صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های رقیق کننده خون

دمنوش های رقیق کننده خون

فهرست مطالب

غلظت خون نوعی ناراحتی در بدن انسان است که دلایل مختلفی برای بروز آن عنوان می شود. از جمله مهمترین علل بروز غلظت خون را میتوان تحرک ناکافی، مصرف همزمان غذاهای سرد مزاج و گرم مزاج و مصرف توام خوراکی های سرد مزاج با غذاهای چرب و شیرین عنوان کرد.

در حقیقت ایجاد اختلال و نارسایی کبدی موجب ایجاد غلظت خون می شود. غلظت خون نیز بروز ناراحتی های متعددی همچون بیماری‌های قلبی، چربی، کبد، سکته و دردهای مفاصل را به دنبال دارد. مصرف بعضی از دمنوش های رقیق کننده خون می تواند به کاهش احتمال لخته شدن خون و رقیق سازی خون کمک کند.

ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع دمنوش های رقیق کننده خون پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

دمنوش دارچین رقیق کننده خون

دمنوش دارچین یکی از انواع دمنوش های رقیق کننده خون به حساب می آید. از آن‌جایی که دارچین فواید سلامتی فراوانی برای سلامت بدن انسان دارد، می‌توان این نوشیدنی را طور روزانه مورد استفاده قرار داد و از این طریق مانع از ایجاد غلظت خون شد.

دارچین به فراوانی در دسترس همگان بوده و دارای کومارین می باشد. کومارین نوع ترکیب شیمیایی است که عملکرد ضدانعقاد خون را در خود جای داده است.

مصرف دارچین به علت داشتن کومارین، موجب کاهش فشار خون شده و التهاب ایجاد شده بر اثر آرتروز و دیگر ناراحتی های التهابی را برطرف می کند.

البته بهتر است دارچین با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرد. چرا تحقیقات اخیر حاکی از آن است که مصرف دارچین برای مدت طولانی موجب ایجاد ناراحتی های کبدی خواهد شد.

رقیق کردن خون با دمنوش دارچین

دمنوش کاسنی مناسب برای رقیق کردن خون

دمنوش کاسنی نیز از دیگر انواع دمنوش های رقیق کننده خون به شمار می آید. این نوشیدنی به دو شکل عرق و دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد. افراد می توانند مختصری از برگ کاسنی یا ریشه آن را دم کرده و روزانه میل کنند.

مصرف این دمنوش مفید موجب رقیق سازی خون شده و از سوی دیگر تقویت معده و برطرف کردن سرفه های خشک را در پی دارد.

چای سبز دمنوش ضد غلظت خون

چای سبز نیز یکی دیگر از انواع دمنوش های رقیق کننده خون می باشد. مواد موجود در چای سبز موجب انعطاف‌پذیری بیشتر دیواره رگ ها شده و این موضوع نیز جریان بهتر خون در رگ ها را به دنبال دارد.

استفاده روزانه از دمنوش چای سبز برای رقیق سازی خون بسیار مناسب است. البته گیاهان و دمنوش های گیاهی رقیق کننده خون دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله می‌توان به پودر فلفل قرمز، آویشن، مرزنجوش، زردچوبه، کلم، سیر، پیاز، روغن زیتون، کلم بروکلی، گل کلم، کاهو و غیره اشاره کرد.

رقیق کردن خون با چای سبز و دمنوش های رقیق کننده خون

نوشیدنی زرشک معروف ترین رقیق کننده خون

نوشیدنی زرشک نیز یکی دیگر از انواع دمنوش های رقیق کننده خون است. زرشک از دیرباز تاکنون مورد استفاده مردم بوده است. در پزشکی سنتی نیز از آب زرشک برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی‌ها کمک گرفته می‌شد.

زرشک همچون انار برای رقیق سازی خون بسیار خوب عمل می کند، چرا که موجب باز کردن دیواره های رگ های خونی شده و جریان خون را بهتر می کند. برای این منظور نخست زرشک را با دقت پاک کرده و با آب کاملا شستشو می دهند.

سپس مقداری از آن را درون ظرفی ریخته و مقداری آب روی آن می ریزند و اجازه می دهند تا خیس بخورد. پس از گذشت یک روز زرشک را در مخلوط کن ریخته و کاملا هم می زنند. بعد آن را به پارچه ای تمییز انتقال داده و صاف می‌کنند. سپس آب آن را درون یک ظرف ریخته و میل می کنند.

دمنوش زنجبیل

از دیگر انواع دمنوش های رقیق کننده خون، دمنوش زنجبیل می باشد. زنجبیل به خانواده زردچوبه تعلق دارد. این ماده مفید سرشار از سالیسیلات می باشد.

سالیسیلات یک نوع اسید مخصوص است که در غالب گیاهان وجود دارد. سالیسیلیک اسید اغلب در داروهایی همچون آسپرین یافت می شود. از این ماده پرخاصیت می توان برای پیشگیری از بروز سکته مغزی و رقیق کردن خون استفاده کرد. به همین جهت استفاده از دمنوش زنجبیل برای رقیق کردن خون بسیار مناسب می باشد.

البته دیگر خوراکی های حاوی سالیسیلات همچون آووکادو، انواع توت ها و گیلاس نیز می توانند از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری کنند.

رقیق کردن خون با چای زنجبیل

دمنوش رقیق کننده خون عناب و آویشن

دمنوش عناب و آویشن نیز از دیگر انواع دمنوش های رقیق کننده خون به حساب می آید. این دمنوش اغلب به شکل روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تهیه این دمنوش عناب و آویشن مفید ۶ عدد عناب را به همراه یک قاشق چای خوری آویشن می جوشانند. سپس بعد از صاف کردن می نوشند.

این دمنوش کار خود را به عنوان رقیق کننده خون به خوبی انجام داده و مصرف آن موجب به تصفیه کامل خون می شود. به همین جهت می توان از اذعان داشت که این نوشیدنی برای افرادی که در انجام حجامت یا اهدای خون ناتوان هستند، بسیار مناسب است.

البته ترکیب کردن عناب، شاهتره و رازیانه نیز برای بسیاری از مزاج ها مناسب است. افرادی که مزاجی گرم دارند، ترکیبی از بنفشه، عناب، آلو بخارا، هلیله زرد و میوه نسترن برای آنها مناسب است و افرادی که مزاج سرد دارند، ترکیب خار مریم، رازیانه، عناب، شاه تره، کنگر فرنگی و بومادران برای آنها مناسب تر است.

برای افرادی که مزاج گرم دارند، استفاده از دمنوش های سرد برای آنها مناسب تر است، اما افرادی که مزاج سرد دارند، استفاده از دمنوش های گرم برای آنها بهتر می باشد.

مخلص کلام; معرفی دمنوش های رقیق کننده خون

دمنوش های مختلفی برای برطرف کردن مشکلات متعدد وجود دارد. یکی از این مشکلات بروز غلظت خون می باشد. استفاده از برخی از دمنوش ها همچون دمنوش زنجبیل، دمنوش دارچین، دمنوش شوید، دمنوش نعناع، دمنوش ریشه شیرین بیان، دمنوش چای کوهی، دمنوش چای سبز، دمنوش عناب و آویشن، دمنوش زرشک و غیره برای برطرف کردن این ناراحتی ها می‌تواند مناسب باشد.
ما در این مقاله نگاهی به انواع دمنوش های رقیق کننده خون کرده ایم. شما نیز برای کسب اطلاعات در خصوص این موضوع کاربردی و مهم، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید