صفحه اصلی > آشپزی : روش های صحیح برای یخ زدایی گوشت

روش های صحیح برای یخ زدایی گوشت

فهرست مطالب

منجمد کردن یا فریز کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش های نگهداری از آنها محسوب می شود. برای این منظور می بایست نخست مواد غذایی را شسته و سپس در ظروف یا کیسه های ویژه قرار داد و در نهایت به فریزر انتقال داد. دمای منفی 18 تا منفی 21 درجه سانتیگراد، بهترین دما برای منجمد کردن مواد غذایی به حساب می‌آید.

یکی از موادغذایی پرکاربردی که به این روش فریز می شود، گوشت می باشد. اما آیا شما می دانید چگونه می توان به روش درست گوشت را یخ زدایی کرد. ما در این مقاله به شما روش های صحیح یخ زدایی گوشت را آموزش می دهیم. پس با ما همراه باشید.

انجمادزدایی گوشت در یخچال

یکی از روش های صحیح یخ زدایی گوشت قرار دادن آن در یخچال می باشد. این روش، راهکاری آسان و امن برای ذوب کردن تدریجی یخ گوشت به حساب می آید.  البته در این شیوه زمان بیشتری احتیاج است تا انجمادزدایی صورت گیرد.

در این مدل انجماد زدایی گوشت، احتمال پخته شدن گوشت یا بیش از حد گرم شدن آن وجود ندارد. یخ زدایی گوشت با این روش حداقل 24 ساعت زمان می طلبد. در صورت نیاز به یک یخ زدایی سریعتر، می توان از راهکار دیگری استفاده کرد.

برای این منظور مقدار مورد نیاز از گوشت فریز شده را درون بشقاب بزرگ و محکم قرار داده، سپس آن را به درون یخچال انتقال می دهند. وجود بشقاب مانع از ریختن رطوبت ایجاد شده بر اثر انجماد گوشت به درون یخچال می شود.

در این روش کیسه فریزر گوشت تا زمان ذوب شدن کامل یخ گوشت باقی می ماند. چرا که این بسته بندی گوشت، نقش حفاظت کننده از آن را در مقابل دیگر ذرات غذایی موجود در یخچال بر عهده دارد. در این شیوه به ازای هر 2.5 کیلو گرم گوشت، حدود 24 ساعت زمان برای یخ زدایی احتیاج است.

بخوانید : روش نگهداری شیر محلی در یخچال چگونه است؟

یخ زدایی گوشت یا یخچال

دیفراست با آب سرد

از دیگر روش های صحیح یخ زدایی گوشت، استفاده از آب سرد برای این کار است. این روش نسبت به روش استفاده از یخچال برای یخ زدایی سریعتر عمل می کند. به عبارت دقیق‌تر حدود 2.3 کیلوگرم گوشت یا کمتر از این مقدار، طی یک ساعت یخ زدایی خواهد شد.

این در حالی است که نیم کیلوگرم گوشت برای یخ زدایی به حدود 15 الی 30 دقیقه زمان احتیاج دارد. البته قطعه های بزرگ گوشت 2الی 3ساعت زمان احتیاج دارد تا یخ آن به طور کامل ذوب شود.

در این روش نیز احتمال پختن گوشت وجود ندارد، اما گوشت یخ زده پس از انجماد زدایی باید به سرعت بپزد. برای یخ زدایی گوشت با این روش آن را درون ظرف حاوی آب سرد قرار می دهند و هر نیم ساعت یک بار، آب ظرف را خالی کرده و مجدد ظرف را پر از آب خنک می کنند.

بخوانید : نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

یخ زدایی کیسه زیپ کیپ

استفاده از کیسه زیپ کیپ از دیگر روش های صحیح یخ زدایی گوشت به شمار می آید. در این شیوه گوشت یخ زده را درون کیسه های زیپ کیپ قرار می‌دهند، سپس با اعمال فشار، هوای موجود در کیسه های زیپ کیپ را خارج می کنند. در این روش احتیاج نیست گوشت از بسته بندی قبلی خود خارج شود.  وجود این کیسه ها موجب حفاظت از گوشت در مقابل باکتری های موجود در هوا و آب می شود.

یخ زایی با توستر

باز کردن یخ گوشت با استفاده از مایکروفر

استفاده از مایکروفر از دیگر روش های صحیح یخ زدایی به حساب می آید. در این راهکار ابتدا گوشت را به قطعات کوچک‌تر و هم اندازه تقسیم بندی می کنند، سپس آن را برای مدت زمان چند دقیقه در مایکروفر قرار می دهند.

مشکلی که در خصوص این روش وجود دارد آن است که احتمال پختن یا سفت شدن گوشت وجود دارد و این موضوع نیز موجب وارد کردن تأثیراتی بر کیفیت گوشت خواهد شد. در این شیوه نخست پلاستیک گوشت را دور می ریزند، چرا که این بسته بندی ها موجب باقی ماندن رطوبت در گوشت و پخته شدن قسمت بیرونی آن خواهد شد.

پس از جدا کردن بسته بندی پلاستیکی گوشت، آن را درون بشقاب ویژه ماکروفر میگذارند و منتظر ذوب شدن یخ آن می شوند. غالب دستگاه مایکروفر دکمه ای با عنوان یخ زدایی یا دیفراست دارند. پس از قرار دادن بشقاب حاوی گوشت در مایکروفر می بایست این دکمه زده شود. بعد از این مرحله مایکروفر، میزان وزن گوشت را سوال می کند تا زمان لازم برای انجمادزدایی را تعیین کند.

نکته دیگر این است که باید در این روش هر دقیقه گوشت مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که گوشت گرم شده باشد، می بایست 1 دقیقه سرد شود بعد مجدد پروسه یخ زدایی صورت گیرد.

گوشت

نکات آب کردن یخ گوشت

روش های صحیح یخ زدایی گوشت در متن فوق گفته شد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که بسیاری از افراد اشتباهات رایجی در خصوص ذوب کردن یخ گوشت انجام می دهند که باید اصلاح شود. نخست آنکه برای یخ‌زدایی گوشت نباید آن را در آب داغ قرار داد،  چرا که این کار موجب تکثیر باکتری های مضر درون گوشت خواهد شد. بلکه باید آب سرد را جایگزین آب داغ کرد.

نکته بعد این است که پیش از ذوب شدن یخ گوشت نباید ادویه و چاشنی های آن را اضافه کرد. چرا که این اشتباه موجب بروز بیماری در شما یا دیگر اعضای خانواده شما خواهد شد. اضافه کردن ادویه و چاشنی به گوشت باید پس از ذوب شدن کامل یخ آن صورت گیرد.

مطلب دیگر آن است که نباید از سشوار برای انجمادزدایی گوشت استفاده کرد. چرا که باید انجماد زدایی گوشت به صورت یکنواخت صورت گیرد. استفاده از سشوار برای ذوب کردن یخ گوشت، می تواند موجب رشد باکتری ها درون‌ گوشت شود.

مخلص کلام; آب کردن یخ گوشت

گوشت از جمله خوراکی های پرمصرفی است که اغلب افراد برای افزایش عمر ماندگاری آن را درون فریزر منجمد می کنند. گوشت فریز شده باید پیش از استفاده یخ زدایی شود. افراد از روش‌های مختلفی برای این منظور استفاده می کنند که برخی از آنها اشتباه بوده و موجب تکثیر باکتری ها درون گوشت خواهد شد و مخاطراتی را متوجه سلامتی انسان خواهد کرد.
به همین جهت ما در این مقاله به آموزش روش های صحیح یخ زدایی گوشت همچون استفاده از مایکروفر، استفاده از آب سرد، استفاده از کیسه زیپ کیپ، قرار دادن گوشت درون یخچال برای یخ زدایی و غیره پرداخته ایم. شما نیز برای دانستن این مطالب مفید و کاربردی، مقاله جذاب حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید