صفحه اصلی > آشپزی : با 10 نوع قهوه آشنا شوید

با 10 نوع قهوه آشنا شوید

فهرست مطالب

درخت قهوه دارای برگ های همیشه سبز است. قهوه نوشیدنی مرسومی بوده که از دانه های پودر شده و بو داده قهوه تهیه می شود. رویشگاه اصلی گیاه قهوه در حقیقت نواحی نیمه گرمسیری آفریقا و جزایر جنوب و شرق آسیا می باشد.

در حال حاضر اغلب مردم ترجیح می دهند که به جای نوشیدن چای، قهوه میل کنند. لذا خرید قهوه و مصرف آن امروزه بسیار رایج شده است. قهوه دارای انواع مختلفی همچون قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو، کاپوچینو، قهوه فوری، شیر قهوه و غیره می باشد. ما در این مقاله به بررسی انواع قهوه خواهیم پرداخت. شما نیز برای شناخت انواع قهوه، این مقاله جذاب حاضر را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

قهوه ترک

یکی از انواع قهوه ها، قهوه ترک می باشد. این نوشیدنی خوشمزه به شکل کاملاً ریز آسیاب شده است. دم کردن قهوه ترک در قهوه جوش و بر روی حرارت اجاق گاز صورت می گیرد. هنگام دم کشیدن این نوع قهوه، کف بر سطح قهوه جوش تولید می‌شود که در انتها روی فنجان قهوه سرو خواهد شد.

برای تهیه قهوه ترک به قهوه جوش یا جازوه نیاز است. برای این منظور آب و مقداری پودر قهوه را بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار می دهند تا به جوش آید. سپس کف بر روی آن ایجاد می شود.

قهوه اسپرسو

قهوه فرانسه

از دیگر انواع قهوه ها، قهوه فرانسه می باشد. دانه های قهوه فرانسه زبرتر و بزرگتر هستند. برای تهیه قهوه فرانسه از دستگاه های قهوه ساز یا قهوه فرانسه ساز استفاده می شود.

دستگاه های قهوه ساز فیلتر های کاغذی داشته اما دستگاه‌های قهوه ساز فرانسه فیلترهای توری دارند.

در هر صورت هنگام تهیه قهوه فرانسه آب جوش از روی پودر قهوه می‌گذرد و عصاره آن را به خود جذب می کند. در پایان به مخزنی وارد می شود. دم کردن قهوه فرانسه کاری بسیار آسان است.

بخوانید : فواید و خواص قهوه تلخ چیست؟

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو یکی دیگر از انواع قهوه ها محسوب می شود. دانه های قهوه اسپرسو دارای نرمی بیشتر و سایز کوچکتر نسبت به دانه های قهوه ترک می باشند. تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه های ویژه ای صورت می گیرد.

دستگاه های تولید قهوه اسپرسو موجب عبور آب جوش با شدت فراوان از دانه‌های قهوه می شود و به این ترتیب آب جوش عصاره قهوه را به خود می کشد. در صورتی که دستگاه قهوه ساز مرغوب و با کیفیت باشد، کفی بدون وجود تفاله قهوه بر روی آن ایجاد می‌شود.

بخوانید : چه مقدار قهوه بنوشیم تا سلامت ما به خطر نیفتد؟

قهوه روبوستا و طرز تهیه

قهوه روبوستا از جمله دیگر انواع قهوه ها به شمار می آید. نزدیک به ۴۰ درصد از مصرف کنندگان قهوه، قهوه روبوستا را ترجیح می دهند. گیاهی که از آن قهوه روبوستا تهیه می شود، نسبت به شرایط سخت مقاومت بسیار خوبی دارد و برای دوام آن تنها آب کفایت می کند. این گیاه کافئین فراوانی داشته و به همین جهت به آفت آلوده نمی شود.

قهوه روبوستا اغلب برای تولید قهوه اسپرسو و قهوه فوری مورد استفاده قرار می گیرد. این قهوه طعمی گس تر در قیاس با دیگر دانه های قهوه دارد. به همین جهت با دانه های دیگر ترکیب و مصرف می شود.

بخوانید : تفاوت شکر سفید با شکر قهوه ای چیست؟

قهوه فوری

یکی دیگر از انواع قهوه ها، قهوه فوری می باشد. همانطور که از نام این قهوه مشخص است، راهکاری ساده برای تولید این قهوه وجود دارد. یک بسته قهوه فوری برای تهیه این قهوه کفایت می کند. دستور تهیه آن نیز بر روی بسته آن درج شده است.

قهوه فوری در ایران با اسم نسکافه شناخته شده است. این در حالی است که نسکافه نام یک برند است و برند های فراوانی نسبت به تولید قهوه اقدام کرده اند. در تهیه این قهوه اغلب شیر و شکر نیز استفاده می شود. برای مصرف یک بسته قهوه فوری را در لیوان می ریزند و بر روی آن آب جوش اضافه می کنند.

دانه قهوه

قهوه عربیکا

از دیگر انواع قهوه ها، قهوه عربیکا می باشد که دارای مزه‌ای ملایم است. این گیاه برای داشتن رشد خوب می بایست در ارتفاع کشت شود. لذا دارای قیمتی بالاتر نسبت به قهوه روبوستا می باشد.

دانه های این قهوه مشابه s است و در قیاس با قهوه روبوستا دارای 1.5 درصد کافئین کمتر می باشد. به همین خاطر مزه‌ای ملایم‌تر دارد. دانه های این قهوه مرغوبترین نوع دانه های قهوه به شمار می آیند.

 قهوه های دمی

قهوه های دمی از جمله دیگر انواع قهوه ها به حساب می آیند. امروزه به علت پیشرفت صنعت، روش های متفاوت و متعددی برای دم کردن قهوه ایجاد شده است. از جمله روش های پرطرفدار دم کردن قهوه، دم آوری آن به صورت قطره ای و فیلتری است.

این شیوه با کمک قهوه سازهای ویژه ای همانند سایفون، کمکس و v60 صورت می گیرد. در این شیوه دانه های قهوه به صورت بزرگتر و هم اندازه با دانه های قهوه فرانسه آسیاب می شوند. نتیجه دم آوری این قهوه، تولید قهوه ای صاف، بدون ته نشینی مواد و کف می باشد.

کاپوچینو

از دیگر انواع قهوه ها، کاپوچینو می باشد. این نوشیدنی دارای سه لایه اسپرسو، شیر بخار داده شده و شیر کف دار و پف دار می ‌باشد.

کاپوچینو

 موکاچینو

یکی دیگر از انواع قهوه ها موکاچینو می باشد. موکاچینو با نام دیگر موکا نیز شهرت دارد. این قهوه همچون کافه لاته می باشد اما یک لایه پودر شکلات یا شربت به آن اضافه می شود. همچنین بر روی آن مقداری خامه می گذارند.

کافه لاته

کافه لاته نیز از جمله دیگر انواع قهوه ها به حساب می آید. این قهوه در حقیقت محبوب ترین انواع قهوه به شمار می آید. این نوشیدنی گرم حاوی قهوه و شیر بخار داده شده است.

مخلص کلام; انواع قهوه، طرز تهیه و مزه هر کدام

قهوه نوشیدنی گرم محبوبی است که دارای خواص و فواید سلامتی بی نظیری است. از جمله خواص مصرف قهوه می توان به برطرف کردن افسردگی، رفع سردرد، پیشگیری از ایجاد پوسیدگی دندان، کاهش ریسک ابتلا به دیابت و غیره اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که نزدیک به ۹۰ درصد مردم دنیا هر دو نوشیدنی قهوه و چای را مصرف می‌کند. اما تقریباً ۳۰ درصد از مردم جهان قهوه را جایگزین هر نوشیدنی دیگری کرده‌اند. قهوه دارای انواع و اقسام متفاوتی است که از آن جمله می‌توان به قهوه فرانسه، قهوه ترک، قهوه اسپرسو، قهوه فوری، قهوه عربیکا، قهوه روبوستا، کاپوچینو و غیره اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی انواع قهوه پرداخته ایم.

منابع :

منبع 1  | منبع2  | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید