صفحه اصلی > آشپزی : چه گلابی گلاب خالص است + نحوه تشخیص گلاب اصل

چه گلابی گلاب خالص است + نحوه تشخیص گلاب اصل

فهرست مطالب

گل محمدی در حقیقت یک نوع گل رز می باشد که دارای ساقه های استوانه ای، خاردار و بدون هیچگونه شیار است. از این گل خوش عطر و بو برای تولید گلاب، تولید شهد، اسانس و عطر استفاده می‌شود. هر قدر گل محمدی کیفیت بیشتری داشته باشد، به همان اندازه اسانس خوشبوتر و با کیفیت تری نیز خواهد داد. کیفیت گل محمدی تحت تاثیر فاکتورهایی همچون آب و هوا، خاک و چگونگی مراقبت از گل ها می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به شما چگونگی تشخیص گلاب اصلی و خالص را از گلاب تقلبی آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

 خرید از فروشگاههای معتبر

نخستین راه برای تشخیص گلاب اصلی این است که آن را از مکان‌های معتبر خریداری کرد. چرا که این محلول خوش عطر و بو از دیرباز تاکنون شناخته شده بوده اما حتی کاشانی ها نیز که مهد گلاب هستند، از اصل و با کیفیت بودن گلاب هایی که در کاشان عرضه می‌شود نیز مطلع نیستند.

به همین جهت بهتر است گلاب و عرقیجات طبیعی از مکان های معروف و معتبر خریداری شود. همچنین برای تهیه گلاب با کیفیت بهتر است به برند آن توجه شود و گلاب با برندهای معتبر خریداری شود..می توان برای این منظور به نمایندگی های معتبر جهت تهیه گلاب مراجعه شود.

بخوانید : چگونگی تشخیص آرد خوب و روش نگهداری از آن

عطر و بو در تشخیص گلاب اصل

از دیگر راه های تشخیص گلاب اصلی، توجه به عطر و رایحه آن می باشد. حتما شما نیز تاکنون گل‌محمدی را از نزدیک دیده اید و عطر و بوی آن را به خوبی در خاطر سپرده اید. گلاب ارگانیک و طبیعی دارای رایحه ای همچون گل محمدی است و این رایحه اندکی ملایم می باشد. در صورتی که گلابی که تهیه شده است، دارای رایحه ای تند باشد، در کیفیت آن شبهه ایجاد می شود.

چرا که امکان دارد از عطر زیاد و تند برای رایحه بخشیدن به آن استفاده شده باشد. این عطر و بوی تند به علت استفاده از اسانس های تقلبی می باشد. علاوه بر این می توان برای تعیین نوع گلاب مقداری از آن را درون ظرف ریخته و بوی آن را استشمام کرد. چنانچه گلاب مرغوب باشد، حتی بوی حجم کمی از آن در فضای اطراف خواهد پیچید.

از طرف دیگر گلاب اصل نباید بویی مشابه بوی ترشیدگی بدهد. در غیر این صورت در پروسه تولید یا ذخیره گلاب موارد بهداشتی لحاظ نشده است. یا اینکه این بوی ترشیدگی گلاب بدان معناست که گل محمدی پس از برداشت بلافاصله برای گلاب گیری مورد استفاده قرار نگرفته است و به همین جهت آغشته به بوی ترشیدگی شده است.

به منظور پیشگیری از خراب شدن گلاب، می بایست از دهان زدن به بطری گلاب اجتناب کرد و ظرف حاوی گلاب را در مکانی خنک نگه داشت.

بعضی از شرکت های سودجو مواد طبیعی همچون اسانس گل شمعدانی عطری، ژرانیوم، اسانس مصنوعی Rose پاکستانی یا ترکیبات فنیل اتانل مصنوعی را با گلاب طبیعی مخلوط می کنند و به این ترتیب گلابی تقلبی و فاقد خلوص را برای جبران عطر و بو راهی بازار می کنند.

بخوانید : راه هایی برای تشخیص روغن زیتون اصل

رنگ گلاب در تشخیص گلاب اصل

رنگ در تشخیص گلاب

توجه به رنگ و رخ گلاب، از دیگر راهکارهای تشخیص گلاب اصل محسوب می شود. گلاب مرغوب و طبیعی شفاف است و فاقد هرگونه رنگ و لعابی می باشد. از طرف دیگر گلاب با کیفیت فاقد هرگونه رسوب و ناخالصی می باشد.

چنانچه ذرات معلقی بر روی گلاب مشاهده شد، کیفیت آن گلاب به اندازه کافی نمی باشد. چرا که گلاب اصل بر اثر فرایند تقطیر گل محمدی استخراج می شود و خروجی آن بدون ذرات معلق خواهد بود.

مزه گلاب

 طعم و مزه گلاب 

توجه به طعم و مزه گلاب از دیگر راهکارهای تشخیص گلاب اصلی به شمار می آید. بهتر است پیش از خرید گلاب مقداری از آن را مزه مزه کرد. گلاب باکیفیت مقداری تلخ و گس می باشد. اما این گس بودن بودن آن آزاردهنده نیست و به سرعت ناپدید خواهد شد. میزان تلخی گلاب به مقدار گل محمدی به کار رفته در آن بستگی دارد. هر چقدر گل محمدی بیشتری در ترکیب گلاب به کار گرفته شده باشد، طعم آن گس تر خواهد بود.

به عنوان مثال گلاب دو آتیشه دارای طعمی گس تر است، اما به هیچ وجه نباید سرزبان را بسوزاند. چرا که در این صورت حاوی اسانس تقلبی است. از سوی دیگر پس از گذشت زمان می توان به راحتی به کیفیت گلاب پی برد. چرا که گلاب باکیفیت عمر و دوام بالایی دارد و پس از سپری شدن یک سال نیز هنوز رایحه و عطر آن به خوبی استشمام می‌شود.

این در حالی است که گلاب های ناخالص و تقلبی پس از گذشت مدت زمانی فاقد رایحه می شوند. گلاب در صورت مرغوب بودن برای دوران بارداری، کاهش استرس و افسردگی، بهبود خلق و خو در بانوان باردار، درمان سر درد و میگرن بارداری، داشتن پوستی متعادل، درمان جوش ها و آکنه های صورت و بدن، هضم غذا، برطرف کردن درد معده، رفع یبوست و بواسیر، کاهش سوختگی پای نوزاد درمان نفخ معده، درمان کردن زخم معده، کاهش فشار خون بالا، تقویت قلب، جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و غیره مفید می باشد.

مخلص کلام; چگونه گلاب اصل را تشخیص دهیم؟

گلاب محلولی خوش عطر و بو است که در صنعت آرایشی، دارویی، عطر و ادکلن سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. تشخیص نوع اصلی از تقلبی آن با توجه به فاکتورهای متعددی همچون عطر و بوی آن، رنگ و روغن گلاب، مکان تهیه آن، نوع خاک منطقه، آب و هوا و غیره امکان پذیر است.
ما در این مقاله به شما آموزش داده ایم که چه راهکارهایی برای تشخیص گلاب اصل وجود دارد. گلاب در صورت باکیفیت بودن برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی ها همچون نفخ و درد معده، التهاب و سوختگی پای نوزاد، برطرف کردن استرس و اضطراب و غیره مفید می باشد. برای دانستن نحوه تشخیص گلاب اصل، این مقاله جذاب و خواندنی را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع 4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید