صفحه اصلی > رژیم های غذایی : ویتامین K و دیابت؛ تاثیر ویتامین K بر کنترل دیابت

ویتامین K و دیابت؛ تاثیر ویتامین K بر کنترل دیابت

فهرست مطالب

چکیده :

ویتامین K یکی از ویتامین های محلول در چربی است که در انواع غذاها مانند اسفناج، آووکادو، پنیر، سبزیجات با برگ های تیره و کلم بروکلی وجود دارد و برای لخته شدن خون ضروری است. یکی از واقعیت های جالب در مورد این ویتامین این است که در صورتی که دوز مناسبی از آن دریافت شود می تواند در مدیریت دیابت و پیشگیری آن موثر باشد.
در این مقاله ابتدا با ویتامین K، منابع و ضرورت دریافت دوز مناسب آن آشنا می شوید و سپس به تاثیر آن بر بیماری دیابت می پردازیم.

 ویتامین K چیست؟ | منایع | ضرورت مصرف | میزان نیاز روزانه | ویتامین K و دیابت 

ویتامین K چیست؟

ویتامین K چیست؟

ویتامین K یکی از ویتامین های ضروری بدن و از مواد مغذی مهم برای حفظ سلامت کلی بدن است. ویتامین  K  دو شکل اصلی دارد: فیلوکینون که با نام فیتونادیون (ویتامین K1) نیز شناخته می شود و ویتامین K2 یا مناکینون ها.

ویتامین K در کبد، مغز، قلب، استخوان ها و پانکراس وجود دارد. این ویتامین نسبت به سایر ویتامین های محلول در چربی کمتر در جریان خون گردش می کند و به سرعت متابولیزه و دفع می گردد. بدن 30 تا 40 درصد ویتامین K1 مصرفی را حفظ می کند و حدود 20 درصد از طریق ادرار و 40 تا 50 درصد نیز از طریق مدفوع دفع می گردد. بنابراین با این روند، سطح این ویتامین در خون و ذخایر بافتی پایین می آید و نیازمند جبران است.

مصرف این ویتامین برای تشکیل پروتئین هایی که در لخته شدن خون و ساخت استخوان ها حضور دارند، ضروری است.

ویتامین K1 در غذاهایی مانند اسفناج، کلم پیچ، شلغم، سبزیجات با برگ های تیره و کلم بروکلی وجود دارد. ویتامین K2 می تواند توسط میکرو فلور در روده سنتز شود و در گوشت و پنیر وجود دارد. همچنین مکمل های این ویتامین هم می توانند برای تامین دوز مناسب ویتامین K مصرف شوند.

منابع ویتامین K

منابع ویتامین K

15 منبع غذایی که سرشار از ویتامین K هستند عبارتند از:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • کلم
  • شلغم
  • برگ چغندر
  • کلم بروکلی
  • مارچوبه
  • کاهو
  • پیازچه
  • فلفل قرمز
  • زردچوبه
  • جگر
  • شیر
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ

اگر چه ویتامین K در منابع غذایی حیوانی مانند لبنیات و جگر و منابع گیاهی مانند سبزیجات برگ سبز وجود دارد، اما ممکن است برخی افراد به دلیل آلرژی غذایی یا عدم دریافت ویتامین K از طریق رژیم غذایی نیاز به مکمل داشته باشند.

بدون ویتامین K بدن نمی تواند خونریزی هایی که بر اثر حادثه اتفاق می افتد را متوقف کند تا جایی که حتی فرد ممکن است تا حد مرگ خونریزی داشته باشد.

ویتامین کا و دیابت

ضرورت مصرف ویتامین K

ویتامین K در مبارزه با التهاب، حفظ استحکام استخوان ها و لخته شدن خون نقش دارد. احتمال می رود که این ویتامین به کاهش بیماری قلبی کمک می نماید. علائم کمبود ویتامین K عبارتند از: مشکلات دندان و لثه، خونریزی بینی و کبودی.

میزان نیاز روزانه به ویتامین K

میزان نیاز روزانه با این ویتامین بسته به سن، جنس و سطح سلامت بدن در افراد مختلف متفاوت است و از 90 تا 120 میکروگرم متفاوت است. برای تعیین میزان دقیق، پس از انجام آزمایشات از یک پزشک مشاوره بگیرید. افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند بایستی میزان دریافت این ویتامین را مورد توجه قرار دهند.

اگر چه هیچ گونه عارضه جانبی شناخته شده ای برای ویتامین K2 وجود ندارد ولی بهتر است با پزشک خود در ارتباط باشید، به ویژه اگر دارو مصرف می کنید. مصرف مکمل ویتامین K نیز می تواند همراه با عوارض باشد.

تاثیر ویتامین K بر دیابت

تاثیر ویتامین K در کاهش قند خون و دیابت

ثابت شده است که ویتامین K2 می تواند در کاهش قند خون افرادی که در معرض قند خون بالا هستند، کمک کننده باشد. ویتامین K2 در منابع غذایی حیوانی و گیاهی یافت می شود.

تحقیقات انجام شده به مدت 36 ماه در مردان نشان می دهد که مکمل های ویتامین K1 ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین مردان مسن موثر باشد و به کنترل دیابت کمک نماید، ولی تاثیری بر زنان نداشت یا بهتر است بگوییم مصرف مکمل ویتامین K باعث افزایش مقاومت به انسولین در زنان می شد. احتمال می رود که این تفاوت به دلیل تاثیر وزن باشد، زیرا زنان مورد مطالعه دارای اضافه وزن یا چاقی بیشتری بودند. ویتامین K در بافت چربی ذخیره می شود و در صورت وجود چربی اضافی ممکن است این ویتامین به سختی در اختیار سلول هایی قرار گیرد که برای استفاده از قند به آن احتیاج دارند.

طبق گفته پژوهشگران ژاپنی، کمبود ویتامین K تاثیرات بالینی مشابه دیابت مانند قند خون بالا، انسولین پایین و مشکلات ورود قند به سلول ها دارد. البته برای اثبات این تاثیر مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

کمبود ویتامین K می تواند با ایجاد مقاومت در انسولین خطر بروز بیماری دیابت را افزایش دهد. همچنین افرادی که از داروهای ضد انعقاد یا داروهای پیشگیری کننده بیماری قلبی استفاده می کنند بیشتر در معرض دیابت نوع 2 هستند.

استفاده از منابع ویتامین K مانند سبزیجات برگ تیره و توت های تیره می تواند در پیشگیری از دیابت موثر باشد.  این ویتامین نقش پیچیده ای در متابولسیم انسولین و فعال کردن پروتئین C که از لخته شدن کنترل نشده خون جلوگیری می کند، دارد.

نتیجه گیری :

ویتامین K از جمله ویتامین های محلول در چربی است و یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ و بهبود سلامت بدن محسوب می شود. با وجود این که تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت مصرف ویتامین K بر حساسیت به انسولین است، اما این نکته که آیا ویتامین K به طور مستقیم بر دیابت موثر است یا خیر نیاز به بررسی بیشتری دارد. البته این به معنای عدم اهمیت دریافت دوز کافی روزانه ویتامین از طریق رژیم غذایی نیست و افراد دیابتی می توانند در رژیم غذایی خود بیشتر با مصرف کلم بروکلی و کلم پیچ این ویتامین را دریافت کنند.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید