صفحه اصلی > آشپزی : خواص بارهنگ را می دانید؟

خواص بارهنگ را می دانید؟

فهرست مطالب

بارهنگ با نام های دیگری همچون بارتنگ یا لسان الحمل ( زبان گوسفند) معروف است. این گیاه گیاهی چند ساله و علفی است، که فاقد ساقه است. ارتفاع این گیاه تا ۵۰ سانتی متر نیز می رسد. بارهنگ دارای برگ هایی پهن و گل هایی به رنگ خاکستری روشن یا قرمز است.

این گیاه در ایران در مناطق اصفهان، بلوچستان، آذربایجان، خراسان، تربت جام، شیراز، کرمان، همدان، خرم آباد، ارومیه، کردستان، تبریز، مازندران، رشت، گرگان، لاهیجان، کرج، ری و اطراف تهران می روید. ما موضوع این مقاله را به بررسی خواص بارهنگ اختصاص داده ایم. برای کسب اطلاعات در این خصوص همراه باشید.

 کاهش التهاب

از جمله خواص بارهنگ کمک به کاهش التهاب است  التهاب موجب صدمه به بدن و نوع مزمن آن باعث ایجاد بیماری های مختلف می شود. این در حالی است که برگ های بارهنگ دارای ترکیبات ضد التهابی همچون فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، گلیکوزیدها و تانن ها می باشد. از سوی دیگر دانه های بارهنگ نیز می‌توانند کاهنده التهاب باشند و رشد و تکثیر سلول های سرطانی را کند کنند. البته بارهنگ یک داروی ضد سرطان نیست.

بخوانید: رژیم غذایی ضد التهاب را به طور کامل بشناسید

ترمیم زخم ها

از دیگر خواص بارهنگ کمک به ترمیم و بهبود هر چه سریع تر زخم ها می باشد. مطالعات صورت گرفته نشان داده است که بارهنگ موجب کاهش التهاب، پیشگیری از رشد میکروب ها و تسکین درد می‌شود. به همین جهت برای ترمیم زخم ها مفید است.

مطالعه بر روی ۴۰ نفر صورت گرفت که در آن مشخص شد، ژل دارای آلوئه ورا و بارهنگ موجب بهبود زخم پا می شود. همچنین مطالعه دیگری در فاز حیوانی صورت پذیرفت که موید تاثیر مثبت گیاه آلوئه ورا و بارهنگ در ترمیم زخم ها بود. مصرف بارهنگ موجب متوقف کردن خونریزی های جزئی و لخته شدن خون نیز خواهد شد.

ترمیم زخم و خواص بارهنگ

سلامت گوارش

کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش از دیگر خواص بارهنگ محسوب می شود. مطالعات حاکی از آن است که ترکیبات موجود در دانه ها و برگ های بارهنگ به تسکین مشکلات گوارشی کمک می کند. دانه های بارهنگ دارای پسیلیوم می باشند.

پسیلیوم نوعی فیبر است که یک ملین طبیعی به حساب می‌آید. چرا که هنگام حرکت موجب جذب آب از طریق دستگاه گوارش می شود. مطالعات حاکی از آن است که بارهنگ موجب کندی حرکت دستگاه گوارش شده که این موضوع به تنظیم روده ها و برطرف کردن اسهال کمک می کند.

آزمایشی بر روی موش‌ها صورت پذیرفت که مشخص شد، عصاره بارهنگ زخم معده را بهبود می بخشد. آزمایشات فاز حیوانی نیز موید این مطلب بود که بارهنگ موجب برطرف کردن مشکلات گوارشی همچون بیماری التهاب روده و علائم آن نظیر درد معده، نفخ و اسهال می شود.

 درمان سرفه و گلودرد

کمک به درمان سرفه و گلودرد از جمله مهمترین خواص بارهنگ می باشد. تخم بارهنگ موجب نرم کردن سینه و برطرف کردن گلو درد می شود. برای بهره بردن از این خاصیت گیاه مذکور نخست تخم بارهنگ را خیسانده و پس از لعاب دهی همراه با دانه به، تخم قدومه و تخم مرو تحت‌عنوان چهار تخمه به منظور صاف کردن صدا، تسکین گلو درد، نرم کردن سینه و برطرف کردن گرفتگی صدا مورد استفاده قرار می دهند.

لعاب دانه بارهنگ همچنین موجب تسکین سرفه های خشک و خونی می شود. عصاره بارهنگ در درمان سل، خونریزی ریه و تنگی نفس نیز مناسب است.

بخوانید :آشنایی با دمنوش های ضد سرفه

سرفه

رفع عفونت ریه

از دیگر خواص بارهنگ برطرف کردن عفونت ریه و کاهش تب می باشد. برای بهره بردن از این خاصیت بارهنگ آن را همراه با استرزه، سه پستان، قدومه و تخم‌مرو مورد استفاده قرار می‌دهند. مخلوط مجموعی از دانه های گیاهی موجب رقیق شدن و خروج خلط از سینه می شود. این گیاه همچنین به علت داشتن طبیعتی خنک، موجب کاهش درجه تب خواهد شد.

رفع خون در ادرار

برطرف کردن خون موجود در ادرار از دیگر خواص بارهنگ شمرده می شود. برگ و تخم های بارهنگ در طب سنتی جهت برطرف کردن مشکل فوق مورد استفاده قرار می گیرند. برای این کار تخم بارهنگ و برگ های آن را دم می کنند، سپس پس از صاف کردن آن را درون نصف استکان شربت زرشک می‌ریزند و پس از صرف غذا میل می کنند. جوشاندن دانه بارهنگ و مصرف آن موجب برطرف شدن بیماری های التهابی کلیه و مثانه نیز می‌شود.

 درمان واریس 

از دیگر خواص بارهنگ کمک به درمان واریس می باشد. مصرف بارهنگ موجب برطرف کردن زخم های کهنه و تورم صورت نیز می شود. برای این کار ۵ تا ۶ برگ بارهنگ را می شویند و پس از ساییدن آن را به شکل ضماد بر روی نواحی زخم شده کهنه یا در محل واریس قرار می دهند. سپس با گذشت ۳ ساعت آن را تعویض می کنند.

واریس

دیگر خواص

خواص بارهنگ به همین جا ختم نمی‌شود. این گیاه برای  درمان گزیدگی، درمان بیماری های ریوی، برطرف کردن لک، رفلاکس معده، از بین بردن سوزش معده، برطرف کردن کولیک، درمان مالاریا، از بین بردن آسم برونشیتی، از بین بردن سوزاک، متوقف کردن خونریزی بواسیر، درمان زخم های روده ای، رفع اخلاط بدن، از بین بردن زردی، برطرف کردن اسهال خونی، از بین بردن اختلالات کلیوی، درمان ناراحتی های پوستی و جوش های صورت، از بین بردن درد دندان و درد گوش، کاهش وزن و لاغری، حفظ سلامتی کودکان و نوزادان، درمان سرماخوردگی، برطرف کردن مسمومیت های خونی، مفید پس از زایمان، حفظ سلامت قلب، حفظ سلامت چشم، ترمیم سوختگی، برطرف کردن آفتاب سوختگی، برطرف کردن جای لک و از بین بردن شوره سر نیز مفید است.

مخلص کلام; 7 خاصیت بارهنگ

بارهنگ یک گیاه دارویی که برگ، ریشه و دانه آن مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای طبیعتی سرد و خشک است و برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات مناسب است.
بارهنگ غالباً در نواحی مرطوب همچون کنار مزارع، جوی‌های آب و فضاهای سبز شهری به شکل علفی هرز رشد می‌کند و به همین جهت در دسترس همگان قرار دارد. در حال حاضر این نوش دارو در جای جای جهان شناخته شده است.
به همین جهت ما موضوع این مقاله را به بررسی خواص بارهنگ اختصاص داده ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع جذاب، مقاله حاضر را با دقت مطالعه کنید و آن را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع4 | منبع5 | منبع6

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید