صفحه اصلی > سبک زندگی : بهترین روغن برای کبد چرب | روغن زیتون برای کبد چرب

بهترین روغن برای کبد چرب | روغن زیتون برای کبد چرب

بهترین روغن برای کبد چرب

فهرست مطالب

هر فردی که دچار بیماری های جدی به خصوص کبد چرب می شود، باید رژیم غذایی اصولی را دنبال کند. بدون شک، مصرف برخی از مواد غذایی مضر می تواند سلامت کبد را به خطر بیندازد. 

خیلی از افراد این سوال را می پرسند که آیا مصرف تمامی روغن ها برای کبد چرب مضر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، روغن های گیاهی برای بهبود عارضه کبد چرب مفید هستند. در این مطلب، شما را بهترین روغن برای کبد چرب بیشتر آشنا می کنیم.

بهترین روغن خوراکی برای کبد چرب چیست؟

بهترین روغن خوراکی برای کبد چرب

افراد مبتلا به عارضه کبد چرب باید در مصرف مواد غذایی دقت کنند. مصرف انواع روغن ها با چربی های اشباع می تواند منجر به عارضه کبد چرب شود. بنابراین، باید مصرف روغن های گیاهی را جایگزین کنید. روغن زیتون، آووکادو، کانولا، کنجد و روغن های به دست آمده از سالمون و ساردین برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند و چربی موجود در کبد را افزایش نمی دهند.

برای اینکه بیشتر درمورد مواد غذایی مفید برای کبد چرب بدانید پیشنهاد میدهیم مقاله برای کبد چرب چی خوبه را نیز مطالعه نمایید.

روغن کنجد برای کبد چرب

روغن کنجد از روغن های مفید گیاهی برای بهبود سلامت کبد محسوب می‌شود. روغن کنجد سرشار از مواد ضروری و مغذی مفید برای ارگان مهم بدن مخصوصاً کبد است. مصرف روغن کنجد مانع از افزایش چربی سلول‌های کبدی می‌شود. روغن کنجد حاوی ویتامین‌های Eو K و اسید‌های چرب مفید است.

روغن کانولا برای کبد چرب

روغن کانولا برای کبد چرب

روغن کانولا از روغن های گیاهی پرخاصیت برای افراد مبتلا به کبد چرب است. کانولا خواص ضدالتهابی دارد و به همین خاطر مصرف آن به افراد دارای عارضه کبد چرب پیشنهاد می شود. در صورتی که کانولا را جایگزین روغن های دیگر کنید، کمتر به بیماری هایی مانند سیروز کبدی مبتلا می شوید.

مطلب پیشنهادی: برای کبد چرب چی بخوریم

روغن ذرت برای کبد چرب

روغن ذرت برای کبد چرب

ذرت از روغن های مفید گیاهی و حاوی انواع ویتامین های مفید از قبیل ویتامین E و امگا 3 و 6 است. در واقع، ویتامین E موجود در این روغن، نقش موثری در از بی بردن رادیکال های آزاد مضر برای کبد را دارد.

روغن زیتون برای کبد چرب

روغن زیتون برای کبد چرب

تحقیقات انجام شده در سال 2018 حاکی از این است که روغن زیتون برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید است. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است که در حفظ سلامت کبد نقش موثری دارند. در واقع، این روغن می تواند میزان کلسترول خوب را در بدن افزایش داده و از این طریق به حفظ سلامت کبد کمک کند. 

مصرف روغن زیتون می تواند میزان التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از این طریق به حفظ سلامت کبد کمک کند. تحقیقات نشان می دهند که روغن زیتون می تواند میزان آنزیم ها و چربی های موجود در کبد را کاهش دهد. به منظور بهبود عارضه کبد چرب می توانید تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی: ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم

مضرات روغن زیتون برای کبد چرب

روغن زیتون، کالری بسیار بالایی دارد و مصرف آن باعث چاقی و افزایش وزن می شود. به همین خاطر، از مصرف بیش از اندازه این روغن گیاهی نیز اِجتناب کنید. به علاوه، مصرف زیاد روغن زیتون باعث افزایش تجمع چربی موجود در کبد و بروز بیماری هایی مانند سنگ صفرا می شود.

روغن ماهی برای کبد چرب

روغن ماهی برای افرادی که دچار عارضه کبد چرب شده اند، مفید و لازم است و میتوان از آن به عنوان بهترین روغن برای کبد چرب دانست. تحقیقی در سال 2021 انجام شد که نشان دهنده کاهش احتمال ابتلا به سرطان های کبد در افرادی بود که رژیم غذایی حاوی روغن ماهی را در دنبال می کردند. براساس تحقیقات، روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا 3 می تواند تاثیر مثبتی در کاهش سطح تری گلیسیرید و چربی و التهاب کبد داشته باشد.

روغن دنبه و کبد چرب

روغن دنبه و کبد چرب

روغن دنبه منبعی غنی از اسیدهای چرب اشباع شده است. اسیدهای چرب اشباع شده برای کبد مضر هستند. به همین خاطر، اگر دچار عارضه کبد چرب شده اید، مصرف روغن هایی مانند دنبه را محدود کنید. به خصوص در صورت ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، با مصرف دنبه، بیشتر در معرض ابتلا به عارضه کبد چرب قرار می گیرید.

مطلب پیشنهادی: دمنوش برای کبد چرب 

سخن آخر

اگر به فکر بهبود عارضه کبد چرب هستید، تنظیم برنامه غذایی حاوی روغن های گیاهی را فراموش نکنید. بیماران مبتلا به کبد چرب بهتر است که از روغن های گیاهی به جای روغن های حیوانی استفاده کنند تا میزان کلسترول بد در بدن آنها کمتر شود. 

همچنین، مصرف روغن های گیاهی به دلیل داشتن چربی های غیر اشباع تاثیر مثبتی در بهبود سلامت کبد چرب دارد. بنابراین، غذاها را سعی کنید که با بهترین روغن برای کبد چرب یعنی روغن های زیتون، کانولا، ذرت و کنجد بپزید. 

البته، مبتلایان به عارضه کبد چرب بهتر است که از مصرف بی رویه این روغن ها نیز اِجتناب کنند. به منظور تنظیم بهترین برنامه غذایی برای بهبود عارضه کبد چرب، از متخصصین تغذیه کمک بگیرید.

سوالات متداول

بهترین نوع روغن برای کبد چرب چیست؟

روغن کنجد، کانولا، هسته انگور و آووکادو از بهترین روغن ها برای بهبود عارضه کبد چرب هستند.

مصرف روغن حیوانی برای افراد مبتلا به عارضه کبد چرب مفید و درمان کننده است.

مهدیون

دیدگاهتان را بنویسید