صفحه اصلی > سبک زندگی : چگونه روغن زیتون می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد؟

چگونه روغن زیتون می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد؟

فهرست مطالب

چکیده :

اکثر مردم به طور منظم از روغن های آشپزی استفاده می کنند، زیرا می توانید از آنها برای تهیه انواع غذاها از جمله گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، سس ها و غذاهای غلات استفاده کنید. مردم اغلب بر نحوه انتخاب روغن سالم تمرکز می کنند. با این حال، سالم بودن روغن زمانی که از قفسه مواد غذایی خارج می شود، تنها بخشی از داستان است.
همچنین مهم است که در نظر بگیرید که آیا روغن پس از گرم کردن آن در طول پخت و پز هنوز سالم است یا خیر؟ این به این دلیل است که روغن های موجود دارای طیف وسیعی از نقاط دود هستند، یا دماهایی که در آنها دیگر پایدار نیستند.
بنابراین برای استفاده در دمای بالاتر از نقطه دود آنها نباید از آنها استفاده کنید. این مقاله روغن زیتون را مورد بحث قرار می‌دهد که باعث جلوگیری از بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات قلبی-عروقی می شود که در ادامه می خوانید.

چربی های غیراشباع روغن زیتون، به سطح «کلسترول خوب» HDL کمک کند

چربی های غیراشباع روغن زیتون

بسیاری از ما عاشق همه چیز ایتالیایی ها هستیم، از فراری گرفته تا صنعت و حتی روغن زیتون آن. در این بین نقش رسانه ها نیز و تشویق آنها مبنی بر اینکه ما را تشویق کرده و ادعا می‌کنند که روغن زیتون تغذیه‌ای برتر است و روغن زیتون یک چربی «خوب» است بی تاثیر نیست. ولی همه روغن‌ها چربی هستند و دارای ترکیبی از چربی‌های اشباع، چربی‌های غیراشباع چندگانه و چربی‌های تک غیراشباع هستند. بنابراین، در حالی که یک قاشق غذاخوری از هر روغنی حدود 120 کالری دارد، کیفیت این کالری ها برابر نیست.

 برای مثال، برخی از انواع چربی ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مزایای محافظتی داشته باشند. چربی های اشباع شده را می توان در روغن نارگیل کره و روغن های هیدروژنه یافت کرد.

 این چربی می تواند سطح کلسترول LDL شما را در جریان خون افزایش دهد. چربی های غیراشباع که روغن زیتون دارد، می تواند به سطح «کلسترول خوب» HDL کمک کند. روغن زیتون منبع عالی اسیدهای چرب تک غیراشباع است و نشان داده است که به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند.

 روغن زیتون همچنین به دادن آنتی اکسیدان هایی کمک می کند که می توانند از گلبول های قرمز خون در برابر آسیب محافظت کنند؛ در غیر این صورت این آسیب می تواند منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته شود.

نقطه دود روغن زیتون تقریباً 350 درجه فارنهایت  است

 نقطه دود روغن زیتون

نقطه دود روغن زیتون تقریباً 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتیگراد) است، که دمای معمولی پخت و پز برای بسیاری از دستور العمل ها، به ویژه برای غذاهای پخته شده است. روغن زیتون از دیرباز استاندارد طلایی برای روغن های پخت و پز در آشپزخانه ها در سراسر جهان بوده است.

این بیشتر به این دلیل است که همه کاره است. طعم ملایمی فلفلی یا علف‌دار دارد و می‌توانید از آن برای پخت، تفت دادن یا سس‌های سرد استفاده کنید. روغن زیتون سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.

 اسید چرب اولیه در روغن زیتون یک چربی تک غیراشباع به نام اسید اولئیک است که مطالعات نشان داده است ممکن است خواص ضد سرطانی و ضد التهابی داشته باشد. علاوه بر این، روغن زیتون حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام اولئوکانتال و اولئوروپئین است.

 اینها ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند، از جمله کمک به جلوگیری از اکسید شدن کلسترول LDL (بد). تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون حاوی ترکیبات مفید برای قلب است و ممکن است به پیشگیری از بیماری هایی مانند چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کند.

آیا سرخ کردن با روغن زیتون بی خطر است؟

سرخ کردن با روغن زیتون

کارهایی که با روغن زیتون می توانید در تهیه غذا انجام دهید محدود است. روغن زیتون بهترین گزینه برای سرخ کردن غذا نیست زیرا نقطه دود کمتری دارد. حرارت دادن روغن به اندازه کافی برای سرخ کردن باعث گرم شدن بیش از حد و خطر دود زیاد می شود.

روغن زیتون فرابکر را نمی توان در دمای بالا مانند روغن کانولا حرارت داد، بنابراین برای سس سالاد، ریختن روی سبزیجات برشته و سایر روش های پخت با حرارت کمتر توصیه می شود. همچنین سرخ کردن غذاها در روغن زیتون به معنای سالم‌تر بودن آن نسبت به سایر گزینه‌ها نیست. محدود کردن غذاهای سرخ شده به جای سالاد و سبزیجات برشته همیشه یک راه مطمئن است.

دستور العمل های سالم

روغن زیتون را می توان برای آغشته کردن به دستور پخت نان، بروشتا، برشته کردن سبزیجات مانند گوجه فرنگی و مارچوبه و انواع گزینه های خوشمزه دیگر استفاده کرد.

یک راه برای داشتن یک تغذیه دوستدار قلب، ترکیب عناصر رژیم غذایی مدیترانه ای است. این تغذیه شامل ماهی است که به دریافت اسیدهای چرب امگا 3 ، میوه ها و سبزیجات کمک می کند. غذاهای پاستا نیز می توانند با مقداری روغن زیتون مفید باشند.

نتیجه گیری :

همانطور که به سلامت قلب خود فکر می کنید، در میان نکات، توصیه ها و هشدارهایی که مشاهده می کنید، به تغذیه ای که استفاده می کنید و نحوه تهیه آن نیز توجه داشته باشید. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف زیاد روغن زیتون نیز زیاد خوب نیست؛ چراکه روغن زیتون، مانند همه روغن ها و چربی ها، منبع متمرکز کالری است.
روغن زیتون با بیش از 4000 کالری در هر پوند، کالری بسیار بیشتری نسبت به شکر تصفیه شده خالص دارد که دارای 1725 کالری در هر پوند است. به دلیل چگالی کالری بسیار بالا، افزودن روغن زیتون به هر غذا یا وعده غذایی، تراکم کالری آن را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. بنابراین، مصرف زیاد روغن زیتون (یا هر چربی دیگر) به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود که ما را مستقیماً به سمت سلامت ضعیف قلب سوق می دهد.

منابع :

منبع1 | منبع2

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید