.

سلامت قلب و خواص دمنوش پوست پرتقال

نحوه دم کردن دمنوش پوست پرتقال

برای تهیه این دمنوش ابتدا قسمت های سفید درون پوست پرتقال را جدا می کنند، چرا که این قسمت، دمنوش را تلخ مزه خواهد کرد. بعد آن را با دقت می شویند و در آب سرد قرار می‌دهند تا تلخی آن کاملا برطرف شود. سپس بر روی پارچه ای تمیز می گذارند و در کنار شوفاژ خشک می کنند. اکنون با پوست پرتقال خشک شده دمنوش را تهیه می‌کند. برای تهیه این دمنوش نخست آب جوش آماده کرده ، بعد پوست پرتقال ها را درون قوری می ریزند و با چوب دارچین برای حدود ۳۰ دقیقه دم می کنند.

مخلص کلام;

حفاظت از ریه ها، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت بدن در مقابل میکروب های بیماری زا، رفع سرفه، تجزیه و دفع بلغم، برطرف کردن آلرژی، کاهش سوزش، جلوگیری از ترشح هیستامین در بدن، تحریک روده ها، کمک به تجزیه غذا، پاکسازی بدن از مواد سمی و غیره اشاره کرد.
به همین جهت ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی خواص دمنوش پوست پرتقال بپردازیم. پس اگر شما هم به دنبال آموزش فواید پوست پرتقال هستید، این مقاله کاربردی و مفید را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید