صفحه اصلی > آشپزی : خواص سویا آجیلی چیست؟

خواص سویا آجیلی چیست؟

فهرست مطالب

چکیده :

دانه سویا یک حبوباتی است که در اقصی نقاط جهان مصرف می شود. رویشگاه اصلی این دانه نواحی آسیای شرقی و نام علمی آن سویا گلیسین مکس می باشد. به علت آنکه این دانه روغنی از نظر ظاهری مشابه لوبیا است، به آن نام لوبیای روغنی یا لوبیا چیتی نیز اطلاق می شود. این آجیل در حقیقت یک میان وعده سبک و خوش طعم است که غنی از فیبر، پروتئین گیاهی، ایزوفلاون ها و تعدادی مواد مغذی دیگر می باشد. هدف از نگارش این مقاله بررسی خواص سویا آجیلی می باشد. برای کسب اطلاعات در این خصوص ما را تا انتهای این مطلب جذاب همراهی کنید.

ارزش غذایی سویا آجیلی

فواید دانه سویا بسیار متعدد است. چرا که این دانه روغنی حاوی مقادیر بالای مواد ارگانیک، فیبر، پروتئین، ویتامین k، ریبوفلاوین، اسید فولیک، ویتامین ب ۶، تیامین، ویتامین c، مواد معدنی همچون آهن، منگنز، فسفر، مس، پتاسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، کلسیم و آنتی اکسیدان می باشد. وجود این ترکیبات موجب حفظ سلامت عمومی بدن می شود. ما در ادامه به تشریح برخی از فواید دانه سویا پرداخته ایم. برای دانستن این مهم به ادامه مطلب رجوع کنید.

افزایش سوخت و ساز بدن با سویا

یکی از فواید دانه سویا افزایش سوخت و ساز بدن می باشد. دانه سویا سرشار از پروتئین است و وجود پروتئین نیز موجب بهبود عملکرد ساخت و ساز بدن خواهد شد. پروتئین برای حفظ حیات همه قسمت های مهم بدن ضروری است. پروتئین های موجود در سویا موجب جایگزینی آسان سلول هایی از بدن می شوند که نیاز به بازسازی یا جایگزینی دارند که این موضوع موجب حفظ سلامت کل بدن خواهد شد. افراد گیاهخوار یا در اصطلاح وگان برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود می توانند دانه سویا را به رژیم غذایشان بیافزایند. چرا که اینگونه افراد پروتئین های موجود در گوشت قرمز، مرغ، محصولات لبنی و ماهی را مصرف نمی کنند.

 سرطان

جلوگیری از ابتلا به سرطان از دیگر فواید دانه سویا محسوب می شود. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، دانه سویا سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و داشتن این ویژگی آن را تبدیل به داروی ضد سرطان کرده است. آنتی اکسیدان های موجود در دانه سویا رادیکال های آزاد را که بر اثر متابولیسم سلولی تولید می شوند، از بین می برند. این رادیکال های آزاد مسبب ایجاد جهش در سلول های سالم شده و آنها را به سلول های سرطانی تبدیل می کند. همچنین فیبر موجود در دانه سویا احتمال ابتلا به سرطان کولون و روده بزرگ را به شدت کاهش می دهد. زیرا فیبر عملیات گوارش را آسان کرده و فشار بر جهاز هاضمه را کاهش می دهد.

 قلب

کمک به حفظ سلامت قلب یکی دیگر از فواید دانه سویا به شمار می آید. زیرا این دانه روغنی سرشار از چربی های مفید و غیر اشباع می باشد، که وجود آنها موجب کاهش کلسترول خون خواهد شد. لذا مصرف دانه سویا از ابتلا به بیماری‌هایی همچون تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. همچنین اسیدهای چرب موجود در سویا نظیر اسید لینولنیک و اسید لینولئیک موجب حفظ سلامتی بدن خواهد شد. دو اسید چرب نام برده تنظیم عملکرد ماهیچه ها و کنترل فشار خون را باعث می شوند. همچنین فیبرهای دانه سویا موجب جدا شدن کلسترول های مازاد از عروق و شراین و در نتیجه کاهش میزان کلسترول خون خواهند شد.

سلامت قلب

 یائسگی

تسکین علائم یائسگی از جمله خواص دانه سویا شمرده می شود. این درحالی است که دانه سویا سرشار از ایزوفلاون ها می باشد و وجود این مواد برای بهبود عملکرد دستگاه تولید مثل زنان مفید می باشد. در دوران یائسگی میزان استروژن به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. ایزوفلاون ها با اتصال به سلول های گیرنده استروژن می‌توانند بروز تغییرات را طی این دوره از زندگی زنان به شدت کاهش دهند. به عبارت دقیق‌تر مصرف دانه سویا موجب کاهش علائم و نشانه های یائسگی نظیر نوسان خلق، گرگرفتگی و دردهای گرسنگی می شود و به کاهش ایجاد ناراحتی در این دوران کمک می کند.

استحکام استخوان ها با سویا 

کمک به سلامت استخوان ها از دیگر فواید دانه سویا به حساب می آید. دانه سویا منبع خوبی از ویتامین و املاح معدنی همچون کلسیم، منیزیم، سلنیوم و روی می باشد. وجود این عناصر معدنی برای حفظ سلامت و عملکرد استخوان ها مفید است. چراکه این ترکیبات برای عملیات استخوان سازی و جوش خوردن استخوان های شکسته و آسیب دیده مناسب هستند. مصرف منظم دانه سویا از بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان و سایر مسائل مرتبط با استخوان ها که بر اثر افزایش سن ایجاد می شود جلوگیری می کند.

سلامت استخوان

 دیابت

کنترل دیابت یکی دیگر از فواید دانه سویا می باشد. زیرا این دانه مغذی موجب افزایش گیرنده های انسولین در بدن شده و بدین وسیله بیماری دیابت را به خوبی مدیریت کرده یا از ابتلا به آن جلوگیری می‌کند.

کنترل دیابت

دیگر خواص سویا آجیلی

فواید دانه سویا به همین جا ختم نمی‌شود. این دانه مفید می تواند موجب نرم کردن پوست، تقویت ناخن، تقویت مو، درمان ناباروری مردان، تقویت هوش و حافظه، کاهش کلسترول خون، بهبود جریان خون، افزایش توده عضلانی، شادابی پوست، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های مادرزادی، بهبود گوارش، افزایش گردش خون و از بین بردن اختلالات خواب نیز شود.

نتیجه گیری :

سویا گیاهی کم ارتفاع است که نهایت ارتفاع و طول ساقه آن به ۲ متر می رسد. مصرف این دانه روغنی به عنوان یک منبع خوب برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن برای همه افراد به ویژگی گیاهخواران مناسب است. دانه سویا حاوی کاروتن، ویتامین ب کمپلکس، ویتامین c، ویتامین D، ویتامین e، ویتامین K، پروتئین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، ویتامین ب ۶، اهن و آنتی اکسیدان می باشد. وجود این مواد مغذی در این دانه روغنی باعث ایجاد خواص بی نظیری در آن همچون افزایش سوخت و ساز بدن، لاغری و کاهش وزن، جلوگیری از ابتلا به سرطان، بهبود فعالیت قلب، کاهش علائم یائسگی، بهبود گوارش، تقویت استخوان ها، کنترل دیابت و غیره می شود. ما در این مقاله به بررسی فواید دانه سویا پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات در این خصوص این مقاله جذاب را با دقت مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5 | منبع6

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید