صفحه اصلی > سبک زندگی : چند روش برای مقابله با ناامیدی

چند روش برای مقابله با ناامیدی

فهرست مطالب

چکیده :

ناامیدی را به سختی می توان در قالب کلمات بیان کرد؛ چراکه این حس، ترکیب پیچیده ای از خشم، ناامیدی و آزار است. هرچند که ما نمی توانیم مانع از ایجاد این حس شویم، ولی می توانیم نحوه واکنش خود به آنها را کنترل کنیم.
اگر می‌خواهید مقداری از انرژی منفی خود را آزاد کنید و حس ناامیدی را در خود کمرنگ یا حذف کنید در اینجا چند راهکار سالم برای این کار وجود دارد که در ادامه می خوانید.

دلایل ناامیدی | ناامیدی می تواند مفید هم باشد؟ | راهکارهای مقابله با ناامیدی

دلایل ناامیدی چیست؟

دلایل ناامیدی

ناامیدی ناشی از مغایرت افکار و انتظارات ما با واقعیت است. انتظارات و امیدهای شما از دیگران ممکن است نسبت به موقعیتی که دارید بسیار زیاد یا حتی متفاوت باشد. برای این کار لازم است انتظارات خود را به سطوح واقعی تر تغییر دهید.

در برخی موارد نیز حتی با وجود تغییر احساسات و انتظارات باز هم احساس ناامیدی وجود دارد. در واقع  ناامیدی مکرر ممکن است نتیجه یک الگوی تفکر اشتباه یا غیرمنطقی باشد. اگر اغلب ناامید می شوید، آنچه را که فکر می کنید ارزیابی کنید و سعی کنید الگوهای تفکر معیوب را تغییر دهید.

آیا احساس ناامیدی می تواند مفید هم باشد؟

مزیت احساس ناامیدی

برخلاف تصور برخی از افراد، ناامیدی به 3 دلیل می تواند در برخی از موارد مفید باشد که عبارتند از:

1. ناامیدی شما را به سمت آن چیز سوق می دهد:

هر علتی معلولی دارد. به ناامیدی به عنوان یک فرصت، فکر کنید. جایی که علت آن عشق شما به موضوع مورد نظر است. به عنوان مثال، شما از یک دوست ناامید هستید، زیرا به دوستی بسیار اهمیت می دهید. یا شما از شکست کسب و کار خود ناامید هستید، زیرا واقعاً می خواهید موفقیت در آن کسب و کار را بدست آورید.

 همانطور که گفته می شد. هیچ ناامیدی عمیقی وجود ندارد، مگر آنکه عشق عمیقی نسبت به آن موضوع وجود داشته باشد و  این عشق عمیق همان چیزی است که شما را به سمت اهدافتان سوق می دهد.

همچنین بدانید که ناامیدی یک حالت عاطفی است که بهتر از بی تفاوتی است؛ چراکه وقتی کسی بی تفاوت است، نسبت به همه چیز احساس بی تفاوتی می کند.

اما در حالت ناامیدی، شما احساسات خود را می شناسید و خوب و بد آنها را حس می کنید. احساس کردن به معنای در تماس بودن با درونتان است.

2. ناامیدی فرصتی برای رشد ایجاد می کند:

هر بار که ما احساس ناامیدی می کنیم، به این معنی است که در چارچوب واقعیت ما خطایی رخ داده است. شما احساس ناامیدی می کنید زیرا انتظاری داشتید و برآورده نشده است.

در اینجا، ناامیدی شما ناشی از عدم تطابق بین واقعیت و انتظار شماست. شما زمانی که این عدم تطابق را کشف کرده و به حقیقت پی بردید به دنبال کشف راهکارهایی برای حل این موضوع می گردید تا این احساس ناامیدی را در خود از بین ببرید.

در واقع، ناامیدی خود را به عنوان یک ابزار عیب‌یابی برای درک شکاف‌های چارچوب ذهنی واقعیت در نظر بگیرید. با استفاده از ناامیدی، در مورد جهان و تصحیح فرضیات خود، آگاه تر و عاقل تر می شوید. شما همچنین می توانید اقدامات خود را اصلاح کنید تا بهتر به اهداف خود برسید.

3. ناامیدی شما را قوی تر می کند:

هرچند که این حرف ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما ناامیدی شما را قوی تر می کند. وقتی چنین احساس خشنی را پشت سر می گذارید، قوی تر و سخت تر می شوید. شما یاد می گیرید که احساسات خود را پردازش کرده و از طریق آنها کار کنید و در برابر سختی های زندگی مقاوم تر می شوید.

چند راهکار برای مقابله با ناامیدی چیست؟

مقابله با ناامیدی

 تمرینات تنفسی را انجام دهید:

هنگامی که یک واکنش عاطفی قوی دارید، ممکن است متوجه شوید که نفس خود سریعتر و کم عمق تر می شود.
 با تنظیم تنفس خود، می توانید اکسیژن بیشتری به مغزتان برسانید و به آرامش خود کمک کنید. یک تکنیک خوب تنفس 4-7-8 است: 4 ثانیه نفس بکشید، 7 ثانیه نگه دارید، 8 ثانیه نفس بیرون دهید.

آرام سازی پیشرونده عضلانی انجام دهید:

یکی از راه هایی که بدن ما به احساسات شدید پاسخ می دهد تنش عضلانی است. از بین بردن این تنش فیزیکی به ذهن شما کمک می کند تا آرام شود.
برای اینکار دراز بکشید، در حالی که به آرامی دم می دهید، منقبض شوید و با بازدم به آرامی نفس خود رها کنید.

مدیتیشن انجام دهید:

مدیتیشن می تواند راهی عالی برای کنترل احساسات شما باشد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا زمانی که به خودآگاهی رسیدید، بین افکار و احساسات خود فاصله ایجاد کنید. برنامه‌ای مانند Headspace یا Calm را دانلود کنید و به دنبال مدیتیشن هدایت‌شده‌ای باشید که متناسب با احساس شما باشد.

ورزش کنید:

  فعالیت بدنی، تقویت کننده خلق و خو است و به شما کمک می کند استرس و آدرنالین خود را تنظیم کنید و راهی سالم برای آزادسازی انرژی فرو رفته است.
 اگر می توانید، دویدن را امتحان کنید و روی برخورد پاهایتان با زمین تمرکز کنید. اگر آموزش را ترجیح می دهید، ببینید آیا باشگاه محلی شما کلاس های حضوری یا آنلاین دارد یا نوع تمرین مورد علاقه خود را در YouTube جستجو کنید.

یوگا انجام دهید:

اگر تمرینات کم تحرک فیزیکی را ترجیح می دهید، یوگا راهی عالی برای حرکت دادن بدن شما به روشی معنادار است.
 می توانید یک فهرست از ژست‌های قابل جستجو بر اساس علائمی مانند اضطراب یا کمردرد را پیدا کنید که دارای دسته‌هایی از جمله حالت‌های آرامش است که با توجه به روحیه و حالت بدنی خود می توانید آنها را انجام دهید.

 

 

نتیجه گیری :

ناامیدی بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است که حتی ممکن است به شما نشاط بخشد. این که بدانید ناامیدی ها به این معنی هستند که زندگی می کنید و ممکن است دقیقاً همان جایی باشید که باید باشید و دقیقاً آنچه را که برای رشد نیاز دارید یاد بگیرید بسیار مهم است.

منابع :

منبع 1  | منبع 2 | منبع 3

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید