صفحه اصلی > آشپزی : خواص مرزنجوش چیست؟

خواص مرزنجوش چیست؟

فهرست مطالب

چکیده :

مرزنجوش گیاهی علفی و دائمی است که با نام علمیOrignum Vulgare L شناخته می شود. ارتفاع این گیاه گاه به ۸۰ سانتیمتر نیز می رسد. به این گیاه اصولاً نام مرزنجوش شیرین اطلاق می شود. ساقه آن انشعابات زیادی دارد، همچنین دارای تارهای کوتاه است که رنگ سبز مایل به قهوه ای دارند. رویشگاه های اصلی آن در کشور ما نواحی شمالی، به ویژه استان‌های خراسان، مازندران، گیلان و آذربایجان می باشد. از مشخصه های ویژه این گیاه رایحه قوی و بسیار معطر آن می باشد. خواص مرزنجوش بی نظیری است، به همین جهت ما موضوع این مقاله را به بررسی خاصیت مرزنجوش اختصاص داده ایم. پس اگر شما هم مایل به شناخت این گیاه اعجاب انگیز هستید، ادامه این مقاله جذاب را بخوانید.

خواص مرزنجوش

مرزنجوش طبعی گرم و خشک دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که گیاه مرزنجوش دارای ترکیبات ویژه ای است که از آن جمله می‌توان رزمارینیک اسید، اریوسیتین، آپی ژنین گلیکوزید و اورسالیک اسید را نام برد. مرزنجوش به علت داشتن این مواد مهم دارای خواص و فواید بی شماری شده است، که از آن جمله می توان به برطرف کردن آبریزش بینی، سرفه، سرماخوردگی، عفونت ها، تقویت حافظه، درمان استرس، بهبود یادگیری، التیام سریع زخم ها، ضد اسپاسم، ضد درد، ضد ویروس، سلامت پوست، سلامت مو، سلامت دستگاه گوارش، سلامت زنان، کاهش کلسترول، لاغری و کاهش وزن، درمان شکستگی، گوش درد، درمان اسهال، برطرف کردن جای جوش، رفع بی خوابی، مبارزه علیه سرطان ها، سلامت قلب و عروق، رفع کک و مک، کنترل میل جنسی، ادرار آوری، افزایش تعریق، رفع مشکلات هورمونی و غیره اشاره کرد. ما در ادامه به تشریح برخی از این خواص مرزنجوش می پردازیم. 

فایده آنتی اکسیدانی

یکی از خواص مرزنجوش خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد. وجود این خاصیت در مرزنجوش برای بهبود سلامتی قلب و عروق مفید می باشد. علاوه بر این آنتی اکسیدان موجود در مرزنجوش منجر به تنظیم میزان قند خون در بدن افراد می شود، از میزان التهابات درون بدن می کاهد، همچنین مصرف این گیاه آرامش سیستم عصبی بدن را به دنبال دارد. از دیگر فایده های آنتی اکسیدان مرزنجوش صاف کردن پوست، برطرف کردن چین و چروک و رفع سایر مشکلات پوستی از جمله آکنه، اگزما و بثورات می‌باشد.

خاصیت ضد اسپانسم

ضد اسپاسم یا ضد گرفتگی بودن یکی از خواص مرزنجوش محسوب می‌شود. میتوان اذعان داشت که گیاه مرزنجوش در برطرف کردن همه انواع اسپاسم ها و مشکلات مرتبط با آن موثر می باشد. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت که گیاه مرزنجوش به علت داشتن ترکیبات و موادی خاص در برطرف کردن اسپاسم های دستگاه تنفسی، روده ها و اسپاسم‌های عضلانی اعضای بدن مفید است. از طرفی این گیاه در درمان تشنج ها، کشیدگی عضلات، گرفتگی عضلانی و وبای تشنجی که به دنبال اسپاسم های غیرقابل کنترل  ایجاد شده اند، نیز مفید واقع می شود.

  کاهش استرس

از دیگر خواص مرزنجوش برطرف کردن استرس و اضطراب است. برای بهره بردن از این گیاه جالب در درمان استرس می بایست فضای خانه را آغشته به رایحه این گیاه کنید. برای این کار از یک اسپری کمک بگیرید. همچنین می توان روغن گیاه مرزنجوش را تهیه کرده و از طریق ماساژ دادن بدن با این روغن میزان استرس را به طور چشمگیری کاهش دهید. روغن معطر مرزنجوش همچنین می تواند کیفیت خواب شما را نیز بهبود بخشد.

کاهش استرس

برای لاغری

کاهش وزن و لاغری یکی دیگر از خواص مرزنجوش به حساب می آید. برای رسیدن به وزن ایده آل با کمک مرزنجوش می‌بایست از برگ های خشک شده یا پودر شده این گیاه دم کرده ای تهیه کرد و برای رسیدن به تناسب اندام از این دمنوش پرخاصیت میل کرد.

سلامتی زنان

حفظ سلامتی زنان از دیگر خواص مرزنجوش شمرده می شود. مصرف این گیاه توسط زنان منجر به ایجاد تعادل میان هورمون های آنها و تنظیم دوره قاعدگی زنان می شود. از طرفی دیگر مصرف این گیاه توسط زنان منجر به برطرف کردن بسیاری از علائم عادت ماهیانه و علایم دوره یائسگی در آنها می شود. همچنین از این گیاه مفید برای مادران شیرده نیز استفاده می شود، تا میزان شیردهی آنها افزایش یابد. از طرف دیگر از این گیاه در درمان ناباروری نیز استفاده می شود.

 

سلامتی مو

بهبود سلامتی مو از دیگر خواص مرزنجوش محسوب می شود. به عبارتی اگر از این گیاه برای شستشوی موی سر استفاده شود، شرایط مو را بهبود خواهد بخشید. وجود ویژگی ضد باکتری و ضد قارچی در این گیاه به پاک کردن بهتر مو یاری می رساند و پوست سر را از هرگونه آلودگی محیط زیستی و غیره پاک می کند. متخصصان بیان کرده‌اند که چنانچه روغن این گیاه بر پوست سر مالیده شود، شوره سر و خشکی مو را برطرف می کند. همچنین شستن مداوم پوست سر با این گیاه منجر به افزایش ضخامت ریشه مو می شود. چراکه این گیاه حاوی مواد معدنی و مغذی فراوان است.

سلامتی مو

خاصیت ضد ویروسی

یکی دیگر از خواص مرزنجوش خاصیت ضد ویروسی آن است. از آنجایی که بدن انسان به طور همیشگی در مواجهه با عناصر محیطی قرار دارد، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و آلوده به ویروس ها و عفونت های مختلف می شود. اما نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرف مرزنجوش بدن را نسبت به حمله ویروس ها مقاوم می کند. همچنین استفاده مرتب از این گیاه در درمان آنفولانزای مرغی و سرخک نیز موثر خواهد بود.

ضد ویروسی

نتیجه گیری :

یکی از گیاهان جالبی که خواص و فواید بی‌نظیری دارد، گیاه مرزنجوش است. این گیاه با نام مرزنجوش شیرین شناخته می‌شود و منبع خوبی از رزمارینیک اسید، اریوسیتین، آپی ژنین گلیکوزید و اورسالیک اسید می باشد. گیاه مرزنجوش در درمان بسیاری از مشکلات همچون بیماری های پوستی، دیابت، بیماری های گوارشی، بیماری های عصبی و غیره به کار برده می شود. ما در این مقاله به بررسی برخی از خواص و فواید بی نظیر مرزنجوش پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات در این خصوص این مطالب مفید را با دقت مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید