صفحه اصلی > سبک زندگی : چگونه شاد بودن شما را سالم تر می کند؟

چگونه شاد بودن شما را سالم تر می کند؟

فهرست مطالب

چکیده :

شادی یک اصطلاح گسترده است که تجربه احساسات مثبت، مانند شادی و رضایت را توصیف می کند. تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که شاد بودن نه تنها باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، بلکه در واقع مزایای بالقوه‌ای برای سلامتی به همراه دارد. این مقاله راه هایی را بررسی می کند که شاد بودن ممکن است شما را سالم تر کند که در ادامه می خوانید.

شاد بودن سبک زندگی سالم را ترویج می کند

شادی و سبک زندگی سالم

شاد بودن باعث ترویج طیف وسیعی از عادات سبک زندگی می شود که برای سلامت کلی مهم هستند. افراد شاد تمایل دارند از رژیم های غذایی سالم تری  مثل مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنند.

 مطالعه ای روی بیش از 7000 بزرگسال نشان داد که احتمال مصرف میوه ها و سبزیجات تازه در افرادی که از سلامتی مثبت برخوردار بودند 47 درصد بیشتر از همتایان کمتر مثبت خود بوده است. رژیم های غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات به طور مداوم با طیف وسیعی از مزایای سلامتی، از جمله خطرات کمتر دیابت، سکته مغزی و بیماری های قلبی مرتبط است.

در مطالعه مشابهی که روی 7000 بزرگسال انجام شد، محققان دریافتند که افراد دارای رفاه مثبت 33 درصد بیشتر احتمال دارد که از نظر بدنی فعال باشند که این امر با 10 ساعت یا بیشتر فعالیت بدنی در هفته همراه است. فعالیت بدنی منظم به ساخت استخوان‌های قوی، افزایش سطح انرژی، کاهش چربی بدن و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

شاد بودن سیستم ایمنی را تقویت می کند

شادی و سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی سالم برای سلامت کلی مهم است. تحقیقات نشان داده است که شادتر بودن ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. این امر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت قفسه سینه کمک کند.

 یک مطالعه بر روی بیش از 300 فرد سالم، خطر ابتلا به سرماخوردگی را پس از تزریق یک ویروس سرماخوردگی به افراد از طریق قطره های بینی بررسی کرد. افرادی که کمتر خوشحال هستند تقریباً سه برابر بیشتر از همتایان شادتر خود به سرماخوردگی مبتلا می شوند.

در مطالعه دیگری، محققان به 81 دانشجو واکسن علیه هپاتیت B، ویروسی که به کبد حمله می کند، دادند. دانش آموزان شادتر تقریباً دو برابر بیشتر احتمال داشت که پاسخ آنتی بادی بالایی داشته باشند که نشانه ای از یک سیستم ایمنی قوی است.

اثرات شادی بر سیستم ایمنی به طور کامل درک نشده است ولی ممکن است به دلیل تأثیر شادی بر فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) باشد که سیستم ایمنی بدن، هورمون ها، هضم و سطوح استرس شما را تنظیم می کند.

علاوه بر این، افراد شاد به احتمال زیاد در رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند، شرکت می کنند. اینها شامل عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم هستند.

شادی به مبارزه با استرس کمک می کند

شادی و مبارزه با استرس

شاد بودن ممکن است به کاهش سطح استرس کمک کند. به طور معمول، استرس بیش از حد باعث افزایش سطح کورتیزول می شود.

 هورمونی که در بسیاری از اثرات مضر استرس، از جمله اختلال خواب، افزایش وزن، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نقش دارد. تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که سطوح کورتیزول زمانی که افراد شادتر هستند، کمتر می‌شود.

در واقع، یک مطالعه روی بیش از 200 بزرگسال به شرکت‌کنندگان یک سری وظایف استرس‌زا مبتنی بر آزمایشگاه داد و نشان داد که سطح کورتیزول در شادترین افراد 32 درصد کمتر از شرکت‌کنندگان ناراضی است.

به نظر می رسد که این اثرات در طول زمان باقی می مانند. وقتی سه سال بعد محققان همان گروه از بزرگسالان را پیگیری کردند، بین شادترین و کم‌شادترین افراد، 20 درصد تفاوت در سطح کورتیزول وجود داشت.

شادی ممکن است از قلب شما محافظت کند

شادی و محافظت از قلب

شادی ممکن است با کاهش فشار خون که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است از قلب محافظت کند. شادی همچنین ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد که بزرگترین علت مرگ در سراسر جهان است.

 تعدادی از مطالعات نشان داده اند که شاد بودن با 13 تا 26 درصد کمترِ خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. طبق مطالعات حتی پس از در نظر گرفتن عوامل خطر مانند سن، سطح کلسترول و فشار خون، شادی با خطر 22 درصدی کمتر در طول دوره مطالعه 10 ساله مرتبط بود.

به نظر می رسد که شادی ممکن است به محافظت از افرادی که قبلاً بیماری قلبی دارند نیز کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که برخی از این اثرات ممکن است به دلیل افزایش رفتارهای سالم برای قلب مانند فعالیت بدنی، اجتناب از سیگار کشیدن و عادات غذایی سالم باشد.

شاد بودن ممکن است امید به زندگی شما را طولانی تر کند

شادی و طول عمر

یک مطالعه طولانی مدت که در سال 2015 منتشر شد، تأثیر شادی را بر میزان بقا در 32000 نفر بررسی کرد. خطر مرگ در دوره مطالعه 30 ساله در افراد ناراضی 14 درصد بیشتر از همتایان شادتر آنها بود.

در یک مرور بزرگ از 70 مطالعه به بررسی ارتباط بین شاد بودن و طول عمر در افراد سالم و افرادی که دارای یک وضعیت سلامتی قبلی مانند بیماری قلبی یا کلیوی هستند؛ مشخص شد که شادی تأثیر مطلوبی بر بقا دارد و خطر مرگ را تا 18 درصد در افراد سالم و تا 2 درصد در افرادی که دارای بیماری قبلی هستند کاهش می دهد.

 اینکه چگونه شادی ممکن است منجر به امید به زندگی بیشتر شود هنوز به خوبی درک نشده است ولی ممکن است تا حدی با افزایش رفتارهای مفیدی که بقا را طولانی‌تر می‌کنند، توضیح داده شود، مانند سیگار نکشیدن، درگیر شدن در فعالیت بدنی، پیروی از دارو، و عادات و شیوه‌های خواب خوب.

نتیجه گیری :

برای شروع، شاد بودن باعث ترویج یک سبک زندگی سالم می شود. همچنین ممکن است به مبارزه با استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از قلب و کاهش درد کمک کند. علاوه بر این، حتی ممکن است امید به زندگی شما را افزایش دهد.
در حالی که برای درک چگونگی عملکرد این تأثیرات به تحقیقات بیشتری نیاز است، دلیلی وجود ندارد که نتوانید اکنون شادی خود را در اولویت قرار دهید. بنابراین تمرکز بر چیزهایی که شما را خوشحال می کند نه تنها زندگی شما را بهبود می بخشد، بلکه ممکن است به گسترش آن نیز کمک کند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید