صفحه اصلی > سبک زندگی : بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب + خواص و طریقه مصرف

بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب + خواص و طریقه مصرف

فهرست مطالب

زرشک یکی از گیاهانی است که سابقه ای طولانی در طب سنتی غربی و شرقی دارد. متخصصان طب سنتی آب زرشک را برای کبد چرب مفید می‌دانند و اعتقاد دارند به کاهش چربی کبد کمک می‌کند.

اگر علاقه دارید در این باره بیشتر بدانید و با بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب و خواص آب زرشک برای کبد چرب آشنا شوید و همچنین طریقه مصرف و طرز تهیه این مطلب را دنبال کنید.

خواص آب زرشک برای کبد چرب

خواص آب زرشک برای کبد چرب

زرشک بیش از ۲۵۰۰ سال است که در پزشکی استفاده می‌شود، در طب عامیانه هندی برای درمان اسهال، کاهش تب، تسکین ناراحتی‌های معده و افزایش اشتها به کار می‌رود.

در ایران هم اغلب به عنوان دارویی برای مشکلات کیسه صفرا و معده استفاده می‌شود.

زرشک سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ست که باعث شده تا خواص زیادی داشته باشد مثل کمک به مدیریت دیابت، کاهش عفونت‌های پوستی و کاهش سطح کلسترول خون، همچنین به هضم بهتر و کاهش اسید معده هم کمک می‌کند.

آب زرشک نوشیدنی است که از زرشک تهیه می‌شود و دارای همان خواص است. یکی از رایج ترین موارد مصرف آب زرشک، کاربرد آن برای بهبود مشکلات صفراوی و کبد چرب است.

از مهم ترین خواص آب زرشک برای کبد چرب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش تولید صفرا

افزایش تولید صفرا

آب زرشک تولید و ترشح صفرا را افزایش می‌دهد که منجر به بهبود سلامت کبد و عملکرد آن می‌شود. صفرا باعث تجزیه بیشتر چربی‌های تجمع یافته در کبد می‌شود.

کاهش کلسترول LDL

آب زرشک باعث افزایش ترشح صفرا می‌شود، صفرا همان ماده ای است که به هضم چربی‌ مواد غذایی که می‌خورید کمک می‌کند. در نتیجه با افزایش آن کلسترول بد خون یا همان LDL کاهش پیدا کرده و به دنبال آن التهاب و چربی کبد هم کاهش پیدا می‌کند.

خواص ضد التهابی

آب زرشک به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌هایی به نام آلکانوئیدها، خاصیت ضدالتهاب دارد. در بیماری کبد چرب، افزایش چربی‌ها باعث ایجاد التهاب در ناحیه کبد می‌شوند، بنابراین مصرف آب زرشک برای کبد چرب، می‌تواند به کاهش این التهابات کمک کند.

افزایش متابولیسم کبد

آب زرشک با داشتن مواد مغذی و مفید و مهم تر از آن آنتی اکسیدان فراوان، به افزایش متابولیسم اندام ها مثل کبد کمک می‌کند. افزایش متابولیسم کبد، فعالیت آنزیم‌های کبدی را هم افزایش داده در نتیجه می‌تواند عاملی موثر در بهبود بیماری کبد چرب باشد.

مطلب پیشنهادی: برای کبد چرب چی بخوریم

بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب

بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب را متخصصان طب سنتی بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب را صبح‌ و زمانی که ناشتا هستید، می‌دانند.

این کار به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و عملکرد بهتر کبد و کیسه صفرا را بهبود می‌بخشد.

همچنین می‌توانید شب‌ها و حدود دو ساعت قبل از خواب هم یک لیوان آب زرشک میل کنید و از خواص آن برای کبد چرب بهره مند شوید.

طریقه مصرف آب زرشک برای کبد چرب

درباره نحوه مصرف آب زرشک برای کبد چرب چند نکته را باید در نظر داشته باشید.

اولین نکته این موضوع است که مصرف طولانی مدت آب زرشک برای درمان کبد چرب، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث آسیب کبد شود.

بنابراین بهترین کار مصرف دوره ای آن تحت نظر پزشک و متخصص طب سنتی است.

نکته بعدی درباره طریقه مصرف آب زرشک برای کبد چرب است، می‌توانید آب زرشک را به تنهایی میل کنید و یا با آب میوه‌های دیگر مثل انار و آلبالو ترکیب کنید. در این صورت خواص آن هم بیشتر خواهند شد.

و به عنوان آخرین نکته، اگر می‌خواهید از خواص آب زرشک برای کبد چرب و به طور کلی سلامت بدن، بهره مند شوید بهتر است از آب زرشک خانگی استفاده کنید.

در ادامه روش تهیه آب زرشک خانگی را برای شما خواهیم گفت.

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه آب زرشک برای کبد چرب

طرز تهیه آب زرشک برای کبد چرب

برای طرز تهیه آب زرشک برای کبد چرب، دو روش وجود دارد:

روش اول

  • ابتدا ۲۵۰ گرم زرشک را کامل تمیز کرده و به آرامی با آب سرد بشوئید. زرشک‌های شسته شده را با ۶ تا ۸ لیوان آب در یک ظرف غیر فلزی بریزید.
  • اجازه دهید مخلوط زرشک و آب ۲۴ ساعت در این حالت بماند.
  • سپس آب و زرشک‌ها را در مخلوط کن ریخته و ۳۰ ثانیه با سرعت متوسط مخلوط کنید. حالا آب زرشک را از صافی رد کرده و در بطری شیشه ای بریزید.

روش دوم

  • ۲۵۰ گرم زرشک را با آب سرد شسته و آبکشی کنید. سپس در یک ظرف مناسب ۶ لیوان آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا به نقطه جوش برسد.
  •  در مرحله بعد ظرف را از روی شعله برداشته و زرشک‌های شسته شده را داخل آن بریزید. در ظرف را بسته  پس از سرد شدن  ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید، سپس آن از صافی رد کرده و در ظرف‌های تمیز شیشه ای در یخچال نگهداری کنید.
  • هیچ وقت نباید زرشک را بجوشانید چرا که خواص آن از بین رفته و طعم آن نیز تلخ می‌شود.
  • علاوه بر این آب زرشک را تنها به مدت یک هفته می‌توان استفاده کرد و امکان نگهداری طولانی مدت آن وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید از آب زرشک و خواص آن برای بهبود کبد چرب بهره ببرید باید با طریقه مصرف و بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب به خوبی آشنا باشید.

کید یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است و کبد چرب از شایع ترین مشکلات مربوط به آن است.

بنابراین درمان آن اهمیت زیادی دارد و شما می‌توانید تحت نظر پزشک از درمان‌های طب سنتی مثل مصرف آب زرشک هم به عنوان درمان مکمل استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا آب زرشک برای کبد چرب خوب است؟

آب زرشک درمانی قطعی برای کید چرب نیست اما به دلیل داشتن خواصی مثل خاصیت ضدالتهابی و همچنین تاثیراتی که در کاهش کلسترول خون دارد، می‌تواند به کبد چرب کمک کند.

بهتر است آب زرشک را صبح و ناشتا استفاده کنید و یا شب‌ها قبل از خواب آن را میل کنید.

مهدیون

دیدگاهتان را بنویسید