صفحه اصلی > رژیم های غذایی : دیابت و آب نارگیل؛ دیابتی ها آب نارگیل بخورند یا خیر؟

دیابت و آب نارگیل؛ دیابتی ها آب نارگیل بخورند یا خیر؟

فهرست مطالب

چکیده :

درخت نارگیل متعلق به خانواده نخل است و بیشتر در آسیای جنوب شرقی رشد می کند. آب نارگیل مایع شفاف و رقیقی است که از درون میوه نارگیل جوان و سبز به دست می آید و حاوی قندها، مواد معدنی مختلف، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و فیتوهورمون ها است.
آب نارگیل علاوه بر این که طراوات بخش است، به دلیل وجود مواد مغذی فراوان یک نوشیدنی انرژی زا برای افرادی است که به دنبال تناسب اندام و حفظ سلامت خود هستند. همچنین نوشیدنی محبوبی برای رفع عطش درتابستان های نواحی گرمسیری است، زیرا فاقد شیرین کننده های مصنوعی و مواد نگهدارنده است. این نوشیدنی که بیشتر به صورت تازه در کشورهای گرمسیری یافت می شود، امروزه به صورت بسته بندی در سراسر جهان به فروش می رسد.
مصرف نوشیدنی ها یکی از موارد احتیاط در رژیم غذایی افراد دیابتی است، زیراهضم آسانی دارد و به سرعت می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. در این مقاله بررسی می کنیم که آیا آب نارگیل انتخاب درستی برای افراد دیابتی است یا خیر؟

ارزش غذایی | فواید | روش مصرف | موارد احتیاط مصرف

ارزش غذایی نارگیل

ارزش غذایی آب نارگیل

240 میلی لیتر آب نارگیل طبیعی شامل:

  • کالری: 44
  • کربوهیدرات: 10.5
  • فیبر: 2.6
  • قند: 9.5
  • چربی: 0.5 گرم
  • ویتامین: 5.8 میلی گرم
  • پتاسیم: 600 میلی گرم
  • سدیم: 252 میلی گرم
  • منیزیم: 60 میلی گرم
  • فسفر: 45 میلی گرم
  • آهن: 0.7 میلی گرم
  • پروتئین: 1.7 گرم

آب نارگیل همچنین سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است که آن را برای بیماران دیابتی مفید می کند.

240 میلی لیتر آب نارگیل شیرین شده شامل:

  • کالری: 91
  • کربوهیدرات: 22.5
  • فیبر: 2.6
  • قند: 18

مقایسه اعداد بالا نشان می دهد که آب نارگیل شیرین شده 2 برابر نوع شیرین نشده، قند دارد. برای مقایسه توجه داشته باشید که یک قوطی نوشابه 240 میلی لیتری دارای 27 گرم قند است.

تنها در مقایسه با نوشیدنی های شیرین، آب نارگیل شیرین شده گزینه مناسبی به نظر می رسد و در واقع انتخاب بین بد و بدتر است و به طور قطع همچنان گزینه سالم و مفید ، آب نارگیل طبیعی است که بدون هیچ گونه افزودنی است.

شاخص گلیسمی آب نارگیل 54 و بار گلیسمی آن 3 است. از این لحاظ آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی ها برای دیابت است.

فواید آب نارگیل

فواید آب نارگیل برای دیابت

شاید تعجب کنید اگر بشنوید که مصرف آب نارگیل از راه های مختلف می تواند در کنترل دیابت موثر باشد.

  1. آب نارگیل و حفظ تعادل الکترولیتی بدن

در بیماران مبتلا به دیابت، اختلال الکترولیتی که باعث عدم تعادل در الکترولیت های بدن مانند سدیم و پتاسیم می شود به راحتی بروز می کند. در چنین وضعیتی بدن دچار کم آبی می شود که به نوبه خود منجر به مشکلات کلیوی در این افراد می شود.

شما با مصرف آب نارگیل به حفظ تعادل الکترولیتی و جلوگیری از عوارض دیابت کمک می کنید.

  1. آب نارگیل  و حفظ سطح قند خون

آب نارگیل با افزایش تولید انسولین از لوازلمعده در تنظیم سطح قند خون موثر است. علاوه بر این به بازگرداندن سطح گلوکز سرم، آنزیم های آنتی اکسیدان و پراکسیداسیون لیپیدی به حالت عادی کمک می کند. تمام این موارد به حفظ شاخص گلیسمی پایین کمک می نمایند.

منیزیم موجود در آب نارگیل نیز، در سیگنال دهی انسولین و بهبود استفاده از قند در بدن موثر است.

اما زیاده روی در مصرف آن به دلیل محتوای قند، با افزایش سطح گلوکز همراه است.

  1. آب نارگیل  و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابتی

سطح بالای قند خون در بیماران دیابتی با آسیب رگ های خونی ، آن ها را مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می کند.

مصرف آب نارگیل باعث افزایش ال-آرژنین و به نوبه خود افزایش تشکیل اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک باعث بهبود گردش خون در بدن می شود و بنابراین وقتی گردش خون بهتر می شود احتمال آسیب به قلب و بیماری های قلبی عروقی که بر اثر افزایش سطح قند خون در بیماری دیابت رخ می دهد، کاهش می یابد.

  1. آب نارگیل و محافظت از سلامت کبد

با مصرف آب نارگیل سوخت و ساز لیپیدهای بدن و سوزاندن قند و چربی در بدن به طور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.

مطالعه بر روی مدل های حیوانی نشان می دهد که مصرف مکمل آب نارگیل باعث افزایش تولید صفرا در کبد می شود. با افزایش تولید صفرا، متابولیسم لیپیدها بهبود یافته و سطح قند خون تنظیم می شود و مدیریت دیابت بهبود می یابد.

  1. آب نارگیل و تقویت سیستم ایمنی

در بیماران مبتلا به دیابت استرس اکسیداتیو بالا که به دلیل افزایش سطح قند خون اتفاق می افتد می تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند و عوارضی مانند بیماری قلبی را به همراه داشته باشد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب نارگیل، با حذف رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو را بدن کاهش می دهد. بنابراین خطر ابتلا به بیماری های متابولیک و قلبی در افراد دیابتی کاهش می یابد.

 

آب نارگیل

چگونگی مصرف آب نارگیل در دیابت

افراد دیابتی می توانند برای مصرف آب نارگیل در رژیم غذایی خود، آن را با مواد غذایی مکمل مثل آب سبزیجات و کفیر مخلوط کنند تا مزایای آن افزایش یابد.

کفیر نوعی ماده غذایی پروبیوتیک است که دارای میکروارگانیسم های مفید است. مصرف یک لیوان آب نارگیل به همراه 3 قاشق غذاخوری کفیر در بهبود فعالیت دستگاه گوارش موثر است.

برای مصرف، آب نارگیل تازه و بدون شکر را انتخاب کنید. دوز توصیه شده ای که برای همه افراد دیابتی قابل تجویز باشد وجود ندارد. به طور کلی می توان 100 تا 200 میلی لیتر در روز آب نارگیل مصرف کرد.

مصرف آب نارگیل در دیابت

موارد احتیاط مصرف آب نارگیل

مصرف بیش از حد آب نارگیل می تواند باعث گاز معده، نفخ و دفع بیش از حد ادرار و سردی شود. همچنین این نوشیدنی به دلیل محتوای پتاسیم بالا می تواند باعث تجزیه سلول های عضلانی و نیز بیماری های کلیوی شود. دریافت میزان بالای پتاسیم می تواند منجر به هیپرکالمی در بدن شود.

آب نارگیل می تواند باعث کاهش فشار خون شود، پس زنان حامله و افرادی که فشار خون پایین دارند از مصرف زیاد آن بپرهیزند.

مصرف همزمان آب نارگیل با داروها ممنوع است و بیماران دیابتی که برای کنترل دیابت دارو مصرف می کنند، باید قبل از تصمیم به مصرف آب نارگیل با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین در افرادی که مصرف برخی مواد معدنی در رژیم غذایی محدود شده است، باید با پزشک خود مشورت کنند تا پزشک تصمیم بگیرید آیا فرد می تواند آب نارگیل مصرف کند یا خیر؟

نتیجه گیری :

آب نارگیل نوشیدنی مغذی و آبرسانی است که می تواند فوایدی برای بیماران دیابتی داشته باشد. البته به دلیل موارد احتیاطی که برای مصرف این نوشیدنی ذکر شد، بهتر است این افراد قبل از مصرف آب نارگیل با پزشک خود مشورت کنند.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید