صفحه اصلی > رژیم های غذایی : سیب سبز انتخابی عالی برای افراد دیابتی

سیب سبز انتخابی عالی برای افراد دیابتی

فهرست مطالب

سیب دومین میوه محبوب در سراسر دنیاست. برای افراد مبتلا به دیابت، سیب یکی از انتخاب های خوب است، اما آب سیب و سیب خشک شده، سس سیب و دیگر محصولات آن به دلیل قند بیشتر و فیبر کمتر مضر می باشند.
سیب در کاهش فشار خون و التهاب، محافظت از مغز در برابر آلزایمر، کاهش خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، برخی سرطان ها موثر است و از همه مهم تر سیب دارای مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند در داشتن رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.
با وجود این که سیب دارای قند است، اما بیشتر قند آن را فروکتوز تشکیل می دهد و زمانی که میوه کامل که دارای فیبر است مصرف شود به دلیل کند شدن روند هضم و جذب قند، تاثیر کمتری بر سطح قند خون خواهد داشت.
به گفته انجمن دیابت آمریکا خوردن سیب برای افراد دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند.

دیابت و سیب سبز 

ارزش غذایی سیب سبز

سیب سبز سرشار از فیبر است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. (توصیه می شود که زنان 25 گرم و مردان 38 گرم در روز فیبر دریافت کنند) همچنین منبع خوبی از ویتامین A، C، کلسیم، آهن است. یک سیب سبز متوسط دارای 95 کالری، 2 میلی گرم سدیم، 19 گرم قند، 25 گرم کربوهیدرات، 1 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر و فاقد چربی و کلسترول می باشد.

سیب سبز در مقایسه با سیب قرمز پروتئین بیشتری دارد (حدود دو برابر). اگر در رژیم غذایی خود عادت دارید که روزانه 1 سیب بخورید با جایگزینی سیب سبز می توانید میزان پروتئین دریافتی را افزایش دهید. به علاوه قند کمتر و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سیب قرمز دریافت خواهید کرد. سیب سبز یک میوه کم گلیسمی است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

افراد مبتلا به دیابت بهتر است که روزانه 1 عدد سیب سبز متوسط به همراه پوست مصرف کنند. حتی می توانند برای تهیه اسموتی از سیب سبز، توت و سایر میوه های کم قند و سبزی هایی مانند نعناع و گشنیز استفاده نمایند. به این ترتیب از افزایش قند خون جلوگیری می شود.

سیب سبز برای دیابت

شاخص گلیسمی سیب سبز

شاخص گلیسمی (GI) عددی است که نشان می دهد پس از مصرف یک ماده غذایی خاص با چه سرعتی قند خون بالا می رود. بر اساس این معیار مواد غذایی به سه دستۀ غذاهای با شاخص گلیسمی پایین، متوسط و بالا تقسیم بندی می شوند.

سیب سبز دارای کربوهیدرات و قند کمی است و در عوض دارای پروتئین و فیبر بالایی است. شاخص گلیسمی برای انواع سیب، عددی بین 28 تا 44 در نظر گرفته می شود . مواد غذایی با شاخص گلیسمی زیر 55، در دسته غذاهای با GI پایین طبقه بندی می شوند. بنابراین سیب سبز تاثیر کمی بر سطح قند خون دارد و انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی می باشد.

برای مشاهده شاخص گلیسمی مواد مختلف می توانید به صفحه اختصاصی که شامل شاخص گلایسمی مواد مختلف غذایی است مراجعه کنید.

فواید سیب سبز بر دیابت

تاثیر سیب بر دیابت

سیب دارای شاخص گلیسمی و بار گلیسمی پایینی است و مصرف منظم آن می تواند در بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون موثر باشد. سیب دارای ترکیباتی موسوم به پلی فنول ها است که در تولید انسولین توسط لوازالمعده و جذب قند نقش دارند، بنابراین سیب می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت شود و در مدیریت دیابت نیز کمک کننده باشد.

مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان می دهد که مصرف سیب با کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

مطالعات سال 2013 نیز مصرف بیشتر میوه ها مثل انگور و سیب را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانستند. علت اصلی ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در سیب است که با کند کردن روند جذب قند موجود در میوه، باعث کاهش قند خون می شود.

از آنتی اکسیدان های موجود در سیب می توان موارد زیر را نام برد:

  • کوئرستین
  • اسید کلروژنیک
  • فلوریزین

هر سه آنتی اکسیدان به طرق مختلف در مدیریت دیابت موثر هستند.

سیب به دلیل وجود پکتین که نوعی فیبر محلول است به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می کند و از این طریق خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند و مصرف سیب می تواند برای آن ها مفید باشد.

سیب کالری کم و فیبر بالایی دارد و می تواند احساس سیری در فرد ایجاد کند، بدون اینکه قند زیادی وارد بدن شود. بنابراین می تواند در کاهش وزن افراد دیابتی چاق موثر باشد.

دیابت و سیب سبز

سیب سبز و شمارش کربوهیدرات

سیب سبز دارای کربوهیدرات است. درست است که به اندازه کربوهیدرات های تصفیه شده قند خون را بالا نمی برد ولی همچنان باید به عنوان ماده غذایی که دارای کربوهیدرات است مورد توجه قرار گیرد.

کربوهیدرات های موجود در آن شامل نشاسته، قند و فیبر است. فراوان ترین کربوهیدرات سیب، قند است و کمترین کربوهیدرات آن نشاسته است. فیبر نیز 20 درصد از کربوهیدرات سیب را شامل می شود.

 میزان کربوهیدرات آن باید در افرادی که برای کنترل دیابت از روش شمارش کربوهیدرات استفاده می کنند، مد نظر قرار گیرد. میزان کربوهیدرات یک سیب را 27 گرم در نظر بگیرید.

افراد مبتلا به دیابت باید بعد از مصرف سیب سطح قند خون خود را کنترل کنند و واکنش بدن را نسبت به آن بسنجند. زیرا افراد مختلف ممکن است واکنش های متفاوتی داشته باشند.

بخوانید : آشنایی با تکنیک شمارش کربوهیدرات در رژیم غذایی

مخلص کلام;  فواید مصرف سیب در دیابت

صرف نظر از این که دیابت دارید یا خیر، سیب یک انتخاب سالم در رژیم غذایی است. فقط افراد دیابتی بایستی میوه کامل و ترجیحا سیب سبز و با پوست را مصرف نمایند . زیرا سیب سبز دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به دیگر انواع سیب است و پوست آن دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. از مصرف آبمیوه که قند بیشتر و فیبر کمتری دارد خودداری کنید. مصرف یک سیب متوسط می تواند در بهره مندی از فواید سلامتی و بهبود مدیریت دیابت بهترین تاثیر را داشته باشد.
البته بهتر است پس از مصرف سیب واکنش بدن را تحت نظر داشته باشید و در صورت عدم مشاهده واکنش های غیر عادی به مصرف آن در حد اعتدال ادامه دهید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید