صفحه اصلی > آشپزی : چگونگی تشخیص آرد خوب و روش نگهداری از آن

چگونگی تشخیص آرد خوب و روش نگهداری از آن

فهرست مطالب

یکی از پرکاربردترین مواد غذایی جهان آرد می باشد. این فراورده غذایی به دنبال آسیاب کردن غلات یا مواد غذایی دیگر تهیه می شود و در حقیقت ماده اولیه اصلی در پخت شیرینی، کیک و نان به شمار می آید. آرد دارای انواع و اقسام مختلفی است که از آن جمله می‌توان به آرد گندم، آرد نارگیل، آرد بادام، آرد های فاقد گلوتن و غیره اشاره کرد.

ما در این مقاله سعی داریم به شما در خصوص چگونگی تشخیص آرد خوب و نحوه نگهداری از آن مطالبی را آموزش دهیم. شما نیز برای دانستن این مطالب کاربردی و مهم، ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی کنید.

 عطر و بوی آرد

یکی از راه های تشخیص آرد خوب، توجه به عطر و بوی آرد می باشد. برای این منظور بعد از باز کردن آرد، به عطر و بوی آن توجه می کنند، آرد تازه و مطبوع می بایست بوی تازه و مطبوع نیز بدهد.

چنانچه عطر و بوی دیگری از آرد استشمام شد،  باید بررسی شود تا علت این بوی خارجی مشخص شود. چنانچه این بو به علت کپک و فساد گندم یا کهنگی آرد باشد، نان تولید شده با این آرد نیز تیره و بدبو خواهد بود.

عوامل متعددی باعث ایجاد بوهای متفاوت در آرد خواهد شد. از جمله این عوامل می توان به وجود بیماری در دانه گندم، سمپاشی گندم، وجود قارچ ها و حشرات در آرد و غیره اشاره کرد.

آرد مرغوب فاقد هرگونه مواد خارجی و آفات زنده یا مرده می باشد و رنگ طبیعی ویژه خود را حفظ می‌کند. در حقیقت آرد تازه و مرغوب، دارای بویی خنثی می باشد. این در حالی است که آرد ترشیده شده، عطری بسیار نامطبوع، زننده و ترش می دهد.

عطر آرد

میزان رطوبت آرد

 توجه به میزان رطوبت موجود در آرد، از دیگر راه های تشخیص آرد خوب محسوب می شود. چرا که انبار کردن آردهایی که دارای رطوبت بیش از اندازه هستند، موجب بروز ترشیدگی و سپس کلوخه شدن آن خواهد شد.

میزان رطوبت آرد با آزمایشی ساده قابل اندازه گیری می باشد. برای این منظور، مقداری آرد را در دست ریخته و فشار می دهند. سپس دست خود را به آرامی باز می کنند.

در صورت خشک بودن آرد، پودر آن از یکدیگر جدا خواهد شد و چنانچه رطوبت آرد به اندازه باشد، ذرات آرد به شکل چند تکه به یکدیگر چسبیده خواهند بود. اما در صورتی که میزان رطوبت آرد بیش از حد مجاز یا بیش از ۱۴ درصد باشد، ذرات آن به شکل یک تکه به یکدیگر خواهند چسبید. همچنین آردهای بیش از حد مرطوب، تیره تر خواهند بود.

نگهداری آرد

نگهداری از آردهای تصفیه شده

آرد تصفیه شده از آندوسپرم به دست می آید. برای تهیه چنین آردی، سبوس و جوانه را از گندم جدا خواهند کرد. در این پروسه آردی نرم، ریز بافت و با رنگی روشن یا سفید تهیه می شود.

آرد تصفیه شده، آرد های همه کاره هستند که به عنوان آرد سفید، آرد نان و آرد کیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آردهای تصفیه شده، روغن زیادی ندارند، به همین جهت عمر ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر غلات دارند. چرا که وجود روغن در آرد، موجب اکسید شدن و فساد زودرس آرد خواهد شد.

 برای نگهداری آرد تصفیه شده پس از خرید، آن را به مدت ۴۸ ساعت در فریزر می گذارند. این کار موجب از بین رفتن تخم حشره یا شپش موجود در بسته بندی آرد خواهد شد.

 پس از گذشت این زمان، آرد را از بسته بندی ویژه خود خارج کرده و درون ظروف مخصوص غذا که دارای درپوش می باشد، می گذارند. این کار مانع از ورود رطوبت به آرد و موجب خروج حشرات و آفات خواهد شد. از سوی دیگر قرار دادن آرد در ظرف دارای درپوش از بودار شدن آرد به علت مجاورت با سایر مواد خوراکی جلوگیری می کند.

نگهداری آرد تصفیه شده و همه منظوره در فضای خشک خنک و تاریک صورت می گیرد. چنین آردی در صورت مهیا بودن شرایط مناسب تا یک سال نیز باقی خواهد ماند. در صورت گرم بودن آب و هوا یا برای نگهداری مدتی طولانی تر، آن را به فریزر انتقال می دهند. در این صورت عمر ماندگاری آرد به دو سال نیز می رسد.

بخوانید: مناسب ترین راه های نگهداری آجیل ها

ذخیره آرد

چگونگی ذخیره کردن آرد

آرد غلات کامل دارای سبوس، جوانه و آندوسپرم می باشند، به همین جهت سرشار از فیبر و مواد مغذی می باشند. اما در قیاس با سایر آردها، زودتر دچار فساد می شوند، چرا که این آردها دارای روغن بوده و دچار فرآیند اکسید شدن می شوند.

آرد گندم کامل، جو‌دوسر، برنج، چاودار، آرد بادام و دانه از جمله آردهای غلات کامل می باشند. برای نگهداری آرد غلات کامل آن را به درون ظرف دارای درپوش انتقال داده، سپس برای مدت زمان ۴۸ ساعت در فریزر می گذارند. پس از گذشت این زمان آرد در یخچال تا شش ماه می ماند. در فریزر نیز تا یک سال سالم خواهد ماند.

دیگر نکات نگهداری آرد

عمر ماندگاری آرد، با توجه به چگونگی نگهداری آن متغیر است.

آرد به سادگی در دمای اتاق باقی می‌ماند. اما برای تازه ماندن آن از ظروف دارای درپوش و مکان های خشک و خنک استفاده می کنند. البته قرار دادن آرد درون یخچال و فریزر دوام آن را بالا خواهد برد. مثلاً آردهای همه منظوره تا هشت ماه در دمای اتاق، تا یکسال درون یخچال و تا نزدیک به دوسال درون فریزر سالم باقی خواهد ماند.

برای ذخیره آرد در یخچال آن را درون کیسه های پلاستیکی یا ظروف ویژه غذا می گذارند، تا مانع از ورود آب، رطوبت و هوا به آن شوند.

مخلص کلام; تشخیص آرد مرغوب و نحوه نگهداری آرد

آرد به مقدار فراوان در مواد غذایی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. آرد برنج، آرد گندم، آرد نان و غیره از جمله آردهای مختلفی هستند که در بازار به اشکال مختلف و در بسته بندی های متفاوت عرضه می شوند. این ماده خوراکی مهم می بایست در شرایط مناسبی قرار گیرد، در غیر این صورت به سرعت دچار فساد و کپک خواهد شد. ما در این مقاله به بررسی راه های تشخیص آرد خوب و چگونگی نگهداری از آن پرداخته ایم. برای بالا بردن دانش خود در این خصوص این مقاله جذاب را از دست ندهید.

منابع :

منبع1  | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید