صفحه اصلی > رژیم های غذایی : قهوه و دیابت؛ تاثیر مصرف قهوه بر پیشگیری و کنترل دیابت

قهوه و دیابت؛ تاثیر مصرف قهوه بر پیشگیری و کنترل دیابت

فهرست مطالب

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب و پر مصرف در سراسر دنیاست. احتمال می رود قهوه از اتیوپی به جهان معرفی شده باشد. از آن زمان تا امروز تنوع و روش های مصرف قهوه چندین برابر شده است.
با وجود این که زمانی مصرف قهوه را برای سلامتی مضر می دانستند، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، مصرف قهوه ممکن است نقش حفاظتی در برابر برخی انواع سرطان ها، بیماری های کبدی و افسردگی داشته باشد.

حتی تحقیقاتی وجود دارند که افزایش مصرف قهوه را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را مرتبط می دانند اما قهوه برای افراد مبتلا به دیابت می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. پس اگر در تلاش برای کاهش خطر ابتلا به دیابت هستید و یا اگر دیابت دارید، ادامه این مقاله از سری مقالات سلامتی من، می تواند به کسب اطلاعات درست درباره تاثیر مصرف قهوه بر دیابت، مفید باشد.

آیا ارتباطی بین مصرف قهوه و پیشگیری از دیابت وجود دارد؟

پیشگیری از دیابت با قهوه

قهوه دارای ویتامین ها، مواد معدنی، کافئین، مواد فعال زیستی و همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. مطالعات نشان می دهند یکی از فواید مصرف قهوه به واسطه وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی آن است. این مطالعات مصرف متوسط قهوه بدون کافئین یعنی 3 تا 4 فنجان در روز را با احتمال کاهش 25 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می دانند. (در مقایسه با مصرف 2 فنجان یا عدم مصرف آن)

در مطالعه ای دیگر که در سال 2013 انجام شد، افرادی که در یک دوره 4 ساله مصرف قهوه خود را بیشتر از 1 فنجان در روز افزایش دادند، نسبت به افرادی که تغییری در میزان مصرف قهوه نداشتند با کاهش 11 درصدی احتمال ابتلا به دیابت روبرو شدند.

در گروه دیگر، افرادی که مصرف قهوه خود را 1 فنجان یا بیشتر کاهش دادند با افزایش 17 درصدی خطر ابتلا به دیابت مواجه شدند.

دکتر شلیپا بوپاتراجو، نویسنده ارشد این مطالعه اظهار می کند: «نتایج این مطالعه علاوه بر تایید تحقیقات قبل مبنی بر ارتباط مصرف قهوه بیشتر و کاهش خطر دیابت نوع 2، شواهدی ارائه می کند که نشان دهنده تاثیر تغییر عادت مصرف قهوه بر ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 در کوتاه مدت است»

دانشمندان یک سال بعد به بررسی 28 مطالعه پرداختند که بیش از یک میلیون نفر در آن ها شرکت کرده بودند. آن ها دریافتند قهوه بدون کافئین می تواند نقش پیشگیری از دیابت را داشته باشد. از ترکیبات موجود در قهوه که در پیشگیری از دیابت نوع 2 موثر است می توان به منیزیم اشاره کرد.

مصرف قهوه در افراد دیابتی

قهوه و دیابت

برخلاف تاثیر احتمالی مصرف قهوه در پیشگیری از دیابت، این نوشیدنی محبوب می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مشکل آفرین باشد. مطالعات نشان می دهند کافئین موجود در قهوه می تواند با ایجاد مقاومت به انسولین، موجب افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.

همچنین تداخل اسید کلروژنیک و دیگر ترکیبات فنلی موجود در قهوه با انتقال دهنده های گلوکز منجر به کاهش حساسیت به انسولین می شود.

هر دو تاثیر مصرف قهوه بر دیابت طی 7 مطالعه پیگیری شد و در 5 مطالعه مشخص شد که کافئین باعث طولانی تر شدن دوره افزایش قند خون می شود.

با این وجود ترکیباتی مثل منیزیم، کروم و پلی فنول ها ممکن است با بهبود حساسیت به انسولین اثرات کافئین را خنثی کنند. برخی کارشناسان به افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می کنند قهوه بدون کافئین مصرف کنند تا از مزایای سلامتی سایر ترکیبات موجود در قهوه از جمله مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی بهره مند شوند، بدون این که حساسیت به انسولین در آن ها کاهش یابد.

البته این مطالعات، انجام تحقیقات بیشتر را برای تائید ارتباط بین کنترل قند خون و مصرف کافئین را پیشنهاد کردند.

بخوانید : فواید و خواص قهوه تلخ چیست؟

مصرف قهوه شیرین شده در افراد دیابتی

مضرات قهوه

با وجود این که مصرف قهوه بدون مواد افزودنی دارای مزایای سلامتی است اما در بسیاری از موارد افراد ترجیح می دهند موادی مانند خامه، شیر، ترکیبات شیرین و … به قهوه اضافه کنند. این نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت نمی تواند سالم باشد. زیرا شکر، شربت، خامه و شیرین کننده های مصنوعی دارای قند و کربوهیدرات هستند و قند خون را بالا می برند.

طی مطالعه ای که به بررسی مصرف شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری و دیابت پرداخت، مشخص شد که این مواد می توانند باعث تغییر میکروبیوم روده و عدم تحمل گلوکز شوند.

افراد مبتلا به دیابت می توانند برای شیرین کردن نوشیدنی قهوه خود از شیرین کننده بدون کالری مانند میوه راهب استفاده کنند. یکی دیگر از راه های شیرین کردن قهوه در افراد دیابتی استفاده از استویا است که از عصاره استویا رباوبیانا تهیه می شود و تاثیری بر سطح قند خون، لیپد و انسولین ندارد. بهترین حالت در مورد استفاده از این نوع شیرین کننده ها این است که به مرور زمان میزان شیرینی قهوه خود را کاهش دهید تا به مرحله حذف آن برسید.

 بهترین قهوه برای دیابت، قهوه بدون کافئین و بدون افزودنی شیرین کننده است. با این حال اگر به دیابت مبتلا هستید، حتما برای مصرف قهوه و به ویژه قهوه ای که دارای مواد افزودنی است با پزشک خود در ارتباط باشید تا بهترین راهنمایی را مطابق سطح سلامت خود دریافت نمایید.

بخوانید : با 10 نوع قهوه آشنا شوید

نکات سفارش قهوه در کافه برای افراد دیابتی

قهوه و دیابت

نکاتی که افراد مبتلا به دیابت برای سفارش قهوه باید مد نظر قرار دهند به شرح زیر است:

  1. مراقب شیرین کننده های مورد استفاده در قهوه سفارشی خود باشید، زیرا اکثر آن ها تاثیر منفی بر سطح قند خون شما دارند. بستنی، سیروپ و حتی شیرین کننده های مصنوعی از این دسته هستند.
  2. مراقب محصولات غیر لبنی مثل شیر سویا و شیر جوی شیرین شده که برای طعم دار کردن قهوه مورد استفاده قرار می گیرد، باشید.
  3. نمک یکی از افزودنی های غیر رایج در قهوه است که می تواند در افراد دیابتی که مشکل فشار خون نیز دارند، مشکل ساز باشد.

در حالت کلی می توانید از باریستا در مورد ترکیبات افزوده شده سوال بپرسید تا از مصرف قهوه ای که با ترکیبات مضر برای افراد دیابتی تهیه شده است، خودداری کنید.

مخلص کلام; آیا قهوه برای افراد دیابتی ضرر دارد؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان است. اگر چه این نوشیدنی با توجه به مطالعات انجام شده ممکن است در پیشگیری از دیابت موثر باشد اما در افراد مبتلا به دیابت بین قهوه و دیابت ارتباط کمی پیچیده است.
برخی مواد موجود در قهوه مانند منیزیم می تواند برای کنترل دیابت مفید باشد و در مقابل برخی ترکیبات موجود در آن مانند کافئین می تواند تاثیر منفی بر حساسیت به انسولین داشته باشد و سطح قند خون را در افراد دیابتی افزایش دهد. پیشنهاد دانشمندان در افراد دیابتی انتخاب قهوه بدون کافئین است.
با این حال بهترین راه برای گنجاندن قهوه در رژیم غذایی افراد دیابتی مشورت با پزشک معالج یا متخصص تغذیه است.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید