صفحه اصلی > آشپزی : آشنایی با دمنوش های ضد سرفه

آشنایی با دمنوش های ضد سرفه

فهرست مطالب

چکیده :

سرفه نوعی عکس العمل بدن است که مانع ورود مواد محرک به ریه ها می شود. این واکنش بدن همچنین موجب خروج مخاط و مایعات تولید شده در ریه ها به هنگام بیماری می شود. از جمله دیگر دلایل بروز سرفه آسم، آلودگی هوا، دود سیگار و غیره می باشد. سرفه ها دارای دو نوع خشک یا خلط دار می باشند. دمنوش های متعددی برای برطرف کردن سرفه وجود دارد که از جمله این دمنوش ها می توان به دمنوش زنجبیل، چای شیرین بیان، چای ریحان، دمنوش برگ گیاه عشقه، چای گل ختمی و غیره اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های ضد سرفه پرداخته ایم. برای شناخت این نوشیدنی های مفید با ما همراه باشید.

دمنوش ضد سرفه زنجبیل 

دمنوش زنجبیل یکی از انواع دمنوش های ضد سرفه می باشد. از آنجایی که سرفه های خشک اغلب ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی هستند و به خودی خود برطرف نمی شوند، باید از برنامه غذایی خاصی برای برطرف کردن این مشکل کمک گرفت. استفاده از دمنوش زنجبیل یکی از روش های تسکین سرفه ها می باشد. از این گیاه با خاصیت در تهیه شربت های ضد سرفه نیز استفاده می شود. برای تهیه این دمنوش  زنجبیل تازه را تهیه می کنند اما اگر دسترسی به آن وجود نداشته باشد میتوان پودر زنجبیل را جایگزین زنجبیل تازه کرد. برای تهیه دمنوش زنجبیل می بایست یک چهارم قاشق چای خوری از پودر زنجبیل را درون فنجان آب داغ ریخته و به کمک شیرین کننده های طبیعی همچون عسل یا نبات میل کرد. اما برای تهیه دمنوش زنجبیل با کمک ریشه آن می بایست چند تکه از این ریشه را برای حدود 10 دقیقه در آب داغ ریخته سپس با عسل نوش جان کرد.

چای زنجبیل

چای شیرین بیان ضد سرفه پر خاصیت

چای شیرین بیان از جمله دیگر انواع دمنوش های ضد سرفه محسوب می شود. ریشه این گیاه پرخاصیت قادر است ناراحتی در ناحیه گلو و سرفه را برطرف کند. ریشه شیرین بیان به فراوانی در پزشکی سنتی چینی  مورد استفاده قرار می گیرد. شیرین بیان یکی از انواع داروهای گیاهی خلط آور به شمار می‌آید که سرفه را تسکین داده و از سوی دیگر موجب کاهش ترشحات مخاط و درد گلو می شود. تحقیقی در سال 2018 پیرامون مزایای سلامتی شیرین بیان به عنوان داروی گیاهی خلط آور صورت پذیرفت و نتایج حاصله آن در مجله بیوارگانیک اند مدیسینال کمیستری چاپ شد. برای تهیه دمنوش شیرین بیان یک قاشق چایخوری از ریشه این گیاه را درون فنجان آب داغ برای حدود 10 دقیقه دم می کنند و روزانه 2 الی 3 مرتبه از آن می نوشند.

چای شیرین بیان

دمنوش ریحان مقدس

یکی دیگر از انواع دمنوش های ضد سرفه دمنوش ریحان مقدس می باشد. این گیاه به خانواده نعناعیان تعلق دارد. ریحان مقدس در برخی از داروها و شربت های خلط آور مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای برطرف کردن سرفه ایجاد شده به علت آسم و برونشیت های ناشی از حساسیت بسیار موثر است. ریحان مقدس موجب رقیق شدن مخاط و خروج راحت الان از ریه می شود. از این گیاه روغنی استخراج می شود که در برطرف کردن اسم و سرفه ناشی از آن موثر است. البته به نظر می‌رسد که نیاز است تا تحقیقات بیشتری در خصوص فواید این گیاه و اثربخشی آن صورت گیرد. برای تهیه دمنوش ریحان مقدس 8 الی 10 برگ از این گیاه را با 5 عدد گیاه میخک برای حدود 10 دقیقه می جوشانند و بعد از سرد شدن 3 مرتبه در روز میل می کنند.

دمنوش برگ گیاه عشقه خلط آور ضد سرفه

از جمله دیگر انواع دمنوش های ضدسرفه، دمنوش برگ گیاه عشق می باشد. برگ این گیاه همیشه سبز موجب خلط آوری و تسکین سرفه می شود. چرا که برگ های این گیاه دارای ساپونین بوده و وجود این ترکیبات می تواند موجب رقیق شدن مخاط گلو و بینی و دفع آسان  تر آن از بدن می شود. بر اساس تحقیق صورت گرفته مشخص شده است که ترکیبات موجود در عصاره برگ خشک عشقه، آویشن، بادیان رومی و ریشه گیاه پنیرک پف نبات یا مارشمالو در برطرف کردن سرفه موثر است. البته این تحقیق مراحل خود را تا آخر طی نکرده و برای اثبات ادعایش به مطالعات بیشتری احتیاج دارد. در هر صورت روز به روز مطالعات بیشتری پیرامون تاثیر گیاه عشق و تسکین سرفه انجام می شود که نتایج آن ها موید تاثیر این برگ در برطرف کردن سرفه می باشد.

چای گل ختمی ضد سرفه و خلط آور معروف

چای گل ختمی از دیگر انواع دمنوش های ضد سرفه به شمار می آید. چرا که این گیاه حاوی مواد موسیلاژ است که این ترکیبات برای برطرف شدن گلو درد و سرفه های شدید مناسب می باشد. گل ختمی ملین بوده و موجب رفع یبوست نیز می شود. این گیاه خلط آور سرفه های خشک را درمان کرده و تب بیماران را کاهش می دهد. گل ختمی دارای طبیعتی سرد و تر می باشد. از جمله دیگر خواص گل ختمی میتوان به ضد درد بودن، ضد باکتری، ضد سم، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد احتقان، ادرارآوری، کاهش قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن و مسهل اشاره کرد. ریشه این گیاه غنی از موسیلاژ است، به همین جهت در برطرف کردن گلودرد و ناراحتی معده موثر است. از موسیلاژ موجود در گل ختمی پمادی تولید می شود که استفاده از آن پوست های ترک خورده را درمان می کند. این گیاه برای تمام بخش های بدن همچون روده ها، ریه‌ها، معده،‌ کلیه ها و مثانه مناسب می باشد. گل ختمی همچنین برای برطرف کردن شکم درد و زخم معده نیز موثر است.

چای گل ختمی

نتیجه گیری :

سرفه نوعی واکنش و بازتاب در بدن انسان است که از وجود یک بیماری در بدن خبر می دهد. سرفه خشک مکرر می‌تواند زندگی روزمره انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین جهت بهتر است که نشانه های آن شناخته شود و نسبت به درمان آن هرچه سریعتر اقدام اقدام شود. وجود حساسیت، رفلاکس اسید، دود سیگار، عوامل محرک محیطی، ترشحات بینی و غیره می توانا موجب بروز سرفه شوند. دمنوش های متعددی برای برطرف کردن این مشکل موثر می باشند که از آن جمله می‌توان به دمنوش نعناع تند، چای ریشه شیرین بیان، دمنوش ریشه گل ختمی، دمنوش زنجبیل و غیره اشاره کرد. ما در مقاله حاضر به معرفی انواع دمنوش های ضد سرفه پرداخته ایم. برای شناخت آنها، این مقاله جذاب را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید