صفحه اصلی > آشپزی : آشنایی با 11 نوع میوه گرمسیری

آشنایی با 11 نوع میوه گرمسیری

فهرست مطالب

چکیده :

میوه ها در قیاس با دیگر گروه های مواد غذایی از مقدار انرژی و پروتئین کمتری برخوردار هستند. این در حالی است که فیبر، ویتامین و املاح معدنی آنها بسیار فراوان است. وجود ویتامین و مواد معدنی منجر به بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماری ها، درمان زخم ها و حفظ سلامتی پوست بدن می شود. به همین جهت متخصصان علوم تغذیه توصیه کرده اند که روزانه 2 الی 4 واحد میوه مصرف شود. اما در سال های اخیر به ویژه در فصل تابستان میوه های جدیدی با نام میوه های استوایی در بازار خودنمایی می کنند. این میوه های لوکس خواص و فواید ویژه خود را دارند. ما در این مقاله سلامتی من قصد داریم با انواع میوه های استوایی و خواص آن آشنا شویم.

انواع میوه های استوایی

میوه های استوایی دارای انواع و اقسام مختلف و متفاوتی هستند. خاستگاه آنها به کشورهای متفاوتی بازمی‌گردد. استار فروت، لیچی، انبه، نارگیل، پاپایا، آناناس، موز، پشن فروت، فیسالیس، ستاره، مانگوستین، کامکوات، دلچه، دریان، دست بودا، اژدها، کاکتوس، خیار آفریقایی، اوگلی، لانگست، چری مویا، سیب شکری، سالاک، السورسوپ، سیب گلی، رامبوتان و سیب ستاره از انواع میوه های استوایی هستند. نام و طعم برخی از آنها برای شما آشنا و نام و مزه برخی دیگر ناآشنا می باشد. ما در ادامه بیشتر در خصوص این میوه های جالب با شما صحبت می کنیم.

رامبوتان

رامبوتان یکی از انواع میوه‌های استوایی است. این میوه گرمسیری در نواحی جنوب شرقی آسیا رشد می کند. درخت این میوه ای لوکس همیشه به میوه آراسته است. طعم رامبوتان شیرین است. در حقیقت میوه رامبوتان طعم و مزه ای مشابه با طعم انگور دارد.

سیب ستاره

از دیگر انواع میوه های استوایی سیب ستاره نام دارد. درخت سیب ستاره به خانواده ساپوتاسه تعلق دارد. خاستگاه این گیاه به نواحی غربی هندوستان بازمی‌گردد. ظاهر این میوه بیضوی شکل، گرد یا گلابی شکل می باشد. قطر آن نیز 5 تا 10 سانتیمتر است. رنگ آن هم به رنگ قرمز ارغوانی، ارغوانی تیره یا سبز کمرنگ می باشد.

سیب ستاره

جاک فروت

یکی دیگر از انواع میوه های استوایی جاک فروت می باشد این میوه با نام دیگر جاکویرا نیز شناخته می‌شود. جاک فروت در نواحی جنوبی و غربی هند، سریلانکا، فیلیپین و بنگلادش رشد می کند. این میوه مشابه آناناس است، اما طعم آن مقداری نسبت به آناناس شیرین تر می باشد. چوب جاک فروت به علت مقاومت و استحکام بالا در تولید اثاث منزل در مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پشن فروت

پشن فروت از دیگر انواع میوه های استوایی به حساب می آید. خاستگاه این میوه به آمریکای جنوبی، هند و نیوزلند بازمی‌گردد. دانه های آن کوچک و مشابه دانه های انجیر است. اما طعم آن نسبت به انجیر شیرین تر است. این میوه در تهیه بستنی و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. میوه آن بیضوی شکل، پوست آن همانند چرم، رنگ آن ارغوانی تیره کمرنگ، زرد روشن یا به رنگ کدو حلوایی می باشد.

لیچی

لیچی یکی از انواع میوه های استوایی و بومی جنوب چین، جنوب هند و تایوان می باشد. پوست لیچی همانند پوست پسته سخت و محکم است. نقل شده است که قدمت و دیرینه این میوه به 2000 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. مزه لیچی مشابه مزه انگور است و این میوه منبع خوبی از ویتامین c می باشد. 

لیچی

فیسالیس

 این میوه دارای مزه‌ای دلپسند می باشد، که در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار پرمصرف است. خاستگاه فیسالیس نواحی بومی آمازون می باشد. ارتفاع بوته های این میوه گرمسیری تا یک متر نیز می رسد. اندازه این بوته ها کوچک، بافت آن مخملی و رنگ آن کرم رنگ می باشد. این میوه درون غلاف گل می روید، رنگ آن به رنگ زرد طلایی است و اندازه آن مشابه گوجه کوچک است.

ستاره

از دیگر انواع میوه های استوایی ستاره نام دارد. این میوه گرمسیری در هند، سریلانکا و اندونزی رشد می کند. مزه آن مشابه طعم کیوی، آناناس و سیب شیرین می‌باشد. این میوه منبع خوبی از ویتامین c محسوب می‌شود.

مانگوستین

مانگوستین بومی کشور اندونزی می باشد. مزه این میوه  ترش مانند است. رایحه آن بسیار معطر و خوشبو می باشد. این میوه یکی از انواع میوه های استوایی و ضد سرطانی محسوب می شود ، که خواص آن بسیار فراوان است.

کامکوات

از دیگر انواع میوه های استوایی کامکوات می باشد. این میوه استوایی بومی کشور چین می باشد. اندازه این میوه که از انواع مرکبات محسوب می‌شود، بسیار کوچک است. ظاهر آن مشابه پرتقال است و همانند پرتقال غنی از ویتامین سی است.

کامکوات

پینودلچه

انگلیسی ها دو میوه خیار و خربزه را با یکدیگر ترکیب کرده و میوه ای با عنوان پینودلچه ایجاد کرده اند. این میوه استوایی دارای مقدار فراوانی پتاسیم است و کاهنده فشارخون محسوب می شود.

گوشت آن به رنگ زرد و شیرین و آبدار می باشد. این میوه با نام‌های دیگر پینو ملون یا ملون گلابی نیز معروف است. طعم آن مشابه خیار، خربزه و طالبی است، اما اندازه های آن متفاوت است.

دریان

دریان یکی انواع میوه های استوایی است. این میوه گرمسیری بومی اندونزی و مالزی می باشد. از آنجایی که این میوه دارای سایز بزرگ است، به آن ملکه میوه ها نیز گفته می شود. البته این میوه لوکس دارای بویی بسیار نامطبوع است و در اماکن عمومی ممنوع می باشد. اما مزه آن شیرین است.

اژدها

یکی دیگر از انواع میوه های استوایی اژدها می باشد. این میوه های لوکس در مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی می‌روید. رنگ های این میوه به رنگ سفید، صورتی و قرمز می باشد. مزه آن مشابه گلابی است. این میوه تخم مرغی شکل خاردار است اما دانه های آن سیاه رنگ است. از برگ این درخت در تهیه چای استفاده می شود.

برای مشاهده ارزش غذایی میوه ها و غذاها به بخش غذاها مراجعه کنید و میوه و غذای موردنظر خود را جستجو کنید

نتیجه گیری :

همان طور که می دانید مصرف میوه برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است. سیب، گلابی، پرتقال، هندوانه، خربزه، نارنگی، انگور، گیلاس و آلبالو از انواع میوه هایی هستند که در فصول مختلف مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. اما به تازگی میوه های استوایی نیز هواداران خود را پیدا کرده است. اژدها، فیسالیس، دست بودا، دلچه، کامکوات، لیچی، پشن فروت و غیره از انواع میوه های استوایی هستند. ما در این مقاله برای آشنایی با میوه گرمسیری به معرفی انواع میوه های استوایی پرداخته ایم.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید