صفحه اصلی > آشپزی : نان سالم و خوب چه مشخصاتی دارد

نان سالم و خوب چه مشخصاتی دارد

فهرست مطالب

نان قوت غالب ما به حساب می آید و بخش بزرگی از سهم غذایی مردم را به خود اختصاص داده است. به عبارت دقیق تر هر هم وطن به طور متوسط دو الی سه قرص نان به صورت روزانه میل می کند. از این رو نان نقش برجسته ای در سلامت فرد ایفا می کند. ما در این مقاله به بررسی نشانه ها و مشخصات نان سالم پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع کاربردی و مهم، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

 آرد مناسب

یکی از مشخصات نان سالم آن است که آرد مناسب در پخت آن به کار گرفته می شود. در ایران ۴ مدل آرد وجود دارد. آرد 7 و ارد 12 و ارد 15و اخیراً ۱۸ درصدی از انواع آرد هایی هستند که در میان بازار توزیع می شود.

آرد ۷ درصد آردی کامل و دارای سبوس می باشد. در حالی که آرد ۱۲ درصد نسبت به آرد 7 درصد سفیدتر بوده و برای طبخ نان های تافتون ماشینی و تنوری مورد استفاده قرار می گیرد. آرد ۱۸ و ۱۵ درصد نیز برای تهیه نان های فانتزی و بربری به کار برده می شود. ا

لبته آرد های ۲۰ درصد به بالا نیز وجود دارد که برای پخت انواع کیک، کلوچه و شیرینی کاربرد دارد. آرد ۷ درصد در این میان به جهت علمی آردی کامل بوده و هر چقدر درصد آرد بیشتر می شود به همان اندازه آرد به جهت داشتن آهن، کلسیم، فسفر، روی و غیره فقیرتر خواهد شد.

متاسفانه در حال حاضر 99% نانوایی های تهران و ۹۰% نانوایی های شهرهای بزرگ و شهرستانها از آرد ۱۵ درصد برای پخت انواع نان استفاده می‌کنند.

بخوانید : چگونگی تشخیص آرد خوب و روش نگهداری از آن

آرد

عدم داشتن جوش شیرین

از جمله دیگر مشخصات نان سالم این است که جوش شیرین در پخت آن استفاده نشده باشد. لکه های زرد رنگ بر روی نان یا درون آن حاکی از وجود جوش شیرین در نان می باشد. در برخی از نانوایی ها برای پنهان کردن وجود جوش شیرین در نان از زردچوبه  استفاده می کنند.

متاسفانه در برخی دیگر از نانوایی های ایران مشاهده شده است که روغن در پخت نان مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که وجود روغن زمینه ساز ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود. بهتر است به جای استفاده از روغن، مخمر در پخت نان مورد استفاده قرار گیرد و خمیر نیز به اندازه لازم استراحت کند تا نیازی به استفاده از روغن در پخت نان نباشد.

استفاده از جوش شیرین موجب وارد کردن آسیب های فراوان بر سلامت فرد خواهد شد. PH جوش شیرین 10 می باشد. این در حالی است که PH معده ما 2.2 تا 2.3 می باشد. به همین جهت استفاده مکرر از جوش‌شیرین در پخت نان موجب افزایش ترشح اسید معده شده و این موضوع نیز ناراحتی های سوء هاضمه را به دنبال خواهد داشت.

اما برخی نانوایی ها به علت سودجویی، جوش‌شیرین در پخت نان استفاده می کنند و با این کار حجم نان را با همان منابع افزایش می‌دهند.

بخوانید : حقایقی در مورد چربی ها و سلامت قلب

نبود جوش شیرین از مشخصات نان سالم

مشاهده تاول های کوچک

از مشخصات نان سالم، داشتن تاول های کوچک و زیبا بر روی سطح آن می باشد. البته همیشه وجود تاول موید خوب بودن نان و بالا بودن کیفیت آن نیست. بلکه می تواند نشانه یک تخمیر خوب یا نبود تخمیر باشد.

از دیگر مشخصات یک نان خوب آن است که پوک و برش پذیر است. همچنین نان با کیفیت باید لقمه پذیری خوبی نیز داشته باشد و رنگ آن نیز زرد مایل به طلایی باشد. از دیگر ویژگی‌های نان با کیفیت نبود رنگ سفید بر روی آن می باشد.

وجود سبوس از مشخصات نان سالم

از دیگر مشخصات نان سالم داشتن سبوس می باشد. نان های سبوس دار موجب کاهش وزن شده و تعادل را در قند خون حفظ می کنند. از سوی دیگر استفاده از این نان ها مانع از چاقی و اضافه وزن می شود.

نان های سبوس دار که دارای فیبر و گلوسیدهای پیچیده هستند، فرایند طولانی مدتی را ایجاد می کنند و از این طریق مانع از ریزه‌خواری های میان وعده های غذایی می شوند. نان های دارای گلوسیدهای پیچیده حاوی پروتئین و فیبر می باشند.

گلوسیدهای پیچیده تامین کننده انرژی مورد نیاز بدن، کنترل کننده عملکرد و فعالیت مغز و سیستم عصبی مرکزی می باشند. این گلوسیدها نسبت به گلوسیدهای ساده دیر جذب هستند و به همین جهت مصرف آن ها موجب افزایش سریع قند خون نمی شود.

بخوانید : انواع نان را به همراه کالری آنها بشناسید

وجود سبوس در تشخیص نان خوب

دیگر مشخصات

از دیگر مشخصات نان خوب این است که پختی کامل داشته و برشته است. بدیهی است که مصرف نان های سوخته برای سلامتی مناسب نخواهد بود. بلکه نان هایی که در مواجهه مستقیم با شعله آتش نیستند، مناسب مصرف می باشند

. از جمله این نان ها می‌توان به نان های حجیم و نیمه حجیم، سنگک و غیره اشاره کرد. حرارت ملایم و یکنواخت برای پختن نان ها مناسب می باشد. به همین جهت تنورهای صنعتی که زمان پخت کوتاهتر از ۳ ثانیه دارند، جهت تهیه نان نامناسب هستند  نان با کیفیت حالت لاستیکی پیدا نمی کند و به آسانی جویده و هضم می شود.

مزه نان با کیفیت مطبوع و رایحه آن دلپسند است. بافت نان مرغوب پوک و غیر متراکم است. همچنین برش پذیری بالایی نیز دارد.

 نان های با کیفیت و مرغوب عمر ماندگاری بالاتری نیز خواهند داشت.

مصرف نان‌های سفید همچون نان لواش و نان باگت موجب وارد کردن آسیب به سلامتی انسان خواهد شد. مصرف چنین‌های موجب کم خونی، یبوست و بروز سرطان می شود.

مصرف نان های خشک و سوخاری برای لاغری و کاهش وزن مفید نمی باشد.

مخلص کلام; مشخصات نان سالم

نان نقش برجسته ای در سبد غذایی هر خانوار ایرانی ایفا می کند. نان سنگک، بربری و تافتون از انواع نان های موجود در بازار هستند. آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که هر کس نسبت به مشخصات نان خوب اطلاع داشته باشد.
ما در این میان به بررسی مشخصات نان خوب پرداخته‌ایم. از جمله این مشخصات می‌توان به نبود جوش شیرین در نان، وجود سبوس درنان و غیره اشاره کرد. برای اطلاع از چند و چون این مشخصات، مقاله جذاب حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید