صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش تاج خروس و تاثیرات مصرف آن

دمنوش تاج خروس و تاثیرات مصرف آن

فهرست مطالب

تاج خروس گیاهی است که به خانواده گیاهان گلدار تعلق دارد و به رنگ های قرمز، سفید، آبی و بنفش مشاهده می شود. این گل بی شباهت به تاج خروس نیست، به همین جهت به این نام شهرت یافته است.

این گیاه برای نخستین بار در زمان حکومت فرعون رامسس دوم به عنوان ماده ملین مورد استفاده قرار گرفت. این گیاه بسیار کهن حدود ۸ هزار ساله پیش برای کاربردهای دارویی و درمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

تاج خروس طبیعتی سرد و خشک و فواید سلامتی بی نظیری دارد که از آن جمله می‌توان به حفظ سلامت پوست و مو، سلامت قلب، تقویت استخوان، سلامت چشم، درمان نقرس و آرتریت، رفع کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با سرطان، کنترل دیابت و غیره اشاره کرد.

به همین جهت ما در این مقاله از مجموعه مقالات وب سایت سلامتی من قصد داریم با شما در خصوص خواص دمنوش تاج خروس صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تاج خروس سرشار از فیبر

یکی از خواص دمنوش تاج خروس آن است که غنی از فیبر غذایی می باشد. به عبارت دقیق تر یک فنجان از این گیاه پخته شده، حاوی ۵ گرم فیبر غذایی است. این مقدار نزدیک به ۲۱ درصد از نیاز بدن به فیبر غذایی را برطرف می کند.

البته بخشی از این فیبر قابلیت حذف ندارد و برای دفع به روده بزرگ انتقال می یابد، این موضوع موجب جلوگیری از بروز یبوست خواهد شد. تاج خروس برای رژیم های لاغری گزینه بسیار عاقلانه است، چرا که علاوه بر اینکه موجب جذب بیشتر آب شده، کلسترول خون را نیز پایین می آورد.

بخوانید : چه نوع فیبری می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

سلامت سیستم گوارش

حفظ سلامت سیستم گوارش از جمله دیگر خواص دمنوش تاج خروس به حساب می آید. ۱۰۰ گرم از گیاه تاج خروس، ۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر غذایی را برطرف خواهد کرد. ا

ین در حالی است که مهمترین ماده برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش فیبر غذایی می باشد، چرا که وجود فیبر، موجب افزایش و بهبود کارکرد باکتری های مفید روده خواهد شد. همچنین حرکت مدفوع در روده به میزان فیبر موجود در سیستم گوارش وابسته است. هنگامی که فیبر فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد، هضم غذا با سرعت کمتری صورت گرفته و در نتیجه احساس سیری بیشتری ایجاد خواهد شد. استفاده از گیاه تاج خروس موجب برطرف شدن سوء هاضمه می شود.

افرادی که گرفتار ناراحتی های گوارشی معده و روده هستند، می توانند از این گیاه مفید برای برطرف کردن ناراحتی خود استفاده کنند.

گوارش و خواص دمنوش تاج خروس

سلامت قلب

از جمله دیگر خواص دمنوش تاج خروس، سلامت قلب می باشد. افرادی که دچار ناراحتی کلسترول بالا می باشند، قرار دادن تاج خروس در رژیم غذایی آنها گزینه عاقلانه محسوب می شود. این گیاه با داشتن ماده‌ای به نام ملاژین می تواند چربی های ذخیره شده در رگ های خونی را تجزیه کند و از این طریق میزان کلسترول بدن را پایین آورد.

چنانچه رگ های منتهی به قلب به وسیله چربی ها مسدود شود، خون به اندازه نیاز وارد قلب نمی شود و از این طریق سکته های قلبی اتفاق می افتد. استفاده از این گیاه، مانع بروز سکته‌های قلبی خواهد شد.

قلب و خواص دمنوش تاج خروس

مقابله با سرطان

مقابله با سرطان یکی دیگر از خواص دمنوش تاج خروس به شمار می آید. این گیاه همانند گیاه چریش برای مقابله با سرطان موثر خواهد بود، چرا که تاج خروس سرشار از پروتئین است. این ویژگی در تاج خروس برای کنترل بیماری سرطان بسیار مهم است. تاج خروس به علت داشتن این ویژگی، موجب ترمیم سلول های صدمه دیده بر اثر شیمی درمانی می شود.

سرطان و خواص دمنوش تاج خروس

غنی از پروتئین

یکی دیگر از خواص دمنوش تاج خروس، سرشار از پروتئین بودن است. گیاه تاج خروس حدود ۱۳ تا ۱۹ درصد پروتئین را در خود جای داده است. مقدار این پروتئین به ‌کیفیت پرورش گیاه تاج خروس بستگی دارد. مقدار پروتئین موجود در تاج خروس از میزان پروتئین موجود در برنج، ذرت و گندم سیاه نیز بیشتر است.

این گیاه ۸ نوع اسید آمینه ضروری را در خود دارد. به همین دلیل استفاده از این گیاه برای افرادی که رژیم های گیاهخواری یا وگان را انتخاب کرده‌اند، بسیار مناسب می باشد.

سلامت دهان

حفظ سلامت دهان از جمله دیگر خواص دمنوش تاج خروس است. مطالعات حاکی از آن است که گیاه تاج خروس مقدار فراوانی کلسیم دارد. مقدار کلسیم موجود در این گیاه سه برابر بیشتر از کلسیم موجود در شیر است. بدیهی است که کلسیم بر حفظ سلامت دهان و دندان تاثیر بسزایی دارد. همچنین از آنجایی که استخوان ها نیز از کلسیم تشکیل شده‌اند، کاهش مقدار کلسیم می تواند موجب پوسیدگی دندان ها و پوکی استخوان ها شود.

دیگر خواص

از جمله دیگر خواص دمنوش تاج خروس می توان به قطع خونریزی بینی، برطرف کردن ترشحات واژینال، درمان زخم دهان، رفع سوزش گلو، قطع خونریزی، برطرف کردن اسهال، کاهش خونریزی های دوران قاعدگی، تامین بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن، تقویت بینایی، حفظ سلامت چشم ها، درمان جوش های چرکین، کاهش کلسترول، کنترل فشار خون، برطرف کردن چین و چروک پوست، درمان سیاتیک، کاهش وزن و لاغری، برطرف کردن یبوست، تقویت و درخشش موها، تقویت ناخن ها، هضم بهتر غذا، جلوگیری از سفیدی مو، جلوگیری از شل شدن پوست، پیشگیری از ورم معده، قطع خونریزی ریه و غیره اشاره کرد.

مخلص کلام; فواید و خواص تاج خروس

تاج خروس گیاهی که سرشار از ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C, ویتامین k , ویتامین E, ویتامین B2, ویتامین B3, ویتامین B5, ویتامین B6, اسیدفولیک، فولات، ریبوفلاوین، کلسیم، آهن، منیزیم، فیبر، اسید آمینه، لیزین، پروتئین، پتاسیم، مس، فسفر و منگنز می باشد. به همین جهت سرشار از فواید سلامتی بی‌نظیر است.
برای تهیه دمنوش این گیاه نخست گ آب جوش را آماده می کنند. سپس بر روی برگ های خشک این گیاه می ریزند و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان می دهند تا دم بکشد. بعد از صافی می‌گذرانند و نوش جان می کنند. اما برای آماده کردن جوشانده آن می بایست آب جوش را بر روی تاج خروس ریخته و پنج دقیقه جوشاند سپس از صافی گذراندن و مصرف کرد.
تاکنون عوارض خاصی از این گیاه گزارش داده نشده است. اما بهتر است از مصرف بیش از اندازه آن خودداری شود و موارد احتیاط را رعایت کرد.
افرادی که به بیماری خاصی دچار هستند یا در ایام بارداری و شیردهی به سر می‌برند، بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

منابع :

منبع1  | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید