صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های خوش طعم برای پذیرایی

دمنوش های خوش طعم برای پذیرایی

فهرست مطالب

دمنوش در حقیقت یک نوشیدنی خوش طعم است که شباهت بسیاری با چای دارد. تنها تفاوت دمنوش با چای در این است که در تهیه آن به جای استفاده از چای، از میوه ها و گیاهان خشک شده استفاده می شود.

در سال های اخیر مصرف دمنوش های خوشمزه رواج فراوانی پیدا کرده است تا جایی که برخی از افراد با این دمنوش های خوش طعم از میهمانان خود پذیرایی می کنند. لذا با توجه به اهمیت مصرف دمنوش و فواید سلامتی بی نظیر آن، ما موضوع این نوشتار را به بررسی انواع دمنوش های خوش طعم برای پذیرایی اختصاص داده ایم.

شما نیز اگر به دنبال شناخت دمنوش های مخصوص برای مهمان هستید، بهتر است این مقاله کاربردی را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

دمنوش زعفران

یکی از انواع دمنوش های خوش طعم برای پذیرایی، دمنوش زعفران می باشد. مهمترین ماده به کار رفته در این دمنوش زعفران است. این گیاه دارای عطر و بوی فراوان و رنگ چشم نوازی است، به همین جهت همه افراد دلباخته این ادویه هستند.

استفاده از دمنوش زعفران موجب تقویت حافظه، تقویت قلب، پیشگیری از ایجاد افسردگی و غیره خواهد شد. البته آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که از زعفران های باکیفیت در تهیه دمنوش زعفران به کار برده شود.

برای تهیه این دمنوش به یک قاشق چایخوری زعفران خشک، 3 لیوان آب سرد و مقداری نبات یا عسل احتیاج است. نخست زعفران های خشک شده را به خوبی آسیاب می کنند، سپس آن را به همراه مقداری آب سرد درون قوری می ریزند. بعد قوری را بر روی بخار آب میگذارند تا پس از گذشت ۳۰ دقیقه دم بکشد.

اکنون دمنوش خوش طعم و رنگ زعفران حاضر است و می توان آن را در کنار نبات یا عسل نوش جان کرد. البته تهیه این دمنوش با راهکار دیگری نیز مقدور است. می توان زعفران را به همراه 3 لیوان آب جوش درون قوری ریخت، سپس به مدت ۱۵ دقیقه صبر کرد تا دم بکشد، بعد آماده مصرف خواهد بود.

دمنوش زعفران

دمنوش خوش طعم به لیمو

دمنوش به لیمو از جمله دیگر انواع دمنوش های خوشمزه برای پذیرایی می باشد. به لیمو در حقیقت یکی از پرفایده ترین گیاهانی است که ترکیبات مفیدی را در خود جای داده است.

وجود کلسیم، منیزیم، ویتامین C و اسید سیتریک در این گیاه موجب تقویت عملکرد معده، تقویت حافظه و غیره خواهد شد.

برای تهیه این دمنوش به ۵عدد برگ به لیمو، یک فنجان آب جوشیده و مقداری عسل احتیاج است. نخست برگ های به لیمو را کاملاً با دقت می‌شویند، سپس آن را به همراه آب جوش درون قوری می ریزند. بعد مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم می گذرند. اکنون دمنوش خوش طعم به لیمو آماده مصرف است و می‌توان آن را به همراه عسل نوش جان کرد.

دمنوش به لیمو

چای نعناع

یکی دیگر از انواع دمنوش های خوش طعم برای پذیرایی دمنوش نعنا می باشد. این گیاه دارای رایحه خنک و تند است و احساس سرزندگی، شادی و انرژی را با خود می آورد. نعناع در اشکال متفاوت در میان خانوارهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دمنوش خوش طعم نعناع موجب احساس آسودگی و رهاشدگی از خستگی های روزمره می شود. آتسرفمیلی یکی از ترکیبات مهم این گیاه است که می تواند موجب تقویت معده، آرامش اعصاب، لاغری و کاهش وزن، درمان گلودرد، برطرف کردن دردهای گوارش، از بین بردن آلرژی، تسکین دندان درد، پاکسازی پوست و غیره شود.

برای تهیه این دمنوش خوش طعم به مقدار کمی آب جوش و چند برگ نعناع احتیاج است. نخست برگ های تازه نعنا را با دقت می شویند. سپس با کمک حرارت شوفاژ یا روش های دیگر آنها را خشک می کنند. بعد به اندازه دو قاشق غذاخوری از برگ های خشک شده این گیاه را به درون یک لیوان حاوی آب جوش اضافه می کنند.

اکنون پس از گذشت ۲۰ دقیقه دمنوش آماده مصرف خواهد بود. برای تغییر طعم این دمنوش می توان از مقداری عسل و لیموی تازه نیز کمک گرفت.

چای نعناع جزء دمنوش های خوش طعم

نوشیدنی گل محمدی

نوشیدنی گل محمدی از جمله دیگر انواع دمنوش های خوشمزه برای پذیرایی به حساب می آید. گل محمدی به علت داشتن عطر و بوی خوش شهرت یافته است.

تعداد مختصری از این گل های سرخ می تواند عطر و بویی فوق العاده به این نوشیدنی دهد و طعمی دلچسب را به دنبال داشته باشد. دمنوش گل محمدی از جمله دمنوش های پرطرفدار خانوارهای ایرانی است که غنی از خاصیت می باشد. مصرف این دمنوش برای برطرف کردن ناراحتی های تنفسی، تسکین درد های قاعدگی، ایجاد تناسب اندام و غیره مفید خواهد بود.

  برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گل محمدی احتیاج است  این گل ها را درون لیوان حاوی آب جوش می ریزند، صبر کند تا پس از گذشت ۱۵ دقیقه دم بکشد. اکنون دمنوش آماده مصرف است و می تواند مقداری عسل یا نبات به آن افزود و آن را نوش جان کرد. همچنین افزودن مقداری لیمو ترش می تواند مزه بهتری به این دمنوش بخشد.

چای زنجبیل

چای زنجبیل یکی دیگر از انواع دمنوش های خوشمزه برای پذیرایی به شمار می آید.در حقیقت زنجبیل محبوب ترین ادویه به حساب می آید. این گیاه در اشکال تازهو پودر شده مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجبیل دارای  طبعی گرم است و برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی‌ها همچون ناراحتی‌های گوارشی، بیماری های معده، اگزما، حساسیت، تهوع، دیابت و دردهای قاعدگی مناسب می باشد.

مصرف دمنوش زنجبیل در ایام عید و برای برگزاری دورهمی های خانوادگی بسیار مناسب است.

برای تهیه این دمنوش مقداری زنجبیل تازه برش زده را به لیوان حاوی آب جوش اضافه می کنند. بعد درب آن را گذاشته و برای ۱۰ دقیقه صبر می‌کنند تا عصاره زنجبیل خارج شود. اکنون می توان آن را با مقداری شیرین کننده طبیعی همچون عسل یا نبات نوش جان کرد.

مخلص کلام; دمنوش های خوش طعم

دمنوش هم مانند چای از جمله نوشیدنی های دلچسبی است که فواید و مزایای سلامتی فراوانی را در خود جای داده است. امروزه دمنوش ها هواداران فراوانی را به خود اختصاص داده اند. دمنوش دارچین، دمنوش خوش طعم نعناع، چای زنجبیل، دمنوش گل محمدی، دمنوش زعفران و غیره تنها بخشی از انواع دمنوش های موجود می باشند. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های خوش طعم برای پذیرایی پرداخته ایم.
اگر شما هم به دنبال آشنا شدن با انواع دمنوش های ویژه مهمانداری هستید ، بهتر است این مقاله مفید را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید