صفحه اصلی > آشپزی : طرز شستن کلم بروکلی چگونه است؟

طرز شستن کلم بروکلی چگونه است؟

فهرست مطالب

کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی است که مصرف آن برای سلامت انسان مهم است. اما آنچه که در این میان در خصوص کلم بروکلی اهمیت دارد، نحوه صحیح شستن این سبزی مفید است. چرا که کلم بروکلی اغلب دارای آفت، حشره و کرم می ‌باشد و باید با دقت و اصولی شسته شود. به همین جهت ما موضوع این مقاله به طرز شستن کلم بروکلی اختصاص داده ایم. شما نیز برای کسب اطلاعات در این خصوص این مقاله جذاب را تا پایان با دقت مطالعه کنید.

 

شستن کلم بروکلی با آب

رایج ترین روش شستن کلم بروکلی استفاده از آب آن هم به تنهایی برای این منظور است. در این روش نوک کلم بروکلی، کناره های آن و کف ساقه های آن به دقت با انگشتان دست زیر شیر آب ساییده و مالیده می شود، تا چنانچه کثیفی و آلودگی در این مکان ها باقی مانده باشد، با حرکات دست برطرف شود.

برای شستن بهتر کلم بروکلی می توان از برس یا فرچه ویژه میوه و سبزیجات که در بازار وجود دارد، کمک گرفت. از مسواک نیز برای این کار می توان استفاده کرد، اما باید دقت شود.

چراکه تارهای نازک مسواک می توانند به راحتی جدا شوند. پس از اتمام این مرحله باید اجازه داده شود، تا آب سبزی کلم بروکلی کاملا خارج شود و حتماً سه الی چهار مرتبه کلم بروکلی به خوبی تکان داده شود، تا آب اضافی آن بیرون رود و سپس با دستمال و حوله این سبزی کاملا خشک شود.

شستن با آب

محلول سرکه

از دیگر روش های شستن کلم بروکلی استفاده از محلول سرکه برای این منظور می باشد. در این روش از سرکه سفید استفاده می شود. برای این کار ظرفی بزرگ آماده کرده و درون آن سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید ریخته و با کمک قاشق هم زده می شود. به عبارت دیگر در این روش از ۷۱۰ میلی لیتر آب و ۲۴۰ میلی لیتر سرکه سفید استفاده می شود.

حال این ترکیب به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به حال خود رها می شود. این روش زمان برتر از استفاده از آب سرد جهت تمیز کردن کلم بروکلی می باشد. اما به مراتب بهتر از آب می تواند در برطرف کردن آفات و باکتری ها موثر واقع شود. می توان برای شستشوی بهتر از دست یا برس مخصوص استفاده کرد.

البته باید دقت شود که همه نواحی کلم‌بروکلی به ویژه زیر گل ها، کف ساقه های آن کاملاً تمیز شده باشند. شستشوی کلم بروکلی بیشتر از ۳۰ دقیقه با سرکه منجر به جذب سرکه و گرفتن طعم تلخی توسط کلم بروکلی خواهد شد. 

محلول آب نمک برای شستن کلم بروکلی

شستشو با محلول آب نمک از دیگر روش های شستن کلم بروکلی محسوب می شود. در این روش کاسه ای بزرگ آماده کرده و کلم بروکلی را درون آن قرار می دهند. به گونه‌ای که سر کلم بروکلی در پایین و ساقه ها رو بالا قرار گرفته باشند.

سپس یک قاشق چای خوری نمک به ازای هر یک لیتر آب سرد به این ظرف اضافه می شود و شروع به چرخاندن سر کلم بروکلی در  ظرف حاوی آب نمک می کنند. با این روش کرم ها شروع به جدا شدن از ساقه و مکان‌های مخفی در سر کلم بروکلی می‌کنند.

محلول اب نمک برای شست بروکلی

پودر پرکلرین

از دیگر روش های شستن کلم بروکلی استفاده از پودر پرکلرین برای این منظور می باشد. در این روش سبزی کلم بروکلی را برای زمان حدود ۱۰ دقیقه درون ظرف حاوی 3 لیتر آب ولرم و یک گرم پودر پرکلرین 70 درصدی که معادل نصف قاشق چای خوری می باشد، قرار داده می شود.

با این روش کلم بروکلی انگل زدایی خواهد شد. پس از اتمام این مرحله کلم بروکلی با آب تمیز شستشو و آبکش خواهد شد، تا از این ماده ضدعفونی جدا شود.

سخن پایانی

رویشگاه اصلی کلم بروکلی کشور فرانسه می باشد. چرا که نخستین بار در این نقطه از جهان رشد یافت. این گیاه به خانواده کلم تعلق دارد. ‌بروکلی غنی از ویتامین ث می‌باشد. ۱۰۰ گرم از این سبزی مفید دارای ۲۵ کالری انرژی می باشد. کلم بروکلی همچنین دارای ایندول می باشد، که از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می کند.
از دیگر خواص این سبزی کاهنده چربی خون و کلسترول خون می باشد. اما آنچه که در این میان مصرف این سبزی مهم و مفید را با مشکل مواجه می‌کند، وجود کرم، حشرات، آفات و آلودگی‌های دیگر در این سبزی می باشد.
روش های مختلفی برای شستشوی کلم بروکلی وجود دارد، که ما در این مقاله به برخی از موارد مهم آن اشاره کرده ایم. برای آموختن این مطالب جذاب، مقاله حاضر را با دقت مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید