صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : چند غذا برای افزایش متابولیسم

چند غذا برای افزایش متابولیسم

فهرست مطالب

چکیده :

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید یا آن را حفظ کنید، ممکن است به دنبال غذاهایی باشید که می توانند متابولیسم شما را افزایش دهند. برخی غذاها ممکن است به افزایش اندکی میزان متابولیسم شما کمک کنند، افزودن این غذاها به رژیم غذایی ممکن است کاهش چربی بدن را کمی آسان‌ تر کند یا از اضافه وزن جلوگیری کند، با این حال، خوردن بیشتر این غذاها تضمینی برای کاهش وزن شما نیست در عوض، آن ها به عنوان مکمل یک رژیم غذایی متعادل و با کالری محدود برای ترویج کاهش وزن عمل می کنند. در اینجا به بررسی انواع غذا برای افزایش متابولیسم پرداخته شده است.

1. غذاهای غنی از پروتئین

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، آجیل و دانه ها، می توانند به افزایش متابولیسم شما برای چند ساعت کمک کنند، این به این دلیل است که آن ها به بدن شما نیاز دارند که انرژی بیشتری برای هضم آن ها مصرف کند. این به عنوان اثر حرارتی غذا (TEF) شناخته می شود.

TEF به تعداد کالری مورد نیاز بدن شما برای هضم، جذب و پردازش مواد مغذی موجود در وعده های غذایی اشاره دارد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای غنی از پروتئین، بیشترین افزایش TEF را دارند. به عنوان مثال، آن ها میزان متابولیسم شما را 15 تا 30 درصد در مقایسه با 5 تا 10 درصد برای کربوهیدرات ها و 0 تا 3 درصد برای چربی ها افزایش می دهند.

رژیم های غذایی غنی از پروتئین همچنین کاهش متابولیسم را که اغلب در طول کاهش وزن مشاهده می شود با کمک به بدن شما برای حفظ توده عضلانی خود کاهش می دهد. علاوه بر این، پروتئین همچنین ممکن است به سیر ماندن شما برای مدت طولانی تر کمک کند، که این می تواند از پرخوری جلوگیری کند.

بخوانید : ۱۴ منبع عالی برای دریافت پروتئین

غذاهای پروتئین دار

2. غذاهای غنی از مواد معدنی

مواد معدنی آهن و سلنیوم هر کدام نقش متفاوت در عملکرد صحیح بدن شما ایفا می کنند. با این حال، آن ها یک چیز مشترک دارند، یعنی هر دوی آن ها برای عملکرد مناسب غده تیروئید، که متابولیسم شما را تنظیم می کند، مورد نیاز هستند.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی بسیار کم آهن یا سلنیوم ممکن است توانایی تیروئید شما را برای تولید مقادیر کافی هورمون کاهش دهد که این می تواند متابولیسم شما را نیز کاهش دهد.

برای کمک به عملکرد بهتر تیروئید خود، غذاهای غنی از سلنیوم و آهن مانند گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات، آجیل و دانه ها را در منوی روزانه خود بگنجانید.

3. فلفل چیلی

کپسایسین، یک ماده شیمیایی موجود در فلفل چیلی است که ممکن است با افزایش در سرعت کالری سوزی بدن، متابولیسم شما را افزایش دهد.

در واقع، مروری بر 20 مطالعه تحقیقاتی نشان می‌ دهد که کپسایسین موجود در مکمل‌ ها یا خود فلفل‌ ها، ممکن است به بدن شما در سوزاندن حدود 50 کالری اضافی در روز کمک کند.

کپسایسین ممکن است دارای ویژگی کاهش اشتها باشد، با توجه به بررسی مطالعات روی تقریباً 200 نفر، مصرف حداقل 2 میلی گرم کپسایسین مستقیماً قبل از هر وعده غذایی، مصرف کالری را به ویژه در کربوهیدرات ها کاهش می دهد.

به طور مشابه، افزودن فلفل هندی به وعده غذایی شما ممکن است میزان چربی سوزانده شده توسط بدن برای انرژی را افزایش دهد، به خصوص بعد از یک وعده غذایی پرچرب. با این حال، این اثر چربی سوزی ممکن است فقط برای افرادی اعمال شود که عادت به مصرف غذاهای تند ندارند.

فلفل چیلی

4. قهوه

کافئین موجود در قهوه ممکن است به افزایش سرعت متابولیسم کمک کند . چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که روزانه حداقل 270 میلی گرم کافئین یا معادل حدود 3 فنجان قهوه مصرف می کنند، تا 100 کالری اضافی در روز می سوزانند.

علاوه بر این، کافئین ممکن است به بدن شما برای سوزاندن چربی برای انرژی کمک کند، و همچنین به نظر می رسد در افزایش عملکرد تمرینی شما موثر باشد، با این حال، اثرات آن بر اساس ویژگی های فردی مانند وزن بدن و سن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

5. چای

چای حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامتی به نام کاتچین است که ممکن است همراه با کافئین برای افزایش متابولیسم موثر باشد. به طور خاص، هم چای سبز اولانگ و هم چای سبز ماچا ممکن است اکسیداسیون چربی را افزایش داده و به شما در سوزاندن کالری اضافی در بخشی از برنامه ورزشی کمک کند.

علاوه بر این، چای اولانگ و سبز ممکن است به بدن شما کمک کند تا به طور موثرتری از چربی ذخیره شده برای انرژی استفاده کند و توانایی چربی سوزی شما را تا 17 درصد افزایش دهد. با این وجود، همانطور که در مورد قهوه این امکان وجود دارد، اثرات چای نیز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

چای برای کاهش وزن

6. لوبیا و حبوبات

مطالعات نشان می‌ دهند که لوبیا و حبوبات به علت داشتن محتوای پروتئینی بالا در مقایسه با غذاهای با پروتئین پایین، برای هضم، کالری بیشتری نیاز دارد. حبوبات همچنین حاوی فیبر، از جمله نشاسته و فیبر محلول هستند، که بدن شما می تواند از آن ها به عنوان یک پری بیوتیک برای تغذیه باکتری های خوب ساکن در روده بزرگ استفاده کند. به نوبه خود، این باکتری ها اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که ممکن است به بدن شما کمک کند تا به طور موثرتری از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده کند و سطح قند خون طبیعی را حفظ کند.

7. زنجبیل

تصور می‌ شود که زنجبیل و ادویه‌ های مربوط به آن خواص بسیار مفیدی برای افزایش متابولیسم دارند. نوشیدنی زنجبیل داغ ممکن است سطح گرسنگی را کاهش دهد و احساس سیری را تقویت کند.

زنجبیل

8. کاکائو

کاکائو خوراکی های خوشمزه ای هستند که ممکن است برای متابولیسم شما نیز مفید باشند. به عنوان مثال، مطالعات روی موش ها نشان داده است که عصاره کاکائو ممکن است ژن هایی را که باعث تحریک چربی سوزی می شوند، تقویت کنند. به نظر می‌ رسد این امر به‌ ویژه در موش‌ هایی که از رژیم‌ های غذایی پرچرب یا پرکالری تغذیه می‌ شوند، صادق است .

یک مطالعه نشان می دهد که کاکائو ممکن است از عملکرد آنزیم های لازم برای تجزیه چربی و کربوهیدرات ها در طول هضم جلوگیری کند، که این نیز می تواند از جذب آن ها و کالری هایی که در بدن ایجاد می کند جلوگیری کند.

با این حال، مطالعات انسانی که اثرات کاکائو یا محصولات کاکائویی مانند شکلات تلخ را بررسی می‌ کنند، نادر هستند. قبل از اینکه بتوان به نتایج قوی دست یافت، به مطالعات بیشتری نیاز است.

9. سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است متابولیسم شما را افزایش دهد. مطالعات حیوانی نشان داده است که سرکه به ویژه در افزایش میزان چربی سوزانده شده برای انرژی مفید است. به همین ترتیب، اغلب ادعا می شود که سرکه سیب باعث افزایش متابولیسم در انسان می شود، اما مطالعات کمی این موضوع را به طور مستقیم بررسی کرده اند.

سرکه سیب ممکن است با کاهش سرعت تخلیه معده و افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک کند . اگر تصمیم به مصرف آن دارید، حتما مصرف خود را به 1 تا 2 قاشق غذاخوری در روز محدود کنید و آن را در حداقل 1 فنجان آب به ازای هر قاشق غذاخوری سرکه رقیق کنید تا خطر فرسایش دندان، آسیب به پوشش دستگاه گوارش یا سایر عوارض جانبی را محدود کنید .

سرکه سیب

10. روغن تری گلیسیرید زنجیره متوسط ​​(MCT).

روغن MCT یک نوع چربی منحصر به فرد است که ممکن است برای متابولیک مزایایی داشته باشد. بیشتر چربی های موجود در غذاها تری گلیسیریدهای با زنجیره بلند هستند، اما روغن MCT از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​تشکیل شده است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف روغن MCT می تواند سرعت متابولیسم را در انسان افزایش دهد. علاوه بر این، بر خلاف چربی های با زنجیره بلند، هنگامی که MCT ها جذب می شوند، مستقیماً به کبد می روند تا به انرژی تبدیل شوند.

روغن MCT  اگرچه برای پخت و پز مناسب نیست، اما معمولاً به عنوان مکمل مصرف می شود، همچنین می توان آن را به غذاهایی مانند سوپ یا اسموتی اضافه کرد.

11. آب

نوشیدن آب کافی یک راه عالی برای هیدراته ماندن است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که نوشیدن آب ممکن است به طور خلاصه متابولیسم را 24 تا 30 درصد افزایش دهد.

محققان خاطرنشان می کنند که حدود 40 درصد از این افزایش متابولیسم برای گرم کردن آب تا میزان دمای بدن صرف می شود، که به عنوان گرمازایی ناشی از آب شناخته می شود. با این حال، به نظر می‌ رسد که اثرات آن تنها 40 تا 90 دقیقه پس از نوشیدن آب باقی می‌ ماند و قدرت اثر آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

بخوانید : چگونه نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

نوشیدن آب کافی

12. جلبک دریایی

جلبک دریایی سرشار از ید است، ید همان ماده معدنی مورد نیاز برای تولید هورمون های تیروئید و عملکرد مناسب غده تیروئید است . هورمون های تیروئید وظایف مختلفی دارند که یکی از آن ها تنظیم میزان متابولیسم است، همچنین مصرف منظم جلبک دریایی می تواند به شما در رفع نیازهای ید و حفظ سلامت متابولیک کمک کند.

نتیجه گیری :

برخی از غذاها ممکن است با افزایش میزان متابولیسم، در میزان کالری که می سوزانید کمک کنند. بنابراین، مصرف منظم آن ها ممکن است به کاهش وزن و حفظ آن در دراز مدت کمک کند. برای کاهش وزن موثر و ماندگار و حفظ وزن، به دنبال کاهش تدریجی کالری باشید و بیشتر غذاهای کامل و کمتر فرآوری شده را انتخاب کنید. در این مقاله به معرفی انواع خوراکی ها برای بالا بردن متابولیسم پرداخته شده است.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید